Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dine beste tapastips

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-10, 19:53   #21
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dine beste tapastips

Paprika-nøttedip

Ingredienser:
4 Hvitløksbåter med skall
1 liten rød chili
4 store søt snackpaprika
100 g. cashewnøtter
2 ss. sitron
olje
litt brødsmuler av loff
1 ts. kummin
litt salt

Kutt paprikaen og chilien på langs og rens vekk frø og frøkapslene og legg de på et stekebrett med skinnsiden opp sammen med hvitløken med skall, pensles godt med olivenolje.
Sett brettet inn i en varm ovn. Grill paprikaen og chilien til skinnet blir sort og "boblete" da er det ferdige. Ta brettet ut av ovnen og avkjøl. Når paprikaen og chilien er avkjølt, ta av skinnet.
Mal nøttene, paprika, chili og hvitløk i en foodprosessor. (Jeg liker den best når nøttene ikke er så finmalte.)
Ha så oppi kummin, sitron og brødsmuler, smak til med salt. Konsistensen kan justeres med litt kokt vann ved behov.
Dippen kan med fordel stå og godgjøre seg i kjøleskap en stund før den skal serveres.

Bulgur

80 g. meierismør
3 dl. bulgur
3-4 ss. tomatpuré
4,5 dl. grønnsaksbuljong.

Smelt smøret og ha oppi bulguren. Dette skal frese litt slik at bulgeren blir litt hvitere. Ha så tomatpuré i grya og rør godt. Ha grønnsaksbuljongen raskt oppi når tomatpureen er blandet godt sammen med bulguren. Kokes i ca 20 min. til bulguren er ferdigkokt.

Dolmader fåes kjøpt hos delikatessebutikker eller på invandrer butikker. Jeg tror det står "fyllte vinblader" på boksen. Vi bruker å dampe dem varme.

Gammel 22-02-10, 20:21   #22
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Passet perfekt med en slik tråd. Vi skal også ha koldtbord med litt tapasstæsj i konfirmasjonen.

Tenkte å lage litt av alt som jeg syns er godt og selvsagt spe på med noe nytt. Må ha både vegitarmat, veganmat og glutenfritt.

Her er to av mine favoritter jeg tenkte å ha med;

Maisstuing

Tykk hvit saus m/masse fløte, pepper, paprika, chili og salt + mais. (småkoke lenge)

Couscous salat

2dl couscous laget i buljong
1/2 dl rosiner
2 nektariner eller fersken
1 agurk
1 salathode

Ha på dressing av 1/2 lime, 2ss olje, salt, pepper, gressløk og ingefær.

Ellers er vel kjøttboller, noe indisk, ris, forskjellig brød, falaffel, kylling, scampi, dressinger osv noe av det jeg kommer til å lage.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:55   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

spekeskinke er jo 'safe' og godt. Kutt gjerne opp litt honningmelon til. Det er godt og noe alle liker. Likeså kan du ha en god potetsalat til selv om det også er å finne på et vanlig koldtbord.

Min manns favoritt er kikertsalat med paprika og chorizo. Freser løk, hvitløk og chorizo, blandes med paprika fra glass og kikerter, hakket bladpersille. Serveres ganske nylaget med en miks av eddik og olje.

Saltkokte poteter er nydelig forresten, sånne små amadine-poteter. Hell masse grovsalt over potetene, fyll vann så det dekker såvidt. NB Potetene kokes med skall. Etter at de er kokt er det viktig at de dampes tørre så de får den riktige skrukkete looken.

Gammel 22-02-10, 20:58   #24
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Tillater meg å legge inn min tapas til 30 gjester-tråd.

To av mine tips til tapas-til-mange, utenom nok foccacia:
- Nok poteter. Dermed inkluderer man både dem som trenger litt fyll og dem som vanligvis baserer halve dagsinntaket på poteter. Gjerne saltbakte og/eller båtpoteter, jeg hadde vel 10 kg båtpoteter i vårt kalas. Forsvant alt sammen.

- Kvalitetspølser. Det tar null tid å dele pølser i fire (på langs og tvers) og slenge dem i ovnen. Kjøp hos en slakter eller en kjøttvaredisk med godt utvalg, her i området er Idsøe-pølser fantastiske i tillegg til at vi har vår egen pølsemaker. Gode og krydrede pølser er fantastisk mat!

(Når det gjelder foccacia er min personlige mening at havsalt oppå foccacia bør forbys, det er alt for sterkt og hardt å tygge, Maldonsalt/flaksalt er langt bedre).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 21:01   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Frøken Snupp er glad i mat som smaker og er ingen pingle, men det kommer også folk som kanskje ikke er like vant med sprek, unorsk mat.

Hva er dine tips?

Du må få scampi-oppskriften til amylin. Jeg også for den saks skyld.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 21:17   #26
Frantzen
Passiv

Standard

Her kommer det mange gode tips og oppskrifter! Takk!
Rug: Listen din skal leses grundig.

Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 22:01   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh!
Jeg skal ha tapas på venninnekveld neste uke, så denne tråden var perfekt !

Jeg skal iallefall ha:
- foccacia
- aioli
- lefser med snøfrisk, ruccolasalat og spekepølse/eller laks
- kjøttboller (må teste ut de som sto lenger opp her!)
- kylling av noe slag? Klubber?
- saltbakte poteter

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 22:29   #28
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hva med Glitters parmesankylling, bare ved å skjære fileter i strimler?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 22:35   #29
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var det masse godt.

En god salat er sikkert også kjekt for de som ikke er veldig glade i den sterke maten.

Gammel 22-02-10, 22:45   #30
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Asparges med bacon og parmesan. Kok opp vann, kok aspargesene 1 minutt. Surr bacon rundt og legg dem i en ildfast form. Strø over parmesan og stek i ovnen til baconet er ferdig. Du kan også bruke artisjokkhjerter istedenfor eller i tillegg til asparges.

Tomatsalat (bifftomat, mozerellaost, basilikum, salt og pepper).

Scampi marinert i chilli, lime, hvitløk og masse koriander.

Foccaciabrød med soltørket tomat, fetaost og oliven.

Ååååå, nå ble jeg sulten...

Gammel 22-02-10, 22:52   #31
Solblomst
Passiv

Standard

Her var det mange gode tips. Jeg har vurdert å ha tapas i en barnebursdag.

Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 00:22   #32
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Suulteen! :vræl:

Gammel 25-02-10, 11:21   #33
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Suulteen! :vræl:

Eg og!

Gammel 01-03-10, 16:53   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et spm.
Jeg tenkte lage ruller med snøfrisk, laks og ruccolasalat.
Men hvilke lefser er best?
Kan jeg bruke vanlige tortillalefser? Uten å varme de først? Om jeg varmer og ruller blir de vel harde ?

Gammel 01-03-10, 17:42   #35
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Et spm.
Jeg tenkte lage ruller med snøfrisk, laks og ruccolasalat.
Men hvilke lefser er best?
Kan jeg bruke vanlige tortillalefser? Uten å varme de først? Om jeg varmer og ruller blir de vel harde ?

Jeg har brukt Santa Maria sine vanlige tortillalefser, de funker helt finfint til dette. Har ikke varmet dem.

Sist redigert av Minty : 01-03-10 kl 17:42. Årsak: Skriveleif
Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 18:02   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

Her var det mange gode tips. Jeg har vurdert å ha tapas i en barnebursdag.

Det er perfekt i barnebursdager! Jeg hadde det faktisk i 1-årsdagen til yngstemann. Ikke noe voldsomme greier da, men masse småretter som pølsebiter, frukt, grønnsaker, quesadilla-biter, kjøttboller og annet. Finfint for små barnefingre.

Gammel 01-03-10, 18:11   #37
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vanlige tortillalefser er supert.

Ellers ville jeg bare si at den eneste ulempen med tapas til en konfirmasjon, er at de fleste rettene ikke egner seg for innfrysning og forberedelser saa lenge paa forhaand.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 12:02   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Kan lefsene lages litt i forveien og legges i kjøleskap?

Gammel 04-03-10, 14:24   #39
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Kan lefsene lages litt i forveien og legges i kjøleskap?

Spørs hva du mener med forveien; er det snakk om noen timer går det fint. Mer skeptisk til om de blir soggy hvis de lages dagen før, feks..

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.