Sv: Tjener/stuepike
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Om det er legitimt? Ja, det synes jeg da. Jeg ser ikke noe betenkelig med det å kjøpe hjelp til husarbeid og barnepass heller. Utnytting av au pair-ordningen er derimot noe som bør diskuteres. Jeg benytter meg selv av au pair, og synes det er en god ordning for oss og vår au pair. Men jeg hører og leser historier hvor det er problematiske arbeidsforhold for kvinnen, og jeg er usikker på om regelverket i Norge er stramt nok for å sikre at de ikke blir utnyttet.
Veldig enig. Man kan godt ha en aupair som fungerer etter tanken for ordeninge og hvor det ikke er noe utnytting inn i bildet. Samtidig så vet man at det finnes folk som ser på aupairer kun som billige tjenere og bruker dem som underbetalt hushjelp.
Om man ønsker å ansette en 29-åring som har egne barn i hjemlandet og som høyst sannsynlig er filla lite interessert i annet enn å forsørge barna sine, så bør man gi henne lønn etter den jobben hun gjør, nemlig det å jobbe som nanny eller hushjelp og som skal ha høyere lønn, og ikke tilsnike det via au-pair-ordningen.