Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husokkupanter kastet ut av Hausmania

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-10, 09:44   #61
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husokkupanter kastet ut av Hausmania

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ah. Jeg beklager det ungdommelige språket som selvfølgelig ga rom for misforståelser.

Når jeg skriver "kult" mener jeg "greit nok".

OK, da skjønner jeg bedre hva du mente. For meg er "kult" mer enn "greit nok", det er snarere "skikkelig bra" eller "stilig".

(Men så er jeg også ei sur gammal kjerring på over førti... og ikke er jeg vokst opp i byen heller )

Men for DA å svare på utgangspunktet, jeg syns det er "greit nok" at de kaster ut husokkupanter. Okkupantene har selv valgt å okkupere huset, og de vet at de risikerer utkastelse. Da må de selv også ta ansvar for å skaffe seg alternativt bosted når det skjer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 09:47   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

jeg ser dessuten ingen grunn til at de skal _få_ noe sted å bo i det hele tatt.

'Klipp håret og få deg en jobb', er mitt tips til sånne. Eventuelt bankes - klippes - verves.

Jepp!

Og så er jeg enig med Mildrid, men quoten forsvant.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 09:49   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sur, gammal på over førti. Ah, nettopp. That explains it, or?

"Klipp håret og få deg en jobb".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 09:50   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Kilde: youtube.com)

Gammel 12-02-10, 09:53   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og kast nå det @%"@! palestinaskjerfet!

Ikke over førti. : presiserer:

Gammel 12-02-10, 10:00   #66
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sur, gammal på over førti. Ah, nettopp. That explains it, or?

Jepp. Jeg er stor tilhenger av at man tar ansvar for seg selv og sitt eget liv, og at det bare er de som ikke er i stand til det som får hjelp av staten / samfunnet. At noen velger å leve på siden av samfunnet er deres valg, og da må de ta ansvar for det også. :konservativ:

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 10:04   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jepp. Jeg er stor tilhenger av at man tar ansvar for seg selv og sitt eget liv, og at det bare er de som ikke er i stand til det som får hjelp av staten / samfunnet. At noen velger å leve på siden av samfunnet er deres valg, og da må de ta ansvar for det også. :konservativ:

Poenget mitt som jeg har skrevet et par ganger, er at Hausmania har gitt et oppholdssted for de som staten ikke har villet hjelpe.

(Og aldersargument er like teit begge veier.)

Gammel 12-02-10, 10:44   #68
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Men, altså. Hvis de er folka dine, da jobber de jo, og har de en jobb så har de vel også fått et personnummer og skattekort. Hva er da problemet med å leie seg et sted å bo? Da jeg hadde bekjentskaper i blitzgjengen og de okkuperte hus, så dreide det seg ikke om folk som alternativt måtte bo på gata. Det var slabbedasker som ikke gadd å jobbe, og som heller ville reke gatelangs å være "kule", og kaste en stein i ny og ne.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 10:51   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å veie litt opp for medias fremstilling i saken (selv om det ikke virker som noen her er så veldig interessert i å sette seg inn i flere sider):

Sitat:

Beboerne i Hausmannsgate 42 ble natt til i dag, torsdag 11 februar, kastet ut fra sine hjem. En støttemarkering samme kveld utartet seg til opptøyer.

Flere medier melder at okkupantene er kastet ut av Hausmania. Dette medfører ikke riktighet. Administrasjonen ved Hausmann BA, Kulturhuset Hausmanias driftsselskap, har brukt store deler av formiddagen på å kontakte ulike medier for å rette opp i dette. Det kom etterhvert fram hvor misforståelsen hadde oppstått. Politiet hadde sendt ut en pressemelding med overskriften "Okkupanter kastet ut av Hausmania". Etter at politiet ble gjort oppmerksom på misforståelsen sendte de ut en korrigerende pressemelding.

Beboerne i Hausmannsgate 42 var inntil andre desember deltagere i en positiv medvirkningsprossess med Oslo Kommune. Bebeorne var i kontraktsforhandlinger og samarbeidet om oppussing og brannsikring av eiendommen. Dette var basert på reguleringsplanen; "Hauskvartalet - Spesialområde byøkologisk kulturkvartal og friområde".

Reguleringsplanens formålsparagraf:

«Det avgrensede planområdet skal behandles som en helhet hvor målet er å legge tilrette for bevaring og utvikling av Hauskvartalet som et levende lokalsamfunn og kulturhus med følgende hovedmål:

- Å legge til rette for utviklingen av et byøkologisk kulturkvartal, der utviklingen er basert på LA 21 prinsipper med stor grad av brukermedvirkning. Det skal utarbeides et miljøprogram i samarbeid med «Hauskvartalet» og eierne.

- Å legge til rette for enkel standard og dermed gunstige rammevilkår for nyetablering av kunstrelaterte virksomheter og bolig».

Med byrådens annonsering av ønske om å selge boliggårdene ble beboerne over natten omdefinert fra å være forhandlingspartnere og deltagere i en medvirkningsprossess, til å bli rettsløse okkupanter.

Hausmann BA står side ved side med beboerne i Hausmannsgate 40 og 42 i den politiske kampen for å få fortsette å utvikle et helheltig kulturkvartal.

Hausmann BA legger til grunn politiets melding om at beboerne forholdt seg rolig under utkastelsen. Hvordan en spontan støttemarkering utarter seg, er noe hverken Kulturhuset Hausmania eller beboerne i Hausmannsgate 42 kan ta ansvar for.

Hausmann BA vil også benytte muligheten til å utrykke sympati med de nå hjemløse beboerne, og påpeke at det er et brudd på menneskerettighetene, og enhver form for anstendighet, å gjøre folk hjemløse på denne måten. Det er særlig graverende når det skjer i et av verdens rikeste land og med 10 minusgrader ute.

Det er heller ikke slik at politikerne har prøvd å bli kvitt brukerne i mange år, tvert i mot har de godtatt at de har vært der:

Sitat:

Medvirkning

Beboerne deltok sammen med kommunen i en prosess ledet av Gaia-arkitektene. Dette førte til reguleringsplanen som ble vedtatt 2008. Planen beskriver et "Byøkologisk kulturkvartal" som legger særlig vekt på medvirkning. I tråd med dette hadde boligsamvirkene muntlig kontrakt med kommunen og var i forhandlinger for å formalisere dette, inntil salgsforslaget ble fremmet bak ryggen på beboerne.

På denne bakgrunn framstår det som spesielt når byråden i sin orientering til bystyret viser til reguleringsplanens intensjon: "Å legge til rette for utvikling av et byøkologisk kulturkvartal, der utviklingen er basert på LA21-prinsipper med stor grad av brukermedvirkning." Det kan se ut som om byråden har lav forståelse for Lokal Agenda 21 og medvirkning. Byråden mener tydeligvis at det å kaste ut brukerne er et godt utgangspunkt for brukermedvirkning.

Sist redigert av Tallulah : 12-02-10 kl 10:56.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 10:59   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Men, altså. Hvis de er folka dine, da jobber de jo, og har de en jobb så har de vel også fått et personnummer og skattekort. Hva er da problemet med å leie seg et sted å bo? Da jeg hadde bekjentskaper i blitzgjengen og de okkuperte hus, så dreide det seg ikke om folk som alternativt måtte bo på gata. Det var slabbedasker som ikke gadd å jobbe, og som heller ville reke gatelangs å være "kule", og kaste en stein i ny og ne.

Jeg har mange som i perioder har bodd på Hausmania, de aller fleste har etterhvert spart opp nok penger, fått andre steder å bo og stødigere fast inntekt.

...at man endelig har fått et d-nummer så man kan få jobbet som stagehand to ganger i måneden og en drøss andre strøjobber, gir ikke akkurat muligheter for å leie kåk med en gang. Det er en prosess, og da er ofte Hausmania et av de få stedene man har fått mulighet til å komme i gang.

Gammel 12-02-10, 11:00   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Glitter!

Gammel 12-02-10, 11:21   #72
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sånn for å veie litt opp for medias fremstilling i saken

Glitter, det er ganske ufint å komme her med fakta og informasjon akkurat når de spissborgerlige 50-talls-nostalgikerne for en gangs skyld så ut til å gjøre det så bra med fordommene sine her på Foreldreportalen også.

Ben "for shame" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:29   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Glitter, det er ganske ufint å komme her med fakta og informasjon akkurat når de spissborgerlige 50-talls-nostalgikerne for en gangs skyld så ut til å gjøre det så bra med fordommene sine her på Foreldreportalen også.

Ben "for shame" Murphy

Ja, jeg burde skamme meg.

Gammel 12-02-10, 11:49   #74
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å veie litt opp for medias fremstilling i saken (selv om det ikke virker som noen her er så veldig interessert i å sette seg inn i flere sider):

Det er alltid interessant å høre flere sider av en sak. Det jeg trenger er mer nøytral informasjon, for det du siterer er Kulturhuset Hausmania. Fint å høre deres versjon, men hva er fakta?

Opprinnelig lagt inn av Kulturhuset Hausmania;

Hausmann BA vil også benytte muligheten til å utrykke sympati med de nå hjemløse beboerne, og påpeke at det er et brudd på menneskerettighetene, og enhver form for anstendighet, å gjøre folk hjemløse på denne måten. Det er særlig graverende når det skjer i et av verdens rikeste land og med 10 minusgrader ute.

Dette er det litt FrP-klang over i mine ører. Ingen trenger å være hjemløs i Norge. Det er (som noen skriver over) ikke plass til at alle bor midt i Oslo, men det finnes mange "sosiale botilbud" rundt omkring. Papirløse innvandrere er et problem som ikke kan løses gjennom boligokupasjon, mener jeg. Og at noen vil drive med kulturaktivitet på heltid som ikke gir inntekt, er heller ikke noe argument for å forvente gratis sentral bolig.

Gammel 12-02-10, 12:03   #75
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "for shame" Murphy

Jah! Nå som jeg følte meg som en Ridder av Demokratiet og Det Etablerte Samfund!

Enig i at saken stiller seg helt annerledes da, Glitter.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 12:03   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det er alltid interessant å høre flere sider av en sak. Det jeg trenger er mer nøytral informasjon, for det du siterer er Kulturhuset Hausmania. Fint å høre deres versjon, men hva er fakta?

Ja, jeg regnet med at det var ganske klart for alle at det var Hausmania jeg siterte, all den tid jeg la inn link til hjemmesiden deres.

Kommunen er den andre parten i saken, tror du de kommer med supernøytral info? Er det noe i pressemeldingene fra Hausmania du mener det er ekstra grunn til å betvile? Sitatene fra offentlige reguleringsplaner?

I en sak med to parter vil det være så godt som umulig å komme med total nøytral informasjon. Det man kan gjøre er å lese begge sider med en klype salt, men innleggene i denne debatten tyder ikke akkurat på at det gjøres. Her går man ut i fra at de som er anderledes juger, og at kunstnere bør klippe seg og skaffe seg en ordentlig jobb. Charming.

Gammel 12-02-10, 12:10   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

DPapirløse innvandrere er et problem som ikke kan løses gjennom boligokupasjon, mener jeg. Og at noen vil drive med kulturaktivitet på heltid som ikke gir inntekt, er heller ikke noe argument for å forvente gratis sentral bolig.

Angående de papirløse innvandrerne, så kommer de i mange tilfeller fra EU-land, ergo skal de få skattekort og D-nummer ved første besøk på skattekontoret. De blir i stedet for mottatt med standardløgnen om at "du må ha en jobb først". Den ser jeg bør forandre seg, ja. Definitivt.

I forhold til sentral-argumentet, så er det nå en gang sånn at det er i de mer lugubre stedene i byen det er bygårder som står tomme.

Gammel 12-02-10, 12:15   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Som jeg har sagt tidligere, det er ikke slik at dette er et kvartal i en fasjonabel del av byen, som kommunen har hatt så lyst til å benytte seg av. Det er snakk om to bygårder som sto tomme i lang tid, og hus forfaller som kjent fortere når ingen bor i dem. Det har vært en avtale med kommunen om bruk av dette, og byggene huser atelierer, leiligheter, bokhandel, teater og utstillingslokale. Alt drevet på dugnad. Å si at det ikke er en menneskerett for fattige kunstnere å bo sentralt er rett og slett bare et tulleargument, og jeg foreslår at man setter seg mer inn i saken før man uttaler seg.

Gammel 12-02-10, 12:36   #79
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan selvsagt være problematisk at noen skal bo gratis i Oslo, men det er jo ikke det vi snakker om her. Mange av de som har vært med på denne husoppukasjonen og mange andre, har kjempet for mangfoldet i inder by. Og det trengs sårt. Min ærlige mening er at Oslo i alt for stor grad er spist opp av kapitalen, alt dreier seg om H&M, Cubus og Dressmann, det blir jo totalt kjønnsløst tilslutt. Men slik blir det altså hvis pengene alltid skal vinne. På sikt blir det ikke noe særpreg igjen, og Oslo taper som by på det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 12:40   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Her går man ut i fra at de som er anderledes juger, og at kunstnere bør klippe seg og skaffe seg en ordentlig jobb. Charming.

Altså, for min del må de gjerne la være å klippe seg. De trenger ikke engang ha en ordentlig jobb, (hva nå det måtte være?) men en jobb man kan leve av, slik at man ikke trenger å stjele hus, er greit å ha.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.