Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kveis i fisk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-10, 10:51   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Kveis i fisk

Kjøpte brosme i går, og da jeg skulle trekke ut noen små ben før jeg tilberedte den hjemme så jeg at en del av fileten var full av kveis. Sikkert 20-30 stykker på et område av fileten på noen få kvadratcentimeter, urk. Jeg hadde aldri sett det før, så jeg reagerte ikke på de gule flekkene før det faktisk falt ut en når jeg skar. Men når jeg skjønte hva det var så jeg jo at for et trenet øye var fisken opplagt full av kveis. Betjeningen i fiskedisken burde helt klart ha sett det. Bør man godta å få slikt i en ferskvaredisk? Hadde du klaget? Jeg kommer til å klage. Det er kanskje ikke uvanlig i fisk, men jeg nekter å godta at det selges over disk med viten og vilje.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 10:57   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kveis i fisk

Åh herre min gode gud, dette hadde jeg helt glemt ut etter sist diskusjon. Er det kveis i frossenfisk også, eller bare fersk?

Gammel 03-03-10, 10:59   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Dette er slikt man klager på ja! Mange som jobber i matbutikker er jo ekstrahjelper (unge sådanne) og de er kanskje ikke så trenet på å se slikt - men butikken bør ha rutiner på å unngå slikt.

Fysj og æsj, så ekkelt!

Gammel 03-03-10, 10:59   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Iset - ha ha - jeg burde visst at du var førstemann her. Ikke lagt dette til en jeg-blir-så-kvalm-tråd, ikke nå med en gang i allefall.

Gammel 03-03-10, 11:01   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal ikke det, men jeg lurer fremdeles på om det bare gjelder fersk fisk?

Gammel 03-03-10, 11:06   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Hvis kveisen ikke oppdages kan det vel være det i frossenfisk også. Det var noen her som hadde funnet det i fiskepinner, husker jeg.

Gammel 03-03-10, 11:07   #7
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke hvordan det ser ut, grøss, så jeg kan sikkert ha spist mine kveis i mengder.

Gammel 03-03-10, 11:08   #8
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Aner ikke hvordan det ser ut, grøss, så jeg kan sikkert ha spist mine kveis i mengder.

Her tror jeg man bare må gå for "det du ikke vet, har du ikke vondt av".

Gammel 03-03-10, 11:23   #9
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Dette er slikt man klager på ja! Mange som jobber i matbutikker er jo ekstrahjelper (unge sådanne) og de er kanskje ikke så trenet på å se slikt - men butikken bør ha rutiner på å unngå slikt.

Fysj og æsj, så ekkelt!

Jeg ringte den aktuelle ferskvaredisken, og de beklaget og beklaget. Hun jeg snakket med sa at leverandøren vanligvis skal oppdage dette og ikke la denne fisken komme ut i butikken. I tillegg skal de ikke selv selge slik fisk. Men hun sa det samme som du sier, hvis det er en uerfaren ekspeditør kan det skje. Det var bare å komme innom så skulle det bli tilgodelapp. Jeg mener nå også at de bør drille ekstrahjelpene litt på dette, da.

Gammel 03-03-10, 11:32   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Nå føler jeg meg komplett ?

Hva er kveis?

Gammel 03-03-10, 11:33   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg er uviten, for jeg vet ikke hva kveis ER engang...

Gammel 03-03-10, 11:33   #12
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ok. Nå føler jeg meg komplett ?

Hva er kveis?

småmark

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 11:34   #13
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sitat:

Når dør kveisen?

Kveisen dør ved frysing og koking. Kveisen dør også ved gjennomsteking, grilling, varmrøking og salting over lengre tid. Den norske kvalitetsforskriften for fisk og fiskevarer, som forvaltes av Mattilsynet, har bestemmelser om at sild, brisling, makrell og villaks, som skal spises rå eller nesten rå, må dypfryses i minst ett døgn før bruk. Forskriften omfatter ikke kveite, piggvar og reker.

huff...aldri vært borti heldigvis..

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 11:41   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville klagd, for jeg syns ikke en ferskvaredisk bør selge fisk full av kveis, men jeg vil gjerne påpeke at kokt, død kveis ikke er farlig

Gammel 03-03-10, 11:46   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

har fått det i torsk, og eg syns det var ekkelt. Eg trur nok vi alle har fått det i oss da. Eg vil anta at dei smakar.... fisk

Men det skal jo ikkje vere sånn. Eg trur filetar blir lagt på lysbord; då vil ein sjå dei ganske enkelt. Eg pleier faktisk å holde filetane opp mot lyset.

Mi islandske svigermor har ein eigen evne til å finne kveis. Ho veit kor dei likar seg, og ser også på kjøttet om det er kveis lenger inne. Eg ser det ikkje...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:25   #16
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Nå kjenner jeg at jeg er glad for at det er mannen som tar seg av fiskemat her hjemme, for jeg vet heller ikke hva dette er

Så jo at noen hadde skrevet småmark her oppe, og hadde jeg funnet det i maten min, så hadde jeg aldri spist fisk igjen ever :spy:

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:33   #17
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Har aldri funnet det i kjøpt fisk, men ser det jo noen ganger når vi fileterer fersk egenfisket torsk. Er vist mer av det om sommeren, for den trives ikke så godt når havtermperaturen er lav om vinteren. Hadde definitivt klagd hvis jeg fant i kjøp-fisk.

Gammel 03-03-10, 12:35   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går det an å blokkere tråder fra Uleste innlegg-listen?

For øvrig noterer jeg med en viss vantro at fisken brosme faktisk eksisterer utenfor kryssord og Andeby.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:22   #19
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Elinblu: Den er helt på linje med steinbit, synes jeg. Hvit (hvis den er uten kveis!) og fast i kjøttet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.