Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-10, 22:27   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det samme tenker jeg. Det må være ubønnhørlig kjipt å være barn, bli fortalt hva som er galt og hva som er riktig, og når barnet prøver å videreformidle det h*n har lært, så blir det verken sett eller hørt.

Det er klart at barn som poengterer en så viktig greie burde bli sett og annerkjent for det - enten av egne (blasfemiske foreldre) eller av andre.

Voksne burde strengt tatt ikke tillate seg å røyke foran barn - egne eller ei.

Hilsen Festrøyker.

Vel, jeg så ikke småen. Og det var ikke et barne-sted, for å si det pent.

Og selvfølgelig anerkjente vi småens tankegang, det var ikke akkurat noen benekting av fakta vi bedrev. Men fortsatt. Skal jeg lære opp kidsa mine til å fortelle alle som utepilser at "det der kan få deg i fyllearresten om du ikke passer deg! Tulling!"?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 22:31   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Skal jeg lære opp kidsa mine til å fortelle alle som utepilser at "det der kan få deg i fyllearresten om du ikke passer deg! Tulling!"?

Ja, det ville vært så sjarmerende.

Eller si til folk bak disken på 7-11 at de kommer til å bli fattige minstepensjonister hvis de ikke passer seg?

Gammel 12-03-10, 22:32   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg er litt delt, kjenner jeg.

Klart barnet skal lære de sosiale kodene og være høflig, men jeg skjønner de så veldig godt når det gjelder dette. Min eldste spør og graver om alt fra hvordan PC-er lages til hvem som fant opp hester. Hun har naturligvis spurt meg om røyking, og jeg har besvart alle spørsmålene hennes å godt jeg kan. Ja, noen røyker. Ja, det er farlig. Ja, man kan bli syk av det. Ja, man burde ikke gjøre det. Ja, de vet om det. Osv. Hun kunne fint trukket slutningen at det er dumt å røyke selv, og hadde hun sagt det til noen som røyker, er det ikke for å besserwisse eller formane. Det er for å informere. "Dette har mamma fortalt meg, så nå skal jeg hjelpe deg samtidig som jeg viser mitt standpunkt". Eller, "hør hva jeg vet, jeg er lur".

Gammel 12-03-10, 22:44   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

. Skal jeg lære opp kidsa mine til å fortelle alle som utepilser at "det der kan få deg i fyllearresten om du ikke passer deg! Tulling!"?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Eller si til folk bak disken på 7-11 at de kommer til å bli fattige minstepensjonister hvis de ikke passer seg?

Av en eller annen grunn tror jeg femåringer har litt mer innsikt i røykingens skadevirkninger enn de har i alkoholmisbruk og penjonsreglene. Med andre ord synes jeg ikke de eksemplene var av de beste, men jeg mistenker at dere er litt mer touchy her, som røykere, enn det jeg er.

Som sagt, jeg er ikke tilhenger av folk som bare m å s i f r a hvis noen gjør noe som ikke er helt etter boken. Det er vel ikke sånn at det alltid er greit å si fra bare fordi at man har rett? Jeg kom på diskusjonen her inne om hun som lot bilen gå på tomgang, der veldig mange mente at de var rett å gi vedkommede så hatten passet i og med at dette var skadelig både for miljøet og for forbipasserende. Vel, passiv røyking er også skadelig, og jeg tenker at de to tingene blir litt sammenlignbare, og at det blir rart om det ene er greit å si fra om mens det andre ikke er det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 22:46   #25
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Av en eller annen grunn tror jeg femåringer har litt mer innsikt i røykingens skadevirkninger enn de har i alkoholmisbruk og penjonsreglene. Med andre ord synes jeg ikke de eksemplene var av de beste, men jeg mistenker at dere er litt mer touchy her, som røykere, enn det jeg er.

Det tror jeg også.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 22:48   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Touchy? Nei. Da hadde jeg vært snurt. Er ikke det. Jeg er nysgjerrig på hva ikke-røykere hadde tenkt om de hadde observert situasjonen.

Jeg er dog ikke overrasket over å bli beskyldt for å være touchy.

Gammel 12-03-10, 22:50   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som barn pleide venninnen min og jeg å gjøre tilsvarende ting, men med mer dramatisk innlevelse. Late som vi døde og slikt. Barn er veldig moralske og jeg syns man kan gi små vesener som prøver å skjønne hvorfor folk gjør dumme ting med vilje litt slækk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 22:52   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Som barn pleide venninnen min og jeg å gjøre tilsvarende ting, men med mer dramatisk innlevelse. Late som vi døde og slikt. Barn er veldig moralske og jeg syns man kan gi små vesener som prøver å skjønne hvorfor folk gjør dumme ting med vilje litt slækk.

Jommen hun fikk slækk, masse slækk, smil og hyggelige svar. Det er voksnes reaksjoner på det jeg er nysgjerrig på, som jeg skrev.

Gammel 12-03-10, 22:54   #29
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Fullstendig enig.

Jeg har barn som er "teatralske" og ganske morsomme når det kommer til å demonstrere i forhold til røyking, f.eks. Og jeg digger det, for jeg var også sånn som barn, men ble ikke sett eller hørt. Det blir mine barn - i alle fall av meg/oss og øvrig famile.

Når det kommer til røyking, så må vi bare akseptere at røyking (spesielt offentlig) er "low", og jeg er glad de fleste barn i dag er fullstendig klar over det og gir uttrykk for det når de synes det er på sin plass.

Gammel 12-03-10, 23:04   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det kommer til røyking, så må vi bare akseptere at røyking (spesielt offentlig) er "low", og jeg er glad de fleste barn i dag er fullstendig klar over det og gir uttrykk for det når de synes det er på sin plass.

Jeg er helt uenig. Ønsker vi virkelig å ha barn som går rundt og forteller voksne folk hva de bør gjøre? Uff, det er skrekken. Jeg ville ikke gitt trekk i ukelønn for å komme med den kommentaren, men jeg ville faktisk fortalt dem at det er uhøflig å påpeke ovenfor andre mennesker at det de gjør er dumt, selv om det er dumt.

Gammel 12-03-10, 23:06   #31
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er helt uenig. Ønsker vi virkelig å ha barn som går rundt og forteller voksne folk hva de bør gjøre? Uff, det er skrekken. Jeg ville ikke gitt trekk i ukelønn for å komme med den kommentaren, men jeg ville faktisk fortalt dem at det er uhøflig å påpeke ovenfor andre mennesker at det de gjør er dumt, selv om det er dumt.

Nei, vi ønsker kanskje ikke å ha barn som flyr rundt og forteller voksne hva de skal gjøre, men vi ønsker å ha barn som vet å gjøre voksne forlegne når de blir tatt i å gjøre en såpass idiotisk ting som det faktisk ER å røyke i nærvær av barn. Det er en stor forskjell der.
Og akkurat det tror jeg er et ledd i det å farliggjøre røyking - slik at de genereasjonene som skal ta over etter oss i fremtiden skal slippe å måtte hanskes med noe så unødvendig som røyking.

Gammel 12-03-10, 23:09   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Nei, vi ønsker kanskje ikke å ha barn som flyr rundt og forteller voksne hva de skal gjøre, men vi ønsker å ha barn som vet å gjøre voksne forlegne når de blir tatt i å gjøre en såpass idiotisk ting som det faktisk ER å røyke i nærvær av barn. Det er en stor forskjell der.

Hvis jeg oppfattet aC rett, hadde vel de voksne mer på dette utestedet å gjøre enn et barn.

Jeg synes det er litt forskjell på om man stiller seg opp utenfor Ablegøyer eller utenfor Børs Cafè for å røyke.

Gammel 12-03-10, 23:09   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

"Low".

Gammel 12-03-10, 23:10   #34
Fruktflua
Sperret

Standard

"Low".

Det er "low" å røyke, Alfa Charlie - enten du er med på det eller ei. Skikkelig low.

Gammel 12-03-10, 23:14   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men vi ønsker å ha barn som vet å gjøre voksne forlegne når de blir tatt i å gjøre en såpass idiotisk ting som det faktisk ER å røyke i nærvær av barn.

Snakk for deg sjøl, sier bare jeg.

Gammel 12-03-10, 23:17   #36
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi ønsker kanskje ikke å ha barn som flyr rundt og forteller voksne hva de skal gjøre, men vi ønsker å ha barn som vet å gjøre voksne forlegne når de blir tatt i å gjøre en såpass idiotisk ting som det faktisk ER å røyke i nærvær av barn.

Jeg røyker ikke, men jeg hadde da virkelig tenkt jeg kunne ta meg en røyk utenfor et utested hvis jeg hadde gjort det. Om det da var et barn der, ville jeg tenkt at barnet ikke burde vært der, ikke at jeg burde la være å røyke. Jeg synes vel at de som hadde med seg barnet burde droppet å ha det der in the first time.

Og nei, jeg synes absolutt ikke det er greit at barn sier sånt. Samme hvor sant det er.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 23:21   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jommen hun fikk slækk, masse slækk, smil og hyggelige svar. Det er voksnes reaksjoner på det jeg er nysgjerrig på, som jeg skrev.

Ja, og det er min reaksjon som voksen, jeg greier ikke opparbeide meg så voldsom forargelse verken den ene eller andre veien. Hadde det vært mitt barn hadde jeg nok sagt i dra at det ikke er ok å kalle andre dumme også kunne vi hatt en prat om dumme ting vs dumme personer.

Gammel 12-03-10, 23:22   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ja, og det er min reaksjon som voksen, jeg greier ikke opparbeide meg så voldsom forargelse verken den ene eller andre veien. Hadde det vært mitt barn hadde jeg nok sagt i dra at det ikke er ok å kalle andre dumme også kunne vi hatt en prat om dumme ting vs dumme personer.

Det var ikke voldsom forargelse heller. :sutre:

Jeg trodde du trodde at vi kjefta på ungen et øyeblikk.

Gammel 12-03-10, 23:23   #39
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er "low" å røyke, Alfa Charlie - enten du er med på det eller ei. Skikkelig low.

Det er "low" å røyke i stua, i barneselskap, i 17.mai toget, men det er da ikke "low" å ta en røk utenfor en kafè? Vi snakker da om en, enn så lenge, fullt lovlig handling.

Gammel 12-03-10, 23:24   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det var ikke voldsom forargelse heller. :sutre:

Jeg trodde du trodde at vi kjefta på ungen et øyeblikk.

Neida, jeg trodde ikke det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.