Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Blir folk dummere og dummere?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-10, 22:36   #41
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir folk dummere og dummere?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...eller er det jeg som bare blir mer og mer misantropisk anlagt?

Jeg forholder meg til mange mennesker hver dag. Noen ganger i flokk, noen ganger en og en. Det jeg stadig oftere irriterer meg over er at evnen til å ta enkle, (og her snakker jeg enkle!), beskjeder rett og slett er, vel, ikke-eksisterende?

Er jeg dum, eller er alle andre dumme? Kjør debatt.

Det fins haugevis med stappteite mennesker. Du er selvsagt ikke en av dem.

Gammel 11-03-10, 22:49   #42
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idiocracy er en morsom film. Som definitivt har gode poenger.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 22:50   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Håkkei, tilfeldig valgt eksempel:

aC: "...jobben er snømåking..."

Svar: "...er jobben ute eller inne?"

Noen folk er dumme - og sånn er det med den saken.

Gammel 11-03-10, 22:50   #44
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Idiocracy er en morsom film. Som definitivt har gode poenger.

Hehe, ja. Jeg ble nesten litt skremt av å se den filmen.

Gammel 11-03-10, 22:59   #45
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hehe, ja. Jeg ble nesten litt skremt av å se den filmen.

Skremt bør man bli, for en ting er Norge, men her borte i USA er det pigede mye sannhet i det .

Gammel 11-03-10, 23:08   #46
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Folk flest" er iallfall dumme.

Men hvis jeg skal prøve å svare litt seriøst: Mitt inntrykk er at kommunikasjons- og språkevnen hos folk flest er dårligere enn den engang var. Ordforrådet hos "mine" 16-17 åringer er f.eks skremmende tynt. Begrep som insinuere, ta høyde for og velvilje var her om dagen totalt ukjente for 90% av klassen på VG1 (riktignok yrkesfag, men likevel) Mange har også store problemer med å uttrykke seg klart; den der greia, tingen og dritten, går hyppig igjen når de skal forklare noe. Det ville ikke overraske meg om en del av disse ikke blir i stand til å henge med i en diskusjon i arbeidslivet eller til å oppfatte og huske flere beskjeder på en gang.

Vanskelig å si hva som gjør det: Leser man for lite? Snakker man mindre med andre man gjorde før? Prater ikke foreldre med barna sine lenger? Og når de gjør det; hvordan og hva prater de om selv? For mye tid foran TV-program der programledere heller ikke helt har språket i sin makt. (Av en eller grunn kom jeg på Dorthe Skappel her. )

Nei, jeg vet ikke, men jeg tror nok folk blir dummere på noen områder, ja.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 00:15   #47
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den andre side. Når jeg tenker etter så er det faktisk temmelig få av kvinner i alderen 60+ som har skjønt konseptet "Få et spørsmål, tenke etter, svare" også. Typisk

-Hvor lenge har du hatt vondt i beinet?

-Ja, tja, en gang i sommer, da Åsa, det er datteren til en venninne, hun bor sammen også med en lege, kjenner du ham? Hun hadde vært på besøk til venninna mi, for hun er pensjonert. Altså ikke Åsa da, men venninna mi, og hun hadde med noen potteplanter som er så fine, hva heter de, svigermors tunge? Albue? Hjerter? Noe sånt. Det var avleggere da, ikke helt ferdig men det er nå trivelig å ha noe å gjøre også når man er pensjonist, og så hun var på besøk da, og hun har også vondt i benet men hun var til kiropraktor og fikk tatt ut slaggstoffer så da ble det bedre, men jeg vet ikke jeg, det er noe med hjertet hennes også, det er som om det slamrer litt, sånn er det med mitt også, kan du se litt på det også?

Og så videre og så videre ad nauseam.

Gammel 12-03-10, 00:18   #48
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Ja. Punktum.

Gammel 12-03-10, 00:24   #49
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme -

Gammel 12-03-10, 00:27   #50
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

På den andre side. Når jeg tenker etter så er det faktisk temmelig få av kvinner i alderen 60+ som har skjønt konseptet "Få et spørsmål, tenke etter, svare" også. Typisk

-Ja, tja, en gang i sommer, da Åsa, det er datteren til en venninne, hun bor sammen også med en lege, kjenner du ham? Hun hadde vært på besøk til venninna mi, for hun er pensjonert. Altså ikke Åsa da, men venninna mi, og hun hadde med noen potteplanter som er så fine, hva heter de, svigermors tunge? Albue? Hjerter? Noe sånt. Det var avleggere da, ikke helt ferdig men det er nå trivelig å ha noe å gjøre også når man er pensjonist, og så hun var på besøk da, og hun har også vondt i benet men hun var til kiropraktor og fikk tatt ut slaggstoffer så da ble det bedre, men jeg vet ikke jeg, det er noe med hjertet hennes også, det er som om det slamrer litt, sånn er det med mitt også, kan du se litt på det også?

Jeg er dummere akkurat nå. Om mulig. Og det tror jeg er mye fordi tiden ikke strekker til til å lese så mye som før, og konsentrasjonen er litt svekket pga. bomullet mellom ørene - med et dryss ammetåke.
Nå kan jeg ikke påstå at elevene til rine lider av det samme, men at lite lesing er en av årsakene manglende språk- og kommunikasjonsevne, tror jeg så absolutt.
Man trenger mat for å bli stor og sterk, og man trenger stimuli (som blant annet bøker) for at hjernen skal utvikle seg. Å sitte å niglo på en dataskjerm, og lese på FP gir ikke nok stimuli. Har jeg hørt.

Gammel 12-03-10, 00:58   #51
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Priceless.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 01:18   #52
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme, har du snakket med min mor?

Gammel 12-03-10, 02:09   #53
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Paradise hotel har greid å samle en gjeng ubegavede av begge kjønn. Sikkert veldig representativt.

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 07:30   #54
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 10:07   #55
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at svigermor og mormor har vært hos Esme nylig.

Jeg vanker i et miljø der folk følge med. Veldig. De leser ALT, aviser, politiske blogger, tidskrifter, fansiner og magasiner. Og det man ike vet, det finner man ut. Fort. Etter å ha jobbet slik i noen år, så merker jeg at jeg blir helt satt ut av at det finnes folk som aksepterer å ikke vite. It's beyond me. Og at de uttaler seg bramfritt, allikevel, gjerne.

Og aller best er det når folk tror at de i kraft av sin alder (og kjønn) vet best, uten at de har skjønt en dritt.

Gammel 12-03-10, 10:22   #56
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Å herregud! Nett som svigermor jo!

Gammel 12-03-10, 10:28   #57
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, nå skjønte jeg plutselig hvorfor jeg aldri har likt venninnen til venninen min. Hun er en sånn som ikke lytter. Men hun tror hun har lyttet, så om jeg sier Per, så kan hun fem år etterpå begynne å snakke om den gangen jeg sa Kari.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 10:52   #58
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Å hjelpes.

Gammel 12-03-10, 12:26   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir utrolig satt ut av folk som må lage lyd hele tiden, også når andre snakker. Det er kjempefrustrerende. Det er ikke rart at sånne mennesker ikke får med seg noen ting inne i skyen sin.

Og jeg er en avbryter og aktiv lytter selv, men det er noe annet. :trasse:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 12:40   #60
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enda mer motivert for å jobbe med digresjonssyken min, vet dere at det er en arvelig sykdom? Og at den blir verre og verre med årene?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.