|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#102 |
|
Peppy!
|
Sv: Kokaintiltalt rømte
Hvis en farlig drapsmann rømmer fra Ila, tenker du da "for en drittsekk! Det var dårlig gjort!"? Det gjør ikke jeg. Jeg tenker "oh shit, har vi så dårlig sikring av fengsler? Håper de fanger ham fort." |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Peppy!
|
Riktig? Det er jo absurd. Konsekvensene av å bli og se hva som skjer er potensielt enorme. Hvis hun rømmer skader hun ingen. Det virker ikke veldig problematisk med tanke på internasjonale relasjoner. Ingen statlig inngripen fra norsk side, og det er heller ikke jentene i fengsel sin feil at hun rømmer. Hvem er det hun da skal opptre riktig overfor? |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, hvis dette fører til at de jentene som er igjen får det vanskeligere ift. kausjonering eller at de blir straffet hardere, (her bare synser jeg fordomsfullt mot det Bolivianske fengsels- og rettsystemet), så skader hun dem og deres familier som er like desperate, som hun og hennes familie, etter å få dem hjem.
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 16-02-10 kl 15:25. Årsak: Kutter desperat ned på jo'ing |
|
|
|
|
|
#105 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hun er underlagt meldeplikt. Dette er et gode hun har fått innvilget for å slippe å sitte i fengsel. Dette er regler jeg mener hun har å forholde seg til, synes jeg. Selv om hun selv mener at hun har blitt lurt.
|
|
|
|
#106 |
|
Peppy!
|
At jentene da blir straffet hardere vil vel være et tegn på at boliviansk rettsvesen ikke fungerer i henhold til de standarder vi setter for rettssikkerhet og menneskerettigheter, og synes som nok et argument for å rømme mens man kan. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Peppy!
|
Den skjønte jeg ikke. Hun vet jo selv om hun ble lurt eller ei. Vi, derimot, vet det ikke. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kokaintiltalt rømteVi er visst bare veldig uenige om dette.
|
|
|
|
#109 |
|
Peppy!
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg tenker at fengsel ikke er en frivillig greie, og at det er naivt å snakke om å ta sin straff når det koster deg ditt liv. Ingen gir vel frivillig opp sitt liv fordi de har vært dumme. Altså er det rasjonelt å forsøke å slippe unna. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#111 |
|
Peppy!
|
Jo, og så mener jeg at et barn er et barn, og det kan ALDRI være riktig at dumhet skal koste et barn muligheten til et liv. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
nettop vi har ikke alle fakta bare det media har gitt oss.
|
|
|
#113 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kokaintiltalt rømteOg for ordens skyld: barn eller ikke barn - de er alle over den strafferettslige minstealderen i Norge, og burde selv forstå hva de har begitt seg ut på. Smugle narkotika er alvorlig og sjelden lurt, og man får ingen tur gratis. Om de øvrige må sitte 20 år i fengsel synes jeg er helt ok. Men om de rømmer - så skjønner jeg det også.
|
|
|
#114 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er grenser for naiv man har lov til å være og påberope seg å bli lurt. Hun var riktignok 17 år, men hun var tydeligvis stor nok til å reise til Bolivia helt alene på "gratis" ferie.
|
|
|
|
#116 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Dette blir bare synsing, men slik jeg har lest saken er det ikke usannsynlig at de to andre jentene har visst hva de skal, og presentert turen for den rømte 17-åringen som en solferie. Hun var vel opprinnelig ikke med, og kjente de heller ikke så godt som de to andre. Slik jeg har skjønt det har de vanket i et miljø der penger kommer og går fort, og for meg er det ikke rart om de har gått inn i dette med åpne øyne. Mye kan framstå som relativt spennende, tøft og statusgivende i visse miljøer, og jeg er ikke helt med på at alle 17-åringer er som barn å regne når det gjelder erfaring og innsikt. Jeg tror nok også rømlingen er den som er mest heldig med ressurssterke foreldre som har stått på, hun har jo hele tiden hatt egen advokat, egen versjon av saken og stått imot de to andre. Det krever faktisk litt ryggrad av en ung jente i et fremmed land med kun det tidligere reisefølget som kjente i fengselet.
|
|
|
#117 |
|
By the Sea
|
Eh...
|
|
|
#118 |
|
Truth is in the x-files
|
Klart vi kan! Der finnes en hel haug med rettsystemer jeg ikke har til hensikt å følge dersom jeg kan unngå det.
|
|
|
#119 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Som jeg skulle sagt det sjøl |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg har en kompis som er i Cochabamba as we speak. Ifølge han er det overflod av vold, korrupsjon og i det hele tatt forhold som ikke er spesielt menneskerettighetsvennlige. Så da lurer jeg på, at når man skal ta sin straff, må man da ta forbehold for alt dette? Ville dere gjort det selv? Også i land med dødsstraff?
|
![]() |
|
|