Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-10, 20:34   #101
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jaha.
Men å fortelle en vanlig dødelig hva som er hva da?

Jeg HAR gjort det, enten her eller der.

Gammel 09-03-10, 20:42   #102
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TS må jo være mye tyngre enn GS. Jeg hadde stilt opp på GS, men ikke TS.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:13   #103
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Skal man diskutere surrogati, så er det på sin plass å diskutere begge deler. Man kan ikke bare overse den ene fordi man kun kjenner til den andre.

Jo da, det er jeg skjønt enig i, men ved tradisjonell surrogati har man liksom funnet en måte å gjøre dette på her til lands, og de fleste vil vel ha høyere aksept for dette enn GS. At man må få på plass lovverket for å sikre partene og rammene rundt TS er jeg absolutt for, men i denne spede begynnelse vektlegger jeg å kjempe for legalisering av GS slik at muligheten blir reell for flere (selv om det nok hadde vært en mykere overgang om man fikk spikret det første alternativet først).

Dessuten antar jeg at behovet for GS er langt større her til lands enn TS (for ikke å snakke om aktuelt - det er vel lettere å rekruttere GS enn TS) om man snakker om alternativ behandlingsmåte for ufrivillig barnløse par. Med mindre man kjenner surrogaten veldig godt skal det MYE til for at noen tør stole såpass på at den biologiske moren velger å oppi foreldreretten etter fødsel. For ikke å nevne det faktum at en del kvinner nok ønsker å bruke egne embryo i en GS.

Så derfor mener jeg det er mer nærliggende å diskutere GS på det grunnleggende plan i denne debatten, nettopp fordi dette er en metode som blir benyttet uavhengig av hvorvidt det blir legalisert her til lands eller ei, mens TS blir et mer privat anliggende selv om man velger å gjøre det via inseminasjon.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:36   #104
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jess, her ruller det inn med sutrepm, gitt. Odelia; du må lese de uskrevne forumreglene. Sutrepm er so another board.

Sist redigert av Sitron : 10-03-10 kl 00:43.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 09:24   #105
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg HAR gjort det, enten her eller der.

Mens vi sutrer: Sitron antydet at jeg slurveleste.

Odelia - jeg synes at for min del så er det interessant å diskutere begge deler. Og for min del som ikke har personlig stor kunnskap om saken så ser jeg ikke helt forskjellen på følelsene for barnet om man har brukt sitt eget egg eller fått et utenfra.

Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:46   #106
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sitron: Siden jeg finner det langt mer fruktbart å fortsette debatten på privaten når det blir personlig/misforstått tar jeg det der i stedet for å ødelegge diskusjonen med å diskutere hvorvidt det er relevant for sakens kjerne å kverrulere over innleggene mine

For å utdype hva jeg mener med at det ikke er lov med surrogati i Norge:

For det første er det virkelig ikke lov (som i hjemmel i lov) i Norge med surrogati. Som tidligere nevnt finnes det ikke forbud mot det (kun visse typer surrogati hvor man benytter seg av embryo-/eggdonasjon - der finnes det et klart forbud), men det er heller ikke hjemlet i lov (som jo er det hele debatten går ut på). At visse former for surrogati er mulig er en vesentlig forskjell fra å si at det er lov. Dersom det hadde vært lov hadde begge parter (av de som skal overta barnet) vært sikret rettigheter til barnet før fødsel. All den tid det i Norge er fødekvinnen som blir regnet som barnets mor faller denne rettigheten bort. At den ene parten (far) blir oppført og er fullt lovlig gjør ikke prosessen surrogati lovlig siden man som sagt ikke trygger alles rettigheter.

Det er heller ikke tillatt å inseminere med annen sperm enn godkjent donors (og for å bli godkjent må man bl.a. oppfylle kriterier som at man allerede har barn, osv - i alle fall var det slik for noen år siden) eller mannens sperm. At det finnes mulighet for selvinseminasjon gir fortsatt ikke lov all den tid det 1) ikke sikrer begge parter av de kommende foreldrene rettigheter (med mindre man er enslig mann) og 2) ikke gir et reellt alternativ til flesteparten av dem som er aktuelle for denne type behandling.

All den tid surrogati omhandler hele prosessen fra befruktning til fødsel kan man dermed ikke si at det er lov selv om visse former muliggjør det (og visse former ikke er forbudt ved lov). Dette er årsaken til at jeg har debattert ut fra det ståstedet jeg har gjort all den tid den offentlige debatten går ut på å sikre alle parter og alle deler av prosessen gjennom lovgivning og dermed også rettigheter/plikter.

:Oppklarer:

Gammel 10-03-10, 14:03   #107
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Odelia - jeg synes at for min del så er det interessant å diskutere begge deler. Og for min del som ikke har personlig stor kunnskap om saken så ser jeg ikke helt forskjellen på følelsene for barnet om man har brukt sitt eget egg eller fått et utenfra.

For meg skulle det være utrolig stor forskjell, det er jeg helt sikker på. Om man har brukt "mottakernes" egg og sperma så er jeg bare brukt som oppbevaring for noen måneder. Er det mitt egg så er jeg den biologiske forelderen og det skulle føles mye sterkere.

Gammel 10-03-10, 14:07   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

For meg skulle det være utrolig stor forskjell, det er jeg helt sikker på. Om man har brukt "mottakernes" egg og sperma så er jeg bare brukt som oppbevaring for noen måneder. Er det mitt egg så er jeg den biologiske forelderen og det skulle føles mye sterkere.

For meg også. Det er en føleri-greie.

Gammel 10-03-10, 17:15   #109
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ikke bare en, men TRE sutrepm-er. Her går det unna.

Gammel 10-03-10, 17:18   #110
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

At man må få på plass lovverket for å sikre partene og rammene rundt TS er jeg absolutt for, men i denne spede begynnelse vektlegger jeg å kjempe for legalisering av GS slik at muligheten blir reell for flere (selv om det nok hadde vært en mykere overgang om man fikk spikret det første alternativet først).

Hvis du virkelig vil ha dette igjennom bør du først og fremst arbeide for å tillate eggdonasjon. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir første skrittet hvis man arbeider for en legalisering av surrogatmødre.

Gammel 10-03-10, 17:31   #111
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det burde vært lov. Hadde det vært lov, hadde jeg gjort det for ei jeg kjenner og mannen hennes. Hun kan bli gravid, men greier ikke bære barnet frem pga at hun har liten livmor som i tillegg er delt i to, hun mister rundt uke 8 hver gang.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 17:33   #112
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, jeg hadde lånt ut livmora mi, men eggene mine får du aldri. Med noen andres egg og sperm er man jo bare rugekasse. Det er noe helt annet om det er ens eget egg, da er det jo ens eget barn. Det ville jeg nok ikke gjort.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 17:43   #113
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Lorien, kan ikke dere dra til utlandet å gjøre det da? Det finnes en finsk klinikk som har kontor i St. Petersburg vet jeg. Jeg tror det er denne jeg har hørt om: http://www.avapeter.com/

Gammel 10-03-10, 18:14   #114
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Man må føde utenlands også da, Pelen. Det er ikke alltid like enkelt når man har små barn, familie, jobb og det hele.

Gammel 11-03-10, 00:45   #115
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Man må føde utenlands også da, Pelen. Det er ikke alltid like enkelt når man har små barn, familie, jobb og det hele.

Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg trodde at man da "bare" adopterte bort barnet, men det er vel ikke bare bare.

Gammel 11-03-10, 00:57   #116
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Barneloven sier at den som føder barnet er barnets mor. Det vil i praksis si at om noe skjer som tilsier at man blir avslørt som ikke å være mor, dvs biologisk mor, så kan barnet tas fra biologiske foreldre. Det var en sak på dette i Sverige for noen år siden, men jeg er ikke helt sikker på omstendighetene.

Gammel 11-03-10, 19:38   #117
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Ikke bare en, men TRE sutrepm-er. Her går det unna.

Du må virkelig finne deg selv spennende som tror at resten av forumet er interessert i dette

Du skal forøvrig lete lenge etter sutring i PMene (eller innleggene) mine - jeg har svært høy terskel for å sutre, men hva vet vel du som ikke har tatt deg bryet med å lese dem engang (men stor i munnen ute på forumet skal du være). Til opplysning har jeg redegjort for mye av det samme jeg skrev i forrige innlegg her, samt en del andre ting, men du har tydeligvis ikke evne (vilje?) til å være saklig så om du kun er ute etter å kverrulere skal jeg heller ta hintet, for slik diskusjonen har blitt nå har jeg virkelig ikke noe utbytte av dine kommentarer. Har du det selv, kanskje?

Med andre ord foreslår jeg at du lar være å kommentere innleggene mine i sin helhet om det var noe som irriterte deg, for det blir for pinglete å kun kommentere der du kan lire av deg spydigheter. Kanskje ignore-funksjonen hadde vært noe du kunne hatt utbytte av?

Gammel 11-03-10, 19:41   #118
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

him: Når det gjelder eggdonasjon er dette virkelig et tema jeg brenner for, og gjør det jeg kan for å øke aksept rundt det og for at det skal bli lovlig. Med det sagt er det andre tema innen assistert befruktning jeg brenner mer for og derfor prioriterer å bruke mer tid på. Men innen surrogati er det definitivt GS siden dette nok sannsynligvis favner et langt større flertall enn TS, og fordi dette er en form jeg selv kunne ha benyttet meg av.

Gammel 11-03-10, 19:44   #119
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Barneloven sier at den som føder barnet er barnets mor. Det vil i praksis si at om noe skjer som tilsier at man blir avslørt som ikke å være mor, dvs biologisk mor, så kan barnet tas fra biologiske foreldre. Det var en sak på dette i Sverige for noen år siden, men jeg er ikke helt sikker på omstendighetene.

Men kan hun ikke overgi foreldreretten til den biologiske faren, da? Eller vil det føre til at hun blir avslørt?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:05   #120
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men kan hun ikke overgi foreldreretten til den biologiske faren, da? Eller vil det føre til at hun blir avslørt?

Joda, men hun vil fortsatt være bidragspliktig og ansett som barnets mor. Fars kone, altså biologisk opphav og tiltenkt foreldrerollen, har ingen rettigheter før en eventuell stebarnsadopsjon går gjennom. Stebarnsadopsjoner er man på ingen måte garanterte å få gjennomslag for, selv om alle parter samtykker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.