Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Hvorfor drikker du ikke"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-10, 21:03   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Når folk beveger seg utenfor normalen, er det vel vanlig at andre stiller spørsmål. Ikke for å være uhøflige, men fordi de er nysgjerrige.

Ikke riktig. Det er ingen avgjørelser jeg har måttet forsvare mer i mitt liv enn at jeg velger å ikke nyte alkohol sammen med ungene mine, for eksempel. Det vil si at jeg er avholds sånn omtrent 363 av årets dager. Det er ikke nysgjerrighet, det er reinspikka idioti og frekkhet.

Gammel 02-03-10, 21:07   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ikke nysgjerrighet, det er reinspikka idioti og frekkhet.

Forutsatt at man spør på en ok måte, så ser jeg virkelig ikke forskjellen på å bli spurt om hvorfor man ikke spiser fisk enn hvorfor man ikke driker alkohol. Jeg har vel aldri sagt til noen at jeg ikke spiser fisk uten å bli spurt om hvorfor, tror jeg.

Gammel 02-03-10, 21:09   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Forutsatt at man spør på en ok måte, så ser jeg virkelig ikke forskjellen på å bli spurt om hvorfor man ikke spiser fisk enn hvorfor man ikke driker alkohol. Jeg har vel aldri sagt til noen at jeg ikke spiser fisk uten å bli spurt om hvorfor, tror jeg.

Spørsmål etterfølges av kverulering og påstander om at ungene mine kommer til å bli fylliker fordi jeg ikke viser dem hvordan man kan drikke med måte.

Gammel 02-03-10, 21:12   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Spørsmål etterfølges av kverulering og påstander om at ungene mine kommer til å bli fylliker fordi jeg ikke viser dem hvordan man kan drikke med måte.

Det er jo selvsagt dustete. Men da jeg i sin tid spurte min bekjente hvorfor hun ikke drakk, sa jeg ikke noe av dette. Det var ren og skjær nysgjerrighet og undring, slik som venner innimellom kan spørre om av private ting. Hennes forklaring er at hun ikke liker. Greit nok, aldri noen i min (til tider drikkfeldige) vennegjeng som har mest noe mer om det.

Gammel 02-03-10, 21:14   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er jo selvsagt dustete. Men da jeg i sin tid spurte min bekjente hvorfor hun ikke drakk, sa jeg ikke noe av dette. Det var ren og skjær nysgjerrighet og undring, slik som venner innimellom kan spørre om av private ting. Hennes forklaring er at hun ikke liker. Greit nok, aldri noen i min (til tider drikkfeldige) vennegjeng som har mest noe mer om det.

At man ikke liker er akseptert. At man ikke VIL, derimot, er sjelden like akseptert etter min erfaring. "Men du kan jo ta deg et glass eller tre etter at de er i seng!" er en vanlig svarfrase. Som om prinsippene mine magisk forandrer seg etter leggetid …

Gammel 02-03-10, 21:26   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Så frekt! I følge den teorien er jeg fyllik, jeg da. Foreldrene mine var avholdsmennesker da jeg vokste opp, uten å egentlig ha noen spesiell grunn til det. Det var flere avholdsfolk i omgangskretsen deres, i tillegg hadde de ikke så romslig økonomi, derfor prioriterte de aldri å kjøpe eller drikke alkohol. Nå kan de godt ta et glass innimellom, og kjøper selv også. Selv smakte jeg ikke alkohol før jeg var 20, og jeg er også måteholden. For meg er det utenkelig å drikke alkohol foran barn. Jeg kjenner til familier der det drikkes foran barn, og alkoholkonsumet til ungdommene der er nå langt større enn mitt eller mine venners noen gang har vært.

Min erfaring er at spørsmål om hvorfor man ikke drikker er regelen snarere enn unntaket, og ofte trekker folk bare egne konklusjoner også. Faren min er ateist og er temmelig lei av at folk går ut fra at han er kristen, fordi de ikke ser ham drikke. Selv har jeg ofte opplevd at folk ikke respekterer det om jeg sier at jeg ikke drikker, da skal de alltid sjenke meg. Hyggelig at folk vil dele, men ikke så trivelig at de ser på meg som en taper om jeg takker nei.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:29   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg kjenner til familier der det drikkes foran barn, og alkoholkonsumet til ungdommene der er nå langt større enn mitt noen gang har vært.

Det er vel akkurat sånne utsagn som gjør at de som profilerer sterkt at de ikke drikker foran barn får kritiske spørsmål til det, det viser liksom så utrolig tydelig at de ikke aner hva de prater om. Selvfølgelig skal folk få lov å velge å la være å drikke foran barn, men det hadde vært fint om de lot være å dømme dem som gjør det i samme slengen . Jeg skjønner ikke hvorfor den ene part skal være fredet, mens den andre ikke er det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:34   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er vel akkurat sånne utsagn som gjør at de som profilerer sterkt at de ikke drikker foran barn får kritiske spørsmål til det, det viser liksom så utrolig tydelig at de ikke aner hva de prater om. Selvfølgelig skal folk få lov å velge å la være å drikke foran barn, men det hadde vært fint om de lot være å dømme dem som gjør det i samme slengen . Jeg skjønner ikke hvorfor den ene part skal være fredet, mens den andre ikke er det.

Jeg dømmer ingen jeg. Jeg sier bare at det er da ingen automatikk i verken det ene eller det andre. Andre må gjerne få drikke foran barn, men ikke foran mitt. Jeg tror ikke ungdom får uheldige drikkevaner av å se andre ta en øl eller litt vin. Å ha dem med på rølpefest derimot, det tror jeg ikke er så heldig.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:35   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg dømmer ingen jeg. Jeg sier bare at det er da ingen automatikk i verken det ene eller det andre. Andre må gjerne få drikke foran barn, men ikke foran mitt. Jeg tror ikke ungdom får uheldige drikkevaner av å se andre ta en øl eller litt vin. Å ha dem med på rølpefest derimot, det tror jeg ikke er så heldig.

Det er jeg helt enig i, men det er noe helt annet enn det du skrev først. Vel, men dette har vært diskutert her før.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 09:44   #10
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke riktig. Det er ingen avgjørelser jeg har måttet forsvare mer i mitt liv enn at jeg velger å ikke nyte alkohol sammen med ungene mine, for eksempel. Det vil si at jeg er avholds sånn omtrent 363 av årets dager. Det er ikke nysgjerrighet, det er reinspikka idioti og frekkhet.

Og det er ofte her inne på FP faktisk.

Selv er jeg introvert som det holder, og elsker både smaken og effekten av alkohol. Jeg blir en annen, får selvtillit og har det topp. Selv med fyllesyke og en del teite opplevelser så legger det ikke demper på det attraktive ved å drikke på fest. Siden jeg liker det så godt, så kan jeg synes det er rart at noen ikke tiltrekkes av dette. Jeg kan også finne det litt hemmende å drikke sammen med noen som ikke drikker, da man kanskje tror at man da blir vurdert og fordømt av noen som i morgen vil huske alt. Jeg vil ikke tenke på slike ting når jeg en sjelden gang er på fest. Da er det bedre at alle er litt på halv åtte. Men samtidig kan jeg se at noen er så utadvente og sprudlende at de ikke trenger det på samme måte som meg, for å ha det gøy. Det er ikke grunn for meg til å dra på en fest om jeg ikke skal drikke. Finnes ikke morsomt. En lidelse faktisk.

MEN jeg drikker ikke hjemme sammen med barna. Det har jeg verken lyst til eller behov for. Jeg liker å vite at jeg er 100% tilstede for dem også i forhold til den biten. Min mann kan ta seg øl til maten o.l, mens jeg nyter mine Munkholm så nå kommer med forskjellige smaker.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 09:54   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men samtidig kan jeg se at noen er så utadvente og sprudlende at de ikke trenger det på samme måte som meg, for å ha det gøy.

Sånn har vi det, jeg og "gjengen". Vi drikker uhyre sjelden, men har det så vanvittig morsomt på alle våre sammenkomster at vi har vondt i magemusklene i mange dager etterpå. Så her trengs det ikke alkohol, det er gale nok fra før, vi tar helt av.

Gammel 03-03-10, 11:44   #12
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn har vi det, jeg og "gjengen". Vi drikker uhyre sjelden, men har det så vanvittig morsomt på alle våre sammenkomster at vi har vondt i magemusklene i mange dager etterpå. Så her trengs det ikke alkohol, det er gale nok fra før, vi tar helt av.

Mens jeg aldri kommer i nærheten av noe sånt. :supersær:

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.