Sv: Er du enig med Dagbladets lesere?
For en gangs skyld kan jeg si at jeg er på linje med flertallet.
I hvertfall nesten. Jeg mener at en del titler kan det være hensiktsmessig å endre på, men ikke "på død og liv". Jordmor, for eksempel, er et urgammelt begrep. Det er også en tittel som innebærer en viss status.
Rådmann er en administrasjonssjef, så den kan for så vidt byttes ut. Samtidig er også rådmann et innarbeidet begrep, og betegnelsen på en funksjon mer enn på person.
Jeg leste overskriften på VG nett, der sto det "vi ha vekk helsesøstrene" så jeg klikket inn med optimisme og trodde at noen endelig hadde oppdaget at dette var en overflødig yrkesgruppe. Men så handlet det om tittel. Ja, ja.. Helsesøster er et begrep som sikkert kan erstattes med noe annet. Men på den annen side, hvorfor skal man det? Alle vet hva helsesøster er. Det er jo hun som jobber på helsestasjonen. Hvorfor skal man konsturere opp en "helsefaglig forebyggingspersontittel" bare fordi den innarbeidede tittelen inneholder ordet "søster"?
Jeg syns ikke det er galt å endre titler, altså, men jeg syns man skal gjøre det der det er naturlig og man finner GODE, dekkende og beskrivende titler, ikke bare en byråkratisk stillingsbetegnelse som ingen kommer til å bruke.
|