|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Textrovert
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Spooky, jeg tenkte på dette kun for et par timer siden. Og jeg kom til den konklusjonen at jeg er så hevngjerrig av meg, at jeg kunne finne på å ta livet av noen ikke bare i (selv)forsvar, noe jeg finner naturlig, men også som hevn hvis noen gjorde noe grusomt mot ungene mine.
|
|
|
#22 |
|
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Jeg synes ikke det er en sær problemstilling, men jeg synes det er et teit spørsmål. Rett og slett. En sånn greie som man selvfølgelig svarer "Ja, jeg hadde drept for barna mine! |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Textrovert
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Teit og teit. Sånn er det jo med alt som er hypotetisk. Man aner ikke før man står oppi det. Men det går nå an å filosofere over temaet og hvordan man er skrudd sammen likevel.
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?
Joa. Den bare trigger meg. Litt som sosialporr i VG. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Absolutt for å forsvare ungene mine. Det er jeg helt sikker på. Om jeg hadde fått det til, selvsagt, rent fysisk. Det er jo ikke bare-bare å ta livet av noen, hvis man ikke har for vane å gå rundt med våpen.
|
|
|
#26 |
|
Textrovert
|
Er den så ille, da? Jeg synes påstander som indirekte stempler andre som løgnere er mye verre, sånn som "jeg kunne ALDRI ha gått ni måneder gravid uten å vite det, det går ikke an, jeg tror de som føder uten å vite om graviditeten, lyver eller har store psykologiske problemer."
|
|
|
#27 |
|
|
Huh? Hva hadde det med saken å gjøre? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Absolut ateist
|
Vel, jeg har sendt en fyr på legevakten fordi han opptrådte truende overfor barnet mitt. Jeg er ikke i tvil om at jeg kunne kverket han.
|
|
|
#30 |
|
Vaklende
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Den er ganske kinkig, og som aC nevner, det er umulig å vite på forhånd. Hadde jeg vært på posten og en ransmann hadde holdt sønnen min som gissel med en pistol mot tinningen hans, så hadde jeg om mulig skutt raneren på flekken. Løvemoren ville nok slått inn hvis alternativet var at feks barnet mitt eller søsteren min døde der og da, men om jeg faktisk hadde klart det er en annen sak. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#32 |
|
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Textrovert
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg tror bare vi hadde ulikt utgangspunkt for debatten eller noe i den dur. Mer vin?
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Jeg har tenkt på den saken (på sørlandet?) der en mor fikk hjem barnet sitt ihjelslått med øks, av barnefaren. Hun hadde varskodd, kjempet om samværsrett, visste at mannen var riv ruskende gal og farlig, men visste også at hun ikke hadde noe annet valg enn å sende barnet dit, for alternativet kunne være verre.
|
|
|
#37 |
|
Vaklende
|
Det er det som er problemet. I slike situasjoner som den på Sørlandet har man ikke fasiten så klart for seg. Man kan ikke være sikker på om man overdriver eller om faren er så reell og overhengende. Sett bort fra det grensesprengende ved å ta en annens liv, så er det også de rent praktiske konsekvensen som er så store. Skal man ta noens liv, og så havne i fengsel selv og dermed "miste" barna sine, så skal man være rimelig sikker på at det er nødvendig. Det er ikke lett å bli så sikker. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Enig, Balanse. Og sånn vil det nok være i de aller, aller fleste tilfeller der vårt barn var truet av noe.
|
|
|
#40 |
|
Trøtt
|
Sv: Kunne du tatt livet av noen?Hva med saken på Romerike nå nettopp? Vi vet jo ikke sikkert hva som har skjedd, men exmann har lenge truet exkone, og plutselig blir han drept, og ny mann har blitt fengslet. Det er vel ikke så mange som ikke kan forstå den? og til dels også forsvare?
|
![]() |
|
|