Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Paprikatråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-10, 23:10   #41
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikatråden

Jeg liker ikke paprika, egentlig. Men jeg bruker den i mat, men ikke på mat. Som i kjøttsaus, kjøttboller og annet der man gjemmer maten i sausen. Iben elsker nemlig paprika så hun pleier å få med seg en liten boks med paprika, fetaost og diverse andre grønnsaker som tomat, agurk, mais, gulrot, alt etter hva som er tilgjengelig.

Gammel 03-03-10, 23:11   #42
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jeg skal lage fylte paprika i dag. I en slik setting synes jeg det passer bra med paprika.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 23:49   #43
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Jeg bruker paprika over en lav sko, men varierer litt alt etter hva jeg skal ha den til. I varmmat bruker jeg ofte rød/gul, i salat bruker jeg ofte grønn. Det har med smak å gjøre.

Mange er også allergiske mot den røde, men ikke den grønne. Fascinerende egentlig.

Gammel 03-03-10, 23:59   #44
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Paprika er kjempegodt. Brukes mye her i hjemmet.
Rød og gul er best.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 00:37   #45
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Vi spiser paprika i alle former for mat og de fleste farger untatt grønn . Storesøster elsker paprika , og vi kjøpte ofte en hos tyrkern som ble spist på vei hjem fra sfo når hun var mindre .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 00:39   #46
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Min datter kaller den for Afrika og vil bare ha den alene.

Det gjør lillesøster også. Og elsker det, men helst alene, ja. På 17. mai spiste hun minst like mye "Afrika" som pølser, og hun satte ny pølserekord den dagen.

Til det du spurte om: jeg liker paprika både rå og stekt, men den bør være i store biter, og ikke for godt stekt. Sånne vasne, små biter på Grandis er bare ekkelt, men litt kraftige strimler i f.eks. pai er snadder. Den bør helst være rød for min del, mens storesøster bare vil ha gul, bare rå og bare alene. Tidligere nevnte lillesøster foretrekker rød, så vidt jeg vet.

Gammel 07-03-10, 19:04   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Blakki har guttungen døpt det i helga. Rød, forinnsvis den søte.

Gammel 07-03-10, 19:14   #48
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Elsker paprika !

Rød og gul brukes til pålegg, i salater, bakt og stekt.
Grønn duger i wok og i rattatouille.

Gammel 07-03-10, 20:24   #49
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Eneste stedet jeg ikke liker paprika, er i supper/gryter av typen lapskaus, kjøttsuppe, betasuppe el.l.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:38   #50
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker paprika. Paprika i den flamberte peppersausen er nydelig!
Men jeg har funnet ut at jeg er allergisk. Så når jeg er i selskap så forklarer jeg det, når jeg beskjemmet pirker bort paprikaen av maten.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:42   #51
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker overhode ikke rå paprika, konsistensen er helt pyton. Men jeg liker smaken av den der den har vært. Synes det er kjempe godt med paprikakrydder.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:55   #52
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Jeg glemte å si at den må være rød, rund eller lang.
Gul kan takles.
Grønn ei.

word!

Jeg spiser den ikke som pålegg, men OK i salat. Kan ha det på pizza i mellom, men mannen MÅ ha løk, jeg MÅ ha ananas, så da gidder vi ofte ikke bruke paprika. Synd for det er egentlig godt.

Ellers bruker vi det en del i type gryteretter med kylling. Kylling, paprika, løk, hvitløk, sukkererter osv i en tynn tomatsaus med litt chili i. Serveres med ris. Eller i en wok er det et must med paprika. (men altså helst ikke grønn)

Gammel 07-03-10, 20:57   #53
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, rød er best. Grønn er grusom, den smaker bare beskt. Jeg liker rød og gul.

Nei, det er bare at grønn må brukes helt annerledes enn rød og gul. Finhakket i kjøttretter er det helt yummi, og jeg har flere gode pastaoppskrifter der det er smaskens med grønn paprika, feks pasta med kokos og jalapeno. mmm. Rå grønn paprika er ikke godt.

Gammel 07-03-10, 21:02   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sier noe der, svigerfar steker ofte paprika sammen i flere farger og da er grønn med, og den er ikke så hårreisende i stekt tilstand. Det får vel frem en søtere smak.

Gammel 07-03-10, 21:02   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vent litt, pasta med kokos og jalapeno? OPPSKRIFT TAKK!

Gammel 07-03-10, 23:21   #56
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

ca 4 kyllingfileter
en rød og en grønn paprika (eller mer, jeg liker mye grønnsaker, og pøser på)
et glass jalapeno
2 bokser ekstra tykk kokosmelk
1 mozzarella

pasta, gjerne farfalle eller penne

kyllingfilet i biter stekes til de får fin stekeskorpe. Ha over noen spiseskjeer med lake fra jalapenjoglasset og la det surre i det i et minutt, ha på pepper. Ha så i så mye jalapeno du er komfortabel med, jeg bruker å smake på en først, for de varierer veldig i styrke fra glass til glass. Jeg bruker å dele de i to eller tre bare, å få litt store biter, men du kan finhakke også, og få smaken mer fordelt. Hell så over kokosmelken og ha i snittet paprika. La det surre til paprikaen har blitt litt mør, men fortsatt har litt krønsj, riv opp mozzarella og smelt ned i sausen. Server med pasta og nykvernet pepper over. Yummi!

Gammel 07-03-10, 23:22   #57
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

JA! Det må vi få, men jeg klarer ikke helt å få det til å høres bra ut med pasta til. :undre:

Gammel 07-03-10, 23:22   #58
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

JA! Det må vi få, men jeg klarer ikke helt å få det til å høres bra ut med pasta til. :undre:

Det er rett og slett helt fantastisk godt, en mystisk kombo som gjør seg helt fantastisk godt.

Gammel 07-03-10, 23:23   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

ca 4 kyllingfileter
en rød og en grønn paprika (eller mer, jeg liker mye grønnsaker, og pøser på)
et glass jalapeno
2 bokser ekstra tykk kokosmelk
1 mozzarella

pasta, gjerne farfalle eller penne

kyllingfilet i biter stekes til de får fin stekeskorpe. Ha over noen spiseskjeer med lake fra jalapenjoglasset og la det surre i det i et minutt, ha på pepper. Ha så i så mye jalapeno du er komfortabel med, jeg bruker å smake på en først, for de varierer veldig i styrke fra glass til glass. Jeg bruker å dele de i to eller tre bare, å få litt store biter, men du kan finhakke også, og få smaken mer fordelt. Hell så over kokosmelken og ha i snittet paprika. La det surre til paprikaen har blitt litt mør, men fortsatt har litt krønsj, riv opp mozzarella og smelt ned i sausen. Server med pasta og nykvernet pepper over. Yummi!

Takk! Høres fantastisk ut, jeg elsker alt du har listet opp her, og sammen må det jo være bombesikkert.
Men hvilket merke kokosmelk bruker du? Regner i hvert fall med at det ikke er fettredusert for den er vel tynnere enn helfet? Jeg bruker jo aldri lettprodukter så sånn sett er det jo bare fint med den helfete.

Gammel 07-03-10, 23:32   #60
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Grønn gjør seg best i gresk salat, ellers syns jeg paprika passer til mye, i alle former.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.