Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Isofix eller ei - bilsete i klassen 15 - 36 kg

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 14:58   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Isofix eller ei - bilsete i klassen 15 - 36 kg

Me har ikkje planar om å bytte ut Duologicen enda, berre sånn at det er sagt. Eg har likevel byrja å sjå på ulike seter i neste kategori.

Me har Britax Kid Pluss til storesøster, og er fornøyd med det. Til minsten har eg lyst til å prøve Cybex Solution, men er usikker på om det er smart å velge med Isofix eller ei.

Kva er skilnaden mellom sånne seter med og utan isofix? Er det berre det faktum at det sitter fast, og såleis er tryggare når barnet ikkje sitter på? Eller har det andre fordeler? Blir barna meir bilsjuke ved isofix ettersom det kan gi meir vibrasjonar. Det ser ikkje ut som om det er noko problem med Duologicen no, men han kan jo byrje bli meir bilsjuk etterkvart sånn som storesøster vart med tida.

Gammel 07-03-10, 15:17   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Isofix eller ei - bilsete i klassen 15 - 36 kg

Jeg har startet en tråd med lignende tema tidligere her. Vi ble i Sverige frarådet isofix på framovervendt sete siden det i følge selger (som jeg opplevde som kompetent) ville bli større belastning på barnets nakke at setet satt fast. Dersom setet beveget på seg i kræsj framovervendt, ville det bli mindre belsastning på nakken.

Gammel 07-03-10, 15:22   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Okai, takk for tips om tråd.

Gammel 07-03-10, 16:56   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kikket akkurat på en test, og så at Cybex Solution X gjorde det nesten helt likt i testen med/uten isofix.

Irma: Gjelder ikke det om man bruker babyseter forovervendt? Det blir vel noe annet med beltestoler der bilens belte slipper barnet forover i et sammenstøt? Barnet sitter jo ikke fastspent til stolen på samme måte.

Gammel 07-03-10, 17:02   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge selgeren jeg snakket med gjaldt det beltestoler, vi diskuterte aldri babysete forovervendt.

Gammel 07-03-10, 17:40   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil da tro at det er bedre at sete sitter fast og at barnet bare må ta tak i seg selv med selen, ikke seg selv + sete. Sånn tenker ihvertfall jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:38   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg vil da tro at det er bedre at sete sitter fast og at barnet bare må ta tak i seg selv med selen, ikke seg selv + sete. Sånn tenker ihvertfall jeg.

Ja, det var det jeg også tenkte. Men da jeg kikket på testresultatene til Cybex Solution, så skilte det bare 1 poeng med/uten isofix. Og det poenget var for stabilitet, ikke kollisjonsbeskyttelse, om jeg ikke husker feil.

Gammel 07-03-10, 19:14   #8
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Her http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com/ er et innlegg om dette skrevet 22. februar (bla nedover - jeg fikk ikke til å lage link direkte til innlegget).

Gammel 07-03-10, 21:03   #9
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har startet en tråd med lignende tema tidligere her. Vi ble i Sverige frarådet isofix på framovervendt sete siden det i følge selger (som jeg opplevde som kompetent) ville bli større belastning på barnets nakke at setet satt fast. Dersom setet beveget på seg i kræsj framovervendt, ville det bli mindre belsastning på nakken.

Det henger fortsatt ikke på greip for meg. Har helt glemt å høre med Clas, men det blir nok en tur dit snart. Skal prøve å huske det da. *glemsk*

Vi bruker i hvertfall fortsatt isofix-beltestolene framfor de uten.

Lillebror her skal også snart over i neste størrelse fra DL, men vi bytter til bakovervendt gruppe 2 stol før beltestol. En Multitech står klar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.