Sv: Foreldre om sikkerhet og fysisk utfordring i barnehagen
Jeg synes utsagnsparene var ganske håpløse.
Ingen oppegående foreldre setter vel sikkerhet og fysisk utfordring i total motsats til hverandre? Jeg ønsker mest mulig fysisk utfordring og moro for mine barn, MEN innenfor det som er akseptabel risiko. Og hva er risiko? jeg mener at dersom de kan knekke nakken, så er risikoen for høy, men dersom det kun er fare for å få skrammer eller blø neseblod, så er det kanskje innenfor det akseptable. Grad av risiko er altså en faktor her.
Normalt ville jeg satt et men mellom setning 1 og 2 i utsagn 1. Ja, jeg ønsker fysisk utforeldelse, MEN innenfor det som er sikkert. HVis man svarer at man bare vil ha fysisk utfoldelse i MOTSATS til sikkerhet, så blir man jo totalt bajas, og hvis man svarer at man bare vil ha sikkerhet i motsats til fysisk utfoldelse, så er man pyse. Få foreldre er bare bajas eller pyse på vegne av sine barn.
Du burde nok ta en runde med metoden på denne her, Stian, for jeg mener det er en svakhet ved undersøkelsen å sette sikkerhet og fysisk utfoeldelse i motsetning til hverandre, når de aller fleste foreldre aldri ville gjort det.