Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vedlikeholdskostnaden ved silikonimplantater

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-10, 20:48   #21
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vedlikeholdskostnaden ved silikonimplantater

Jeg greier ikke å bli helt enig med meg selv, på ene siden så syns jeg dette bør være en kostnad den enkelt må ta da de vet at dette kommer, men på den andre siden så ser jeg argumentet med at andre får dekket behandling, selv om skaden/sykdommen er selvpåført.

En annen side kunne jo være at fjerning av implantene var innberegnet i prisen, siden det er gitt at "alle" må gjøre det en eller annen dag?

Gammel 23-02-10, 20:51   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er jo i hvert fall det overskriften tilsier. Vedlikeholdskostnader, attpåtil opplyste om på forhånd. Det er ikke en gang snakk om en risiko, implantater holder ikke lenger enn 15-20 år. Det er ikke alle som lekker, men skiftes skal og bør de, hvis jeg har skjønt det riktig.

Jeg synes det er vanskelig kjenner jeg. Iom at det er kjent informasjon i forkant av at man tar silikon at de ikke varer evig, så bør man gå privat om de blir ødelagt på grunn av elde. Sprekker de "før tiden", så er det vel strengt tatt en reklamasjon , og da bør man vel også gå privat. Liker man dem ikke lengre bør man vel også gå privat, på samme måte som man gikk privat da man ville ha dem i utgangspunktet?

Samtidig mener jeg at så lenge man behandler folk som er syke på grunn av andre valg her i livet, det være seg røyk, alkohol, solarium eller usunt kosthold, så kan man ikke begynne å sile andre grupper heller. Kreft er jo kreft, og det at jeg aldri har røykt gjør ikke at jeg stiller lengre framme i køen enn en storrøyker, om vi begge skulle få kreft.

Så om proteser sprekkr, og man får smerter, så bør man jo få behandling, uavhengig av om man fikk nye bryst av forfengelighetshensyn eller ei, mener jeg.

Men vedlikeholdet av dem as in: nå er de slitte/harde/deformerte, jeg trenger nye, det bør offentlige sykehus ikke ta på seg.

Gammel 23-02-10, 20:56   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hva om slike ting som dette fører til at brystkreftpasienter må vente lengre på å få fjernet kreften da?

Det kommer ikke til å skje. Man har prioriteringsveiledere over hele fjøla, og livstruende kommer først, enkelt og greit.
Dessuten: Hvor mange er det snakk om, egentlig?
Og da regner jeg med der det er akutt silikonlekkasje og sprengte pupper. Vanlig vedlikehold av gamle innlegg får man ta på egen kapp.

Gammel 23-02-10, 21:25   #24
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bør da vel være greitt å tilby akuttbehandling ved skader og/eller slitasje, som ved lekkasje eller alvorlig fibrose/innkapsling. Men da kun fjerning av implantatet for å løse det akutte problemet. Eventuell ledsagende nødvendig kosmetisk korreksjon av tomme pupper får man da besørge/betale selv, fordi implantater jo ikke er en evig greie og man er forespeilet vedlikeholdskostnader. Så får man heller være litt tøff og avvise bu-hu'ere som kanskje ikke likevel har råd, eller insisterer på å få offentlig behandling fordi de blir så deprimerte av å leve de slitte puppene.

Til sammenligning så bekoster og behandler jo det offentlige helsevesenet livstruende røykerelaterte sykdommer (KOLS, lungekreft), men ikke kosmetiske røykeskader som gusten hud og dårlig kondis.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 21:28   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det akutt når det er snakk om lekkasje eller fibrose/innkapsling, da? Damen i artikkelen kan vel ikke ha vært akutt all den tid hun ble avvist (de hadde vel ikke avvist en med lidelser?) og har tatt seg bryet med å klage til pasientombudet? Eller tenker jeg feil ifht. hva akutt innebærer?

Gammel 23-02-10, 22:35   #26
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, nei, jeg tenkte akutt som med betennelse/infeksjon/abscess/nedsatt allmenntilstand og/eller smerter, eventuelt kombinasjoner av dette. Bare "kosmetisk mislykket" (en flat og en stor pupp feks) vil da ikke være akutt?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 22:50   #27
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det kommer ikke til å skje. Man har prioriteringsveiledere over hele fjøla, og livstruende kommer først, enkelt og greit.
Dessuten: Hvor mange er det snakk om, egentlig?
Og da regner jeg med der det er akutt silikonlekkasje og sprengte pupper. Vanlig vedlikehold av gamle innlegg får man ta på egen kapp.

Det er godt å høre. Det var en på radioen som mente at brystkreftpasienter ville lide da....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 00:44   #28
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er godt å høre. Det var en på radioen som mente at brystkreftpasienter ville lide da....

Jeg så at det sto i en av artiklene også, at en lege mente det.
Men jeg kan altså ikke helt skjønne hvordan de skulle gå foran i køen.
Akutt er akutt, selvsagt, men man har nå en gang disse prioriteringsveilederne for en grunn.

Gammel 24-02-10, 08:35   #29
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nå betaler vel røykere ganske mye for sine selvpåførte lidelser....

Selvsagt skal akutte tilfeller behandles, og implantte fjernes osv. Men jeg synes ikke det er det offentliges jobb å legge inn nye implantater o.l.

Man kunne jo innføre en ekstra skatt på kosmetisk kirurgi, som dekket inn kostnadene av følgene?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.