Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg skal være fadder neste helg

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 22:44   #1
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Jeg skal være fadder neste helg

hva er egenlig "kleskode" i en dåp?

Jeg har ingen bunad, men en festdrakt men føler ikke helt at den er riktig klær til dåpen.

Forøvrig gudmor uten at det sikkert har noe med saken å gjøre.

Svart skjørt til nedenfor knærene? Jeg har ett, men hater skjørt nedenfor knærne for jeg blir så innmari kort.
Har en hvit tunika som jeg egentlig bruker når jeg skal ut på byen, men føler heller ikke at det er riktig bekledning til dåpen selv om tunikaen er veldig søt og fin....

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:49   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal være fadder neste helg,

Hvorfor er festdrakten feil? "Festdrakter" pleier jo være litt sånn "bunadsstil"? (Om du mener den typen festdrakt jeg tenker på da) og bunad er jo klassisk barnedåp.

Om skjørtet trenger være mørkt er nå så, men jeg ville ikke møtt i kirka med noe lårkort, særlig ikke som fadder, for jeg føler det har noe å si, da skal du jo frem til døpefonten og er således langt mer på "utstilling" enn om du sitter pent på en benkerad... Nå er ikke jeg noe tunikamenneske da, for meg er en tunika liksom bare en "litt (for) lang topp" som jeg å ha bukse til. For å bruke det som kjole må det ned mot kneet i alle fall. Om ikke UNDER kneet, så TIL kneet. Ikke midt oppå låret.

Gammel 07-03-10, 22:54   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal være fadder neste helg

Festdrakt høres da ganske riktig ut i dåp.

Gammel 07-03-10, 22:57   #4
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Festdrakt er bra, ellers lyse pene klær tenker jeg. I dåpene til mine barn så var alle gjestene veldig pent kledde.

Gammel 07-03-10, 23:03   #5
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Du kan høre hva moren skal ha og velge deretter. I utgangspunktet høres festdrakt helt riktig ut.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 23:11   #6
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg skal være fadder neste helg,

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hvorfor er festdrakten feil? "Festdrakter" pleier jo være litt sånn "bunadsstil"? (Om du mener den typen festdrakt jeg tenker på da) og bunad er jo klassisk barnedåp.

Om skjørtet trenger være mørkt er nå så, men jeg ville ikke møtt i kirka med noe lårkort, særlig ikke som fadder, for jeg føler det har noe å si, da skal du jo frem til døpefonten og er således langt mer på "utstilling" enn om du sitter pent på en benkerad... Nå er ikke jeg noe tunikamenneske da, for meg er en tunika liksom bare en "litt (for) lang topp" som jeg å ha bukse til. For å bruke det som kjole må det ned mot kneet i alle fall. Om ikke UNDER kneet, så TIL kneet. Ikke midt oppå låret.

Den tunikaen er mer som en kjole til meg, den når meg så og si ned til knærne men går ikek under knærne om du skjønner.

Gammel 07-03-10, 23:12   #7
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Men det er ingen ordentlig fin festdrakt som jeg anser en bunad for å være, dette er en festdrakt kjøpt på sparkjøp. Helt grei egentlig, men kan den brukes i en dåp altså?

Gammel 07-03-10, 23:13   #8
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Å skal jeg bruke den får jeg et annet problem, jeg heiv de bunadskoene jeg hadde til den forrige mai fordi de var drepen å bruke..jeg skulle kjøpe meg et par på økonomisko som var fantastiske på foten..men kom meg aldri så langt, å når jeg skulle det så var de utsolgt...å de kommer vel ikke før nærmere mai igjen nå

Gammel 07-03-10, 23:15   #9
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Du kan høre hva moren skal ha og velge deretter. I utgangspunktet høres festdrakt helt riktig ut.

Hun ante heller ikke hva hun skull ha på seg, ikke har hun bunad eller festdrakt så hun blir vel gående med skjørt og en eller annen topp tenker jeg. Kanskje svart fin bukse....

Gammel 07-03-10, 23:25   #10
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Mitt tips er å være fin og absolutt ikke det grann utfordrende. Og ikke overstrål moren. Tunika er sikkert fint, bare ingen forveksler deg med presten Husk at som gudmor kan det være de vil du skal holde barnet, og da blir tunikaen trukket opp. At mye synes over kneskålene trenger ikke være pent i dåpssammenheng.

Gammel 07-03-10, 23:28   #11
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Men du, ta på deg noe du trives. Ikke løp og kjøp sko til den drakten om du ikke liker den. Så lenge du ikke stiller i olabukse, glitter eller lårkort og stilletter, er de få som bryr seg.

Gammel 07-03-10, 23:30   #12
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vært fadder 4 ganger og har alle gangene hatt bunad.

Siste dåpen var jeg også gudmor. Moren til barnet, hadde festdrakt fra SparKjøp (den er kjempefin).

Har man ikke bunad/festdrakt, så har man ofte noe annet pent, har sett både kjole, pent skjørt og penbukser. Også har jeg sett mange som bruker bunad

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 23:31   #13
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Normalt pent antrekk blir aldri feil. Festdrakt er greit, kjole er greit, tunika er greit osv.
Det å bruke ekstremt utringete plagg eller kjoler hvor folk ser stringtrusa om man bøyer seg 5 cm framover er ikke tingen i en dåp (eller i selskap ellers heller).

Skjørt behøver ikke gå under knærne nødvendigvis (etter min mening), men det kommer litt an på skjørt og hvordan antrekket ellers er.

Jeg kan fint gå med kjoler og skjørt som går like over knærne i dåp og i lignende sammenhenger, men det er stor forskjell på plagg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 23:34   #14
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Finne frem det jeg har og prøve litt i morgen da tenker jeg...så blir det vel saker.

Gammel 08-03-10, 10:37   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje du har skjørt med "dressjakke" til? også kan du ha en fin topp inni?
Trenger slettes ikke å vere i sort ( personlig synes jeg at sort blir litt for tungt i en barnedåp, da må man event stæsje opp med litt mer farger ellers)

Ellers høres festdrakt ut til å kunne passe? har du bilde av den?

Som gudmor blir man jo litt i sentrum, og det er litt viktig hva man har på synes jeg....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 10:39   #16
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Dressjakke er ikke i mitt klesskap, å helt ærlig så tror jeg aldri at det kommer til å komme dit heller

Gammel 08-03-10, 10:43   #17
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Fant ikke drakten på sparkjøp sine sider lenger, men den er blå/lilla den jeg har de har hatt den i mange år.

Men de har fått inn en ny type nå,å den synst jeg var fin minte meg om romsdalsbunaden
http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Prod...arBase%29.aspx

Gammel 08-03-10, 15:19   #18
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Finnes det festdrakt for voksne altså!
Til barn går det til nøds an, og "kan" være søtt. Men jeg ville valgt et pent antrekk over en fake bunad anytime. Blir litt som å gå rundt med en fake Gucci veske fra Thailand.

Jeg hadde satt pris på at fadderne mine kom pent kledd, men ikke i noe som de ville hatt i en begravelse. Pen bukse og tunika og smykker feks hadde vært helt i orden. Bare det ser ut som de hadde pyntet seg, og ikke bare dratt på seg noe jobbtøy

Gammel 08-03-10, 16:33   #19
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Jeg synst ikke den er så ille, å det er flere og flere som bruker den. Men hos meg har den til nå kun vært i bruk på 17. mai.

Gammel 08-03-10, 17:54   #20
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge du har en festdrakt og du liker den så ser jeg ikke noen grunn til at man ikke skal kunne bruke den.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.