|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Vaklende
|
Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereJustisdepartementet har foreslått at man sjekker kjønnsorganene for å understøtte aldersvurderinger.
Dette hadde de tenkt å innføre fra øktober i fjor egentlig. Hva synes dere, er dette et rimelig tiltak? Er den antatt "gevinsten" noe som oppveier virkemidlet her? Eller er dette et rimelig tiltak? Sist redigert av Balanse : 24-02-10 kl 22:31. Årsak: Tatt bort dårlig formulering. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Vaklende
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereJeg vet virkelig ikke, men siden det sies at de skal utføre dette der andre undersøkelser ikke er sikre antok jeg at det var et relevant eksempel. Da fordi jeg tenkte at det var et poeng å være under 18 år, men det er vel et poeng å være så ung som mulig uansett? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereÅh. Alt i meg stritter i mot, men jeg klarer ikke formulere noen fyndige argumenter just nu, bortsett fra de opplagte "HERREGUD, HVOR YDMYKENDE SKAL DET EGENTLIG VÆRE?"-greiene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereDette kan jeg nada om, men jeg forstår ikke at disse undersøkelsene kan være særlig relevant. Mulig jeg er påvirket av at jeg var tidlig i puberteten selv, og ikke akkurat hadde noen gjennomsnittskropp aldersmessig.
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereJeg tror ikke en pøkk på at dette gir noe tilleggsinformasjon om den reelle alderen på asylsøkeren.
|
|
|
#7 |
|
Vaklende
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereDet Esme sier understøtter tankene jeg har om at dette umulig kan ha noe for seg rent "teknisk" heller. Så store individuelle forskjeller som det er uansett, og så skal man i tillegg ta hensyn til usikkerheten ved at det er forskjell etter etnisitet, oppvekstmiljø etc? Det virker helt urimelig, og når det i tillegg er så ydmykende og potensielt også traumatisk ift tidligere opplevelser så får jeg lyst til å demonstrere, jeg også. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereEn eller annen av flyktningsorganisasjonene (Norsk Folkehjelp?) hadde vel fått et advokatfirma til å utrede dette opp mot menneskerettighetene og fått en ganske bastant konklusjon på at det var menneskerettighetsstridig.
|
|
|
#10 |
|
prokrastinator
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkere
De under femten er jo kommet under barnevernsloven nå, og har det noenlunde. Av en eller annen grunn anses ikke de mellom femten og atten for å like mye barn som jevngamle med norsk statsborgerskap ...
|
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereEt stort problem med de mellom 15 og 18 (og til dels de under 15 også) er at de faller mellom alle stoler i skolenorge. Mange har lite skolegang fra hjemlandet, og blir puttet inn på voksenopplæring. Der har de bare grunnskoletilbud. Når de da har kommet seg gjennom grunnskolen på en 2-3 år, må de inn på en vanlig videregående skole og følge normal progresjon i ei "norsk" klasse. Det fungerer ofte dårlig.
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereJeg vet ikke helt hva jeg mener om saken.
|
|
|
|
#13 |
|
Vaklende
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereMen Tjorven, at det er en fordel å lyve på alderen vet man. Det jeg lurer på er om det at dagens tester er upålitelige forsvarer å introdusere en så invaderende og ydmykende tilleggstest, der det også er usikkert om man får noe særlig bedre svar? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det vil i hvert fall ha en preventiv effekt når man får vite at det ikke bare er å juge og så er alt i orden. Med mer korrekte tester vil vel færre forsøke å lure systemet.
|
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkerehttp://www.dagbladet.no/a/10559916/
|
|
|
#16 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
prokrastinator
Det er vel lite som tilsier at testene vil bli mer korrekte. Det eneste man ganske sikkert vil oppnå er å grundig ydmyke noen fjortiser som aldri har vist seg nakne sammen med andre enn far og bror før.
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg sier ikke at jeg synes at det er en god ide. Jeg sier at jeg er for mer eksakte tester på at mindreårige innvandrere oppgir korrekt alder.
|
|
|
|
#20 |
|
Tøff
|
Sv: Sjekke kjønnsorganene til mindreårige asylsøkereDu er alene i verden, muligens med noen av de verste opplevelsene et menneske kan ha friskt i minne, og selv om du tror og håper at nå er du trygg er det fremdeles en helt, for oss, ufattelig utrygghet i det å ikke vite om du får bli eller skal sendes hjem igjen. Og så ber et vilt fremmed menneske deg om å trekke ned buksene.
|
![]() |
|
|