|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva er din aller beste kake?Det er en iskake med cappuchinosmak og nøttebunn. Den er lett å lage, men folk blir ofte veldig imponert over at man kan is selv, og at det smaker bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er din aller beste kake?Pavlova med vaniljekrem og frisk frukt og bær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
♡
|
![]() Sv: Hva er din aller beste kake?Gulrotkake i langpanne ![]() Ingredienser: 6 dl sukker 4,5 dl matolje 6 egg 7,5 dl hvetemel 3 ts natron 3 ts bakepulver 3 ts kanel 750 g skrelt gulrot Glasur: 250 g smør 400 g kremost (f.eks. 2 pk Philadelfia) 500 g melis 3 ts vaniljesukker Fremgangsmåte: Visp sammen sukker og olje i en stor bakebolle. Pisk inn eggene (for hånd eller bruk elektrisk misker) til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Riv gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt. Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30X40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 40 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Rør sammen smør og litt melis til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne riflete mønster i ostekremen med en gaffel. Del kaken i passe store firkanter. Tips: 750 g skrelt og renset gulrot tilsvarer ca 1 kg med urensede gulrøtter. Er du ikke fullt så glad i ostekrem, kan du halvere oppskriften på glasuren. Kaken er kjempefin å fryse, også med ostekrem. Ostekremen gjør kaken litt klissete med det samme. Jeg pleier å dele kaken forsiktig i biter og så sette kakestykkene i kjøleskapet til ostekremen har stivnet noe. Så har jeg stykkene forsiktig i en fryseboks (ikke oppå hverandre) eller i fryseposer. Når kaken er frossen kan du stable kakestykkene oppå hverandre som du ønsker.
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er din aller beste kake?
Jeg venter, jeg venter...
![]() |
|
|