Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-10, 15:02   #181
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Enten du er troll eller ikke: Aldri, aldri utlever dokumentasjon til noen på internettet.
Hvis noen ikke tror på historien din: Slutt å fortelle den hele tiden, enten den er ekte eller ei.

1) Nettopp. Jeg synes det er dumt dersom det blir slik at man bør dokumentere og gjør man ikke det, så er det bevis for at man er et troll. Som nevnt tidligere, selv hvor utleverende man kan være på et foreldreforum noen ganger så går det for de fleste en grense. Spesielt når det omhandler barn og dokumentasjon knyttet til dem. Men jeg kan skjønne at man blir desperat nok til å tenke tanken.

2) Denne synes jeg er verre. Livet vårt er historien vår. I praksis vil da trollanklager fungere som munnkurv og være en effektiv måte å redusere deltakelsen til å bli kun kommentarer til andres tema for en bruker. På den annen side så kan det jo være at brukeren selv ikke føler den helt samme tilliten lenger og dermed uansett ville ha delt mindre av de såreste tingene etter å ha blitt anklaget for løgn.

Men hvis man da bestemmer seg for å ikke gi opp nettstedet, ikke gi opp det som er bra og de menneskene man trives sammen med så må man jo gå videre og det innebærer noen ganger å ta sjansen på å dele igjen. Dersom man er sannferdig så vil det jo nødvendigvis bli den samme historien man forteller.

På bakgrunn av de to punktene over så er det ganske tydelig at troll-anklager vanskelig kan motbevises og at de også kan være veldig ødeleggende. Det er en guffen kombinasjon som skaper en voldsom skjevhet i maktbalansen mellom anklager og den som blir anklaget. Offentlig trolljakt i et forum blir litt "vannprøve"-aktig, synes jeg. Når anklagen er der ute så taper man uansett. Prisen er høy enten du "flyter" eller "synker".

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 15:04   #182
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten du er troll eller ikke: Aldri, aldri utlever dokumentasjon til noen på internettet.
Hvis noen ikke tror på historien din: Slutt å fortelle den hele tiden, enten den er ekte eller ei.

Jeg ville vel moderert(!) til "Hvis det plager deg at noen ikke tror på historien din: (...)". Enig med kie i at man ikke skal føle seg forpliktet til å slutte å fortelle ting fordi noen stiller seg tvilende - men jeg tipper jo at det ikke var det HP mente å kreve, heller.

Gammel 16-02-10, 15:04   #183
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

De aller verste trollene er de som ikke er troll i det hele tatt.
De som sier så grusomme ting at du tror det er et troll, men så viser det seg at de faktisk mener det de sier.

Urk, ja. Det hender jeg leser hva folk kan få seg til å skrive noen steder og nesten håper at det bare er noen som troller. Dessverre er det antageligvis ikke det og det gir meg frysninger.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 16-02-10, 15:16   #184
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville vel moderert(!) til "Hvis det plager deg at noen ikke tror på historien din: (...)". Enig med kie i at man ikke skal føle seg forpliktet til å slutte å fortelle ting fordi noen stiller seg tvilende - men jeg tipper jo at det ikke var det HP mente å kreve, heller.

Ja, da er jeg straks litt mer enig, ja. Spesielt dersom man er i en veldig sårbar situasjon om kanskje bør skjerme seg selv litt. Så får man heller revurdere det når man er mindre hudløs og kanskje også har avstand nok til å uttrykke seg litt mer nøkternt om faktiske forhold.

Gammel 16-02-10, 17:19   #185
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

hvor er den andre trolletråden?

Nå spør du mer en jeg kan svare, som sagt har jeg gullfiskhukommelse, jeg husker bare at jeg leste en sånn "generell trolletråd" her inne for ikke så veldig lenge siden. Dvs, det kan være lengre enn som så siden, iom at jeg hadde en 3-4 ukers pause i januar, og det kan være at jeg leste meg tilbake i tid. Men jeg husker ikke hvem som startet tråden, hva den het og hvor den lå. Det var bare en sånn tråd om troll på generell basis.

Gammel 16-02-10, 17:27   #186
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men du har hatt litt kontakt med Pelen, som bor i USA? Litt sånn felles utveksling av gode råd og hjelp og sånn?
Hva om du fikk enda bedre kontakt med Pelen, du lettet ditt hjerte vedr. barnas problemer på amerikans skole og hjemlengsel, du blir gradvis mer og mer personlig fordi du føler at du faktisk har fått en ny venn - og så finner du ut at alt er bare løgn. Pelen kjenner USA etter 2 feriereiser og 4 leste bøker, hun lever et annet sted og et annet liv enn det hun har gitt uttrykk for og alle de gode rådene med felles skjebne og felles trøst er bare bullshit.
Hadde du ikke følt deg både lurt og bedratt da?

(Og sånn for the record: Min gode venn Pelen er ingen troll. )

Altså, jeg skjønner hva du mener, og jeg har forståelse for at man kan føle seg lurt og bedratt om man opplever noe sånn, jeg har virkelig det. Jeg hadde nok helt sikkert også følt meg lurt om det var meg som fikk en venn på falskt grunnlag. Samtidig så tenker jeg at de som må dikte opp et annet liv enn det de lever, de må være syke, og det er synd på dem .

Gammel 16-02-10, 17:33   #187
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Samtidig så tenker jeg at de som må dikte opp et annet liv enn det de lever, de må være syke, og det er synd på dem .

Ja, det er jeg enig med deg i. Og jeg tror at alle kan gå i fella og la seg lure av andre, både via internett og i RL.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:06   #188
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mente det slik jeg skrev det: «slutt å fortelle den hele tiden».

Typisk for mange troll er at de tar veldig mye plass med sin historie; om noen andre poster sin historie, så kan du banne på at trollet har det verre, mye verre (eller bedre). Troll henter inspirasjon fra andres motgang. Mange troll av "type 3" vil ha masse sympati og oppmerksomhet, mest av alle.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:10   #189
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mente det slik jeg skrev det: «slutt å fortelle den hele tiden».

Typisk for mange troll er at de tar veldig mye plass med sin historie; om noen andre poster sin historie, så kan du banne på at trollet har det verre, mye verre (eller bedre). Troll henter inspirasjon fra andres motgang. Mange troll av "type 3" vil ha masse sympati og oppmerksomhet, mest av alle.

Det der var vel egentlig et veldig bra kriterie for å gjenkjenne et. Muligens også på et tilstrekkelig tidlig stadium til at man ikke er så engasjert.

Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:13   #190
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det der var vel egentlig et veldig bra kriterie for å gjenkjenne et. Muligens også på et tilstrekkelig tidlig stadium til at man ikke er så engasjert.

Det er typiske trekk, jeg ville ikke brukt de alene som en litmus test for om det er et troll (med en falsk historie) eller ikke.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:14   #191
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er typiske trekk, jeg ville ikke brukt de alene som en litmus test for om det er et troll (en falsk historie) eller ikke.

Nei, det mente jeg ikke heller. Det er mer at det er en egnet varselklokke på at man kanskje skal tenke litt over det som står.

Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:28   #192
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Troll jobber ofte litt assosiativt, de lar seg inspirere ganske direkte av andres fortellinger, evt lever seg så inn i andres historier at plutselig har det skjedd med dem også. Evt har de lyst på den samme oppmerksomheten eller sympatien. Men jeg tror det er temmelig ubevisst, altså, eller litt som en rus.

Gammel 16-02-10, 19:32   #193
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Copycat-troll er forsåvidt irriterende, men til å leve med.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:39   #194
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Assosiere gjør vel de fleste av oss. Og erfaringsutveksling er heller ikke ukjent, men jeg skjønner jo at det er graden av det man sikter til. Så hvor trekker man grensen? Noen er kanskje mer selvsentrert enn andre, noen baler kanskje med noe som gjør det vanskelig å ikke komme inn på egne greier i tråder om temaet og andre mener kanskje bare å dele egne erfaringer og løsninger. Troll har i alle fall ikke vært det jeg har tenkt når jeg har startet en tråd og noen har "kuppet" den med egne erfaringer. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å begynne å tenke sånn heller.

Gammel 16-02-10, 20:14   #195
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forsskjell å komme med egne erfaringer og å plutselig ha opplevd nøyaktig de samme dramatiske tingene som en annen bruker ganske nøyaktig samtidig.

Gammel 16-02-10, 20:25   #196
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det er det, ja. Jeg kan ikke huske å ha sett det skje her, da.

Gammel 16-02-10, 21:07   #197
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Alt dette trollesnakket får til og med meg til å se troll på høylys dag! Kommer heretter til å være til alt og alle.

Not .

Gammel 16-02-10, 23:44   #198
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjer sikkert i en blogg jeg ikke har tilgang til. Alt Spennende(TM) gjør jo det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 00:46   #199
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende og spennende. Det er vel en grunn til at alle som stiller kritiske spørsmål lempes ut av slike blogger, så det er vel ikke verdt å være der heller.

Gammel 17-02-10, 00:50   #200
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Og der glemte jeg visst helt at det er en hel verden på FP som jeg bare har tilgang til en bitteliten flik av.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.