Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?
Ja 113 77,40%
Nei 17 11,64%
Egentlig ikke, men det hender 14 9,59%
Dustepoll 2 1,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-10, 12:18   #81
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Lanolin er fett, ikke saueurin Men det er riktig at urin og lanolin reagerer kjemisk og blir til såpe + vann.

Jeg vasker nøstebarnull på ullprogram, stort sett med ullvaskemiddel fra helsekosten og gir det en ullkur i ny og ne. Ellers hender det at jeg kun gir det en runde på kaldt skylleprogram ved ferske flekker. Da blir det rent uten at lanolinen vaskes ut.

ok. kjekt å ha det oppklart..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 12:48   #82
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Ja, men bare i den nye milemaskinen min. Ubehandlet ull hadde ingenting i aeg-maskinen min å gjøre.

Gammel 22-02-10, 13:00   #83
Bromle
Aktiv

Bromle sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jepp

Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 14:02   #84
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg brukte å vaske det for hånd, men jeg får utslett av nøstebarnsåpa, så nå går alt i maskinen. Selv med en utgammel Miele-maskin går det veldig greit. Det eneste som ikke tåler maskinvask så godt er ullfleecen, så den må mannen vaske.

Gammel 22-02-10, 14:07   #85
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Forresten er Ulrich sin lanolinwollschpülung G E N I A L på ubehandlet ull. Den inneholder bittelitt lanolin, ikke nok til å tette en bleiebukse, men akkurat nok til å freshe opp et plagg samtidig som det vaskes.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 15:08   #86
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Ja, men bare i den nye milemaskinen min. Ubehandlet ull hadde ingenting i aeg-maskinen min å gjøre.

Hah! Min AEG-maskin vasker alt!

Når jeg tenker meg om har vi veldig lite Nøstebarn-tøy som trenger å vaskes noe særlig. Det er luer og ullribbukse (som nesten ikke brukes), og noen ull/silke-trøyer. Sistnevnte går ofte* i maskina sammen med de andre ullklærne (bodyer, stillongs etc), og de ser jo ikke akkurat nye ut lenger. Men det er heller ikke så viktig, de skal være innerst, tross alt, og det virker som at de er myke og fine og varmer godt. Godt nok, i alle fall.

*noen ganger etter en ukes bruk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 08:34   #87
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker en del Nøstebarnting og andre ting som kun tåler håndvask. Jeg ville blitt veldig lei meg om gavemottakerne ikke respekterte alle timene med arbeid og garnets kvalitet og vasket i maskin. Det synes jeg er dårlig gjort.

Gammel 23-02-10, 09:08   #88
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg strikker en del Nøstebarnting og andre ting som kun tåler håndvask. Jeg ville blitt veldig lei meg om gavemottakerne ikke respekterte alle timene med arbeid og garnets kvalitet og vasket i maskin. Det synes jeg er dårlig gjort.

Hvis du mistenker at mottakeren ikke respekterer vaskeanvisningene dine (ikke har tid, ikke gidder, stoler på AEG-en sin), så synes jeg rett og slett at du burde la være å gi dem hjemmestrikkede ting.
Jeg stoler såppass på vaskemaskina mi at jeg vasker islandsullkjolen min i den, med ullvaskemiddel fra Nøstebarn. Jeg ser ærlig talt ikke hvordan jeg selv skulle ha klart å behandle den noe mer skånsomt for hånd.

Gammel 23-02-10, 14:29   #89
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tenkt på det engang, før nå. :mister alle illusjoner:

Jeg burde aldri ha lest denne tråden.

Gammel 23-02-10, 14:35   #90
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg tror ikke jeg skal fortelle moren min at jeg nok kommer til å vaske den fine ullcardiganen til Kløver i vaskemaskina. Den som hun strikket en gang på 70-tallet.

Gammel 23-02-10, 14:41   #91
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Du er en ond ond kanin.

Gammel 23-02-10, 17:01   #92
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, én ting er tiden jeg bruker på håndvask (inkl. skrubbing av vask for diverse såpe- og tannkremrester), en helt annen ting er tiden det tar Scarlettaah å bli blid igjen etter å ha stått å gjort verdens kjedeligste husarbeidssyssel og blitt tørr og rynkete på hendene og våt på genserermene og skvettet på den nye skjorten og for pokker, nå tråkket du på det klissvåte tøyet, nå må du skifte sokker og

Lenam, hvis du hadde bodd sammen med meg, hadde du også klart matten ganske enkelt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 17:43   #93
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vasker tingene jeg har strikket i nøstebarnull i maskinen. Det går helt fint.

:har respekt for eget arbeid og egen tid:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 17:44   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Har ikke nøstebarntøy til ungene, for jeg synes det er vanvittig overpriset.

Ull er ull.

Jeg er ikke enig i at ull er ull, men jeg er enig i det andre du skriver. Jeg liker ikke Nøstebarn så godt, det vil si, noe er helt ok, men ikke verdt prisen. Så bra er det ikke, og Nøstebarn har skuffet meg mange ganger.

Vi bruker undertøy fra mange ulike produsenter, og utenpå der synes jeg tynn ull er nok, så da bruker vi stort sett "joggedressullen" fra Janus. det blir passe varmt. Er det enda kaldere, bruker vi hjemmestrikket tykk ull.

Jeg vasker alt i maskinen. Med Milo. På ullprogram eller 30 graders finvask. Det går fint med det meste, men noe er blitt litt tovet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 17:48   #95
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor strikker masse, og også i ubehandlet ull (dog mest behandlet). Jeg vasker i maskin. nd: Jeg håndvasker bare ikke. Sorry.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 17:57   #96
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker også mitt eget strikket tøy i vaskemaskinen. Jeg maskinvasker til og med ullfiltkjolen jeg har sydd til snupsen. Den nupper skikkelig, da, det skal sies. :likevel i zen:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 19:54   #97
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk ikke jeg ser noe forskjell på håndvasket nøstebarntøy og nøstebarntøy vasket i min vaskemaskin. Jeg kjører også hjemmestrikket tøy i vaskemaskina, og det tåles godt. Det som er av slitasje på klærne har ikke kommet i vask for å si det sånn.

Gammel 23-02-10, 21:14   #98
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vasker ullfleecen fra Nøstebarn på 30 grader ullprogram. Miele-maskin. Går så bra så. Henger det opp på kvelden - tørt og klart til bruk på morgenen. Hjemmestrikket vasker jeg på vrangen i vaskepose. Samme program. Bruker et ullvaskemiddel jeg kjøper på helsekosten.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 22:33   #99
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Egentlig ikke, men det hender. Har hatt tilstrekkelige uhell til at jeg har bedt svigermor slutte å kjøpe greiene til oss. Vi er ikke oppgaven moden.

Men stort sett espekterer vi nøstebarnklærnes krav på håndvask. Det fører til at de blir liggende leeenge i den neglisjerte håndvaskskuffen og bare meget sjelden brukt.

Gammel 23-02-10, 22:45   #100
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går sporenstreks ned i kjelleren og vasker i maskinen etter å ha lest denne pollen.
Har gjort det for hånd til nå, med unntak av mannens feilgrep.

Sist redigert av Mandarin : 24-02-10 kl 00:14.
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.