Sv: Den store gjøremålstråden
Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.
Vil du dele? 
Tja, det er min egen variant av FlyLady, hvis du har vært borti det. Bare at jeg ikke mottar hundre tusen e-poster, og ikke er så opptatt av å ha på sko.
Kort fortalt: Jeg har fordelt husarbeidet på dager, for å få helgene fri. Og for å få gjort ting. Og så har jeg delt inn rommene i fire soner, sånn at jeg jobber i en sone hver uke. Jeg har gått gjennom leiligheten og laget meg en liste med ting som må gjøres i hvert rom. Feks vaske vinduer, rydde i bokhylla, vaske lister, tørke over skapfronter osv.
Hver dag setter jeg klokka på 15 min og gjør ulike soneoppgaver (FlyLady-terminologi). Og så krysser jeg av på lista sånn at jeg ser hva jeg har gjort, og når jeg har gjort det. I tillegg støvsuges det på tirsdager i hele leiligheten. Onsdag vasker vi kjøkken, spiseplass og gang, pluss de rommene som er i ukens sone. Torsdag vaskes do og bad. På fredager bytter jeg håndklær og sengetøy, og skriver ukesmeny og handleliste. På mandager gjør jeg diverse småting som feks vanne blomster, håndvask av ull og tørke støv på utsatte steder. Lørdag handler vi.
Hver dag tar vi klesvask (vasker, henger opp, bretter og rydder sammen ved behov) og oppvask. Gulvet ryddes for leker, og kjøkkenbenken, spisebordet og kommoden i gangen ryddes for rot. Når man gjør det hver dag blir det ikke så mye. Mannen og jeg deler på oppgavene, og siden jeg er hjemme i permisjon nå gjør jeg litt innimellom når jeg er hjemme.
Jeg har noen lister og oversikter og sånt jeg kan sende på mail, hvis du vil.