Sv: Er det så enkelt?
Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.
Er det så lett som at, hvis din vevstype er forenlig med den sykes ja så lar du dem ta nyra di. Uten forbehold?
Det er da virkelig ikke vanlig å bli bedt om å donere et organ til en fremmed? Med organdonasjon menes vanligvis donasjon av organer etter at man er død. Det er normalt det det snakkes om når folk sier de har donorkort eller gjort avtale om organdonasjon med sine nærmeste.
Jeg synes det er en selvfølge at mine organer skal "gjenbrukes" hvis jeg dør på en slik måte at det er mulig. Jeg trenger jo ikke organene selv lenger, og hvis det kan berge livet til en eller annen stakkar, så er jo det flott. Og kanskje trenger jeg nytt hjerte eller lever selv en dag, og da er jeg jo avhengig av at noen andre er villig til å donere sine organer til meg.
For mine nærmeste hadde jeg hugget av meg høyrehånden, hvis det trengtes, og gladelig ofret en nyre. Jeg hadde ikke gjort det for noen jeg ikke kjente. Og ja, jeg har donorkort, og har informert mine nærmeste om at jeg skal doneres bort hvis det blir aktuelt. Det er ikke det samme som at noen får lov til å forsyne seg mens jeg ennå er i live.
|