Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-10, 22:23   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkere

Justisdepartementet har foreslått at man sjekker kjønnsorganene for å understøtte aldersvurderinger.

Sitat:

«Ved denne undersøkelsen må asylsøker stå på gulvet og trekke ned buksen for inspeksjon av genitalia. Testiklene må kjennes på for å vurdere testiklenes størrelse», heter det i en e-post fra Ullevål universitetssykehus som er gjengitt av UDI.

Dette hadde de tenkt å innføre fra øktober i fjor egentlig. Hva synes dere, er dette et rimelig tiltak? Er den antatt "gevinsten" noe som oppveier virkemidlet her? Eller er dette et rimelig tiltak?

Sist redigert av Balanse : 24-02-10 kl 22:31. Årsak: Tatt bort dårlig formulering.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 22:27   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkere

Hva er forskjellen på kjønnsorganet til en som er 17 og en som er 19?

Gammel 24-02-10, 22:30   #3
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet virkelig ikke, men siden det sies at de skal utføre dette der andre undersøkelser ikke er sikre antok jeg at det var et relevant eksempel. Da fordi jeg tenkte at det var et poeng å være under 18 år, men det er vel et poeng å være så ung som mulig uansett?
Mulig det var et teit eksempel.

Gammel 24-02-10, 22:33   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Alt i meg stritter i mot, men jeg klarer ikke formulere noen fyndige argumenter just nu, bortsett fra de opplagte "HERREGUD, HVOR YDMYKENDE SKAL DET EGENTLIG VÆRE?"-greiene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 22:33   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette kan jeg nada om, men jeg forstår ikke at disse undersøkelsene kan være særlig relevant. Mulig jeg er påvirket av at jeg var tidlig i puberteten selv, og ikke akkurat hadde noen gjennomsnittskropp aldersmessig.

Gammel 24-02-10, 22:35   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke en pøkk på at dette gir noe tilleggsinformasjon om den reelle alderen på asylsøkeren.

Nå bruker de håndskjelettrøntgen og det er nå også helt vilt hvor stor usikkerhet det er, jeg tror for alvor at de må glemme å klare å sette alder på noen ut fra fysiologiske funn.

Gammel 24-02-10, 22:42   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Det Esme sier understøtter tankene jeg har om at dette umulig kan ha noe for seg rent "teknisk" heller. Så store individuelle forskjeller som det er uansett, og så skal man i tillegg ta hensyn til usikkerheten ved at det er forskjell etter etnisitet, oppvekstmiljø etc? Det virker helt urimelig, og når det i tillegg er så ydmykende og potensielt også traumatisk ift tidligere opplevelser så får jeg lyst til å demonstrere, jeg også.

Gammel 24-02-10, 22:56   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

En eller annen av flyktningsorganisasjonene (Norsk Folkehjelp?) hadde vel fått et advokatfirma til å utrede dette opp mot menneskerettighetene og fått en ganske bastant konklusjon på at det var menneskerettighetsstridig.

De jeg kjenner som jobber med enslige mindreårige mener ganske bastant at alderstestingen er vås. Altså at noen av de som i følge testene visstnok er for gamle, helt umulig kan være det i forhold til modenhet etc.

Det er jo litt paradoksalt at man per i dag tar beslutninger basert på f.eks tanntester, og samtidig vil innføre nye tester. Det må jo bety at dagens tester ikke anses sikre nok.

Gammel 24-02-10, 23:02   #9
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

FN er visst ganske bekymret over Norges håndtering av asylbarna generelt, men jeg ser ikke at det har noen effekt?

Gammel 24-02-10, 23:17   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

FN er visst ganske bekymret over Norges håndtering av asylbarna generelt, men jeg ser ikke at det har noen effekt?

De under femten er jo kommet under barnevernsloven nå, og har det noenlunde. Av en eller annen grunn anses ikke de mellom femten og atten for å like mye barn som jevngamle med norsk statsborgerskap ...

(De jeg kjenner som har jobbet i barnevernsinstitusjoner med norske barn tidligere og nå jobber med EMA-er under femten hevder forresten at tilbudet på ingen måte er like bra for dem heller, men det er nå bedre enn for de over femten i hvert fall).

Gammel 25-02-10, 10:02   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Et stort problem med de mellom 15 og 18 (og til dels de under 15 også) er at de faller mellom alle stoler i skolenorge. Mange har lite skolegang fra hjemlandet, og blir puttet inn på voksenopplæring. Der har de bare grunnskoletilbud. Når de da har kommet seg gjennom grunnskolen på en 2-3 år, må de inn på en vanlig videregående skole og følge normal progresjon i ei "norsk" klasse. Det fungerer ofte dårlig.

Et annet problem er at en det er forskjellig hvor raskt de tar de ulike fagene. En elev kan gjerne være på begynnernivå i norsk og engelsk, men være langt inne på vgs-nivå i matte. Med de vanntette skottene som finnes i mange kommuner mellom kommunal og fylkeskommunal opplæring, blir det vanskelig å gi tilpasset opplæring. Oslo er et hederlig unntak.

Gammel 25-02-10, 10:29   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om saken.

Det jeg vet er at de metodene de har brukt tidligere ikke var pålitelige. Jeg har en tidligere fosterbror fra et afrikansk land. Hans biologiske far bor også i Norge, og da "broren min" ble sendt til Norge for "familiegjenforening" fikk han streng beskjed av moren sin om å juge noen år på alderen for å få bli i landet. Testene som ble gjort konkluderte også med at han i teorien kunne være så ung som han utga seg for å være. (At faren ikke ville vite av gutten og at han ble boende på gata i Oslo er en annen historie.) Etter at gutten hadde bodd en stund hos min far fortalte han om dette og skrøt av hvor lett det hadde vært å lure testene.

Gammel 25-02-10, 10:41   #13
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Men Tjorven, at det er en fordel å lyve på alderen vet man. Det jeg lurer på er om det at dagens tester er upålitelige forsvarer å introdusere en så invaderende og ydmykende tilleggstest, der det også er usikkert om man får noe særlig bedre svar?

Gammel 25-02-10, 10:45   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Men Tjorven, at det er en fordel å lyve på alderen vet man. Det jeg lurer på er om det at dagens tester er upålitelige forsvarer å introdusere en så invaderende og ydmykende tilleggstest, der det også er usikkert om man får noe særlig bedre svar?

Det vil i hvert fall ha en preventiv effekt når man får vite at det ikke bare er å juge og så er alt i orden. Med mer korrekte tester vil vel færre forsøke å lure systemet.

På den annen side; jeg er helt for at min fosterbror fikk opphold i landet. Han hadde det virkelig ikke bra der han kom fra. Ikke at han hadde det så bra på gata i Oslo heller, men her var det i hvert fall et system som fanget ham opp og som fikk han trygt plassert i et godt hjem (som behandlet han som om han var langt yngre enn han i realiteten var .... noe som skapte en del frustrasjon).

Gammel 25-02-10, 10:48   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.dagbladet.no/a/10559916/

Jeg synes Antirasistisk Senter sin kampanje sier det som er nødvendig i denne saken.

Gammel 25-02-10, 10:56   #16
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

En eller annen av flyktningsorganisasjonene (Norsk Folkehjelp?) hadde vel fått et advokatfirma til å utrede dette opp mot menneskerettighetene og fått en ganske bastant konklusjon på at det var menneskerettighetsstridig.

Stemmer det. Interesserte kan lese her og her.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 10:56   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt dustete, rett og slett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 12:09   #18
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det vil i hvert fall ha en preventiv effekt når man får vite at det ikke bare er å juge og så er alt i orden. Med mer korrekte tester vil vel færre forsøke å lure systemet.

Det er vel lite som tilsier at testene vil bli mer korrekte. Det eneste man ganske sikkert vil oppnå er å grundig ydmyke noen fjortiser som aldri har vist seg nakne sammen med andre enn far og bror før.

Gammel 25-02-10, 12:12   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det er vel lite som tilsier at testene vil bli mer korrekte. Det eneste man ganske sikkert vil oppnå er å grundig ydmyke noen fjortiser som aldri har vist seg nakne sammen med andre enn far og bror før.

Jeg sier ikke at jeg synes at det er en god ide. Jeg sier at jeg er for mer eksakte tester på at mindreårige innvandrere oppgir korrekt alder.

Gammel 25-02-10, 12:14   #20
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Du er alene i verden, muligens med noen av de verste opplevelsene et menneske kan ha friskt i minne, og selv om du tror og håper at nå er du trygg er det fremdeles en helt, for oss, ufattelig utrygghet i det å ikke vite om du får bli eller skal sendes hjem igjen. Og så ber et vilt fremmed menneske deg om å trekke ned buksene.

Jeg har ikke ord for hvor avsindig rasende jeg hadde blitt om mitt barn ble utsatt for noe slikt. Og det har faktisk ikke så mye med nakenheten å gjøre, det er det rent symbolske i det.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.