Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nattevakt - er det muligheter for å slippe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-10, 04:00   #21
Lone
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2010
Lone har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Sv: Nattevakt - er det muligheter for å slippe?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det har jeg også. Har to venninner som er sykepleierere på samme sted, og der er det visstnok slik at andre ta flere nattevakter hvis noen ikke kan ta sine. Kan det være lov?

Antar at arbeidsplassen er en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv, sjekk www.nav.no), en slik bedrift plikter å legge tilrette for sine ansatte når det er helsemessige årsaker, og ja - skaff deg legeattest hvis det er så ille som du beskriver din situasjon. Lykke til!

Lone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:50   #22
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lone, her.

Antar at arbeidsplassen er en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv, sjekk www.nav.no), en slik bedrift plikter å legge tilrette for sine ansatte når det er helsemessige årsaker, og ja - skaff deg legeattest hvis det er så ille som du beskriver din situasjon. Lykke til!

Spørsmålet var om de andre på arbeidsplassen må få det verre fordi at noen skal få det bedre. De jeg kjenner har familie og små barn og er selvsagt ikke overbegeistret for å måtte ta flere nattevakter enn de egentlig skal ha. Mener du at de også må skaffe seg legeattest for å slippe?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:59   #23
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er ikke de andre på arbeidsplassen, det er en sak for ledelsen og ikke Skremmern.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:15   #24
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har lyst å snakke med sjefen om det, en veldig fin og forståelsesfull sjef, men er det litt vel my å be om forståelse for sånn rett etter permisjon?

Du kan da absolutt snakke med din sjef om det, det MÅ du jo gjøre. Jeg veit om ei som gjorde det, og det ordnet seg for henne. (Jeg veit dog ikke på hvilken måte det ble gjort da, men hun slapp i hvert fall nattevaktene, uten å gå ned i stilling.)

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:20   #25
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet var om de andre på arbeidsplassen må få det verre fordi at noen skal få det bedre. De jeg kjenner har familie og små barn og er selvsagt ikke overbegeistret for å måtte ta flere nattevakter enn de egentlig skal ha. Mener du at de også må skaffe seg legeattest for å slippe?

Det er vel forskjell på å ikke være overbegeistret for å måtte jobbe flere nattevakter, og det å få psykiske og fysiske plager lang tid i forveien i forhold til det å skulle gå nattevakter i det hele tatt. (Men ut over det, så er det en problemstilling som er reell ofte ja. At de andre i helsevesenet må dekke inn det en selv ikke jobber. Det er det samme som når man blir syk og gruer seg for å ringe for å gi beskjed på jobben, for en vet de andre må jobbe hardere den dagen fordi det er umulig å få tak i ekstravakter. Men det er jo noe arbeidsgiver må ta tak i. Hvordan få tak i flere ringevakter? Søke etter faste nattevakter osv. )

Gammel 14-03-10, 12:00   #26
Left
Passiv

Standard

Det har jeg også. Har to venninner som er sykepleierere på samme sted, og der er det visstnok slik at andre ta flere nattevakter hvis noen ikke kan ta sine. Kan det være lov?

Slik er det hos oss også. Vi har TREDELT turnus, og må påregne noe nattarbeid.

Det er ingen hos dere som liker nattarbeid, og som kunne tenke seg å bytte med deg da?

Hos oss har vi faste nattevakter - dvs, de er ikke ansatt som nattevakter, men vi har ønsketurnus, slik at de som ønsker det kan få jobbe natt til de stuper. I utgangspunktet er det slik at alle må påregne seg noe nattarbeid.
Hadde jeg hatt en litt mer forutsigbar mann kunne jeg godt ha tenkt meg å jobbet litt mer natt enn jeg gjør. Men jeg har ikke hatt problemer med å få sove.
I starten på spl.karrieren min, så grudde jeg også veldig til nattevakter, men det var fordi jeg ikke følte at jeg var helt på høyden med alle ferdighetene man må ha inne for å kunne jobbe natt. Vi er bare tre på natt på opptil 36 pasienter (det er vel det meste jeg har vært borti), to sykepleiere og en hjelpepleier som oftest, så du må vite hva du skal gjøre hvis det oppstår situasjoner utover "normalen". Den andre sykepleieren kan jo stå i noe annet, slik at man må ordne opp i ting selv.

Men ja, hvis du forklarer lederen din akkurat hvordan du opplever dette, så kan det jo hende de kan tilpasse det litt mer individuelt? Det kan jo som sagt være andre som gjerne vil jobbe mer natt? Det er jo gode penger å ta med seg, og er man ungkar/kvinne så kan det hende noen vil det?

Jeg ville snakket med lederen min aller først.

Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:21   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Spørsmålet er ikke de andre på arbeidsplassen, det er en sak for ledelsen og ikke Skremmern.

Klart. Jeg spurte fordi jeg lurte på om det virkelig er slik de fleste steder. (Jeg har ikke erfaring fra turnusarbeid selv) Likevel: Det er jo litt spesielt av en leder å bare ta hensyn til noen av de ansatte, da, synes jeg. En god leder skal vel sørge for at arbeidssituasjonen blir så bra som mulig for alle, det er skummelt hvis bare de som roper høyest blir hørt. (

Gammel 14-03-10, 12:34   #28
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart. Jeg spurte fordi jeg lurte på om det virkelig er slik de fleste steder. (Jeg har ikke erfaring fra turnusarbeid selv) Likevel: Det er jo litt spesielt av en leder å bare ta hensyn til noen av de ansatte, da, synes jeg. En god leder skal vel sørge for at arbeidssituasjonen blir så bra som mulig for alle, det er skummelt hvis bare de som roper høyest blir hørt. (

Det er vel ingen som har sagt at Skremmerns leder bare tar hensyn til noen ansatte. Foreløpig vet vi ingenting om det, siden Skremmern enda ikke har snakket med sin leder om dette, og hun har absolutt ikke "ropt høyest". Ikke enda ihvertfall.

Uansett så skal ikke slike argumenter som "hva med de andre" holde folk fra å ha samtaler med sin leder om arbeidssituasjonen sin. Det er leders ansvar at arbeidsmiljøet er bra, og om én ansatt trenger tilpasninger, så er det opp til leder å vurdere om det kan la seg gjøre. Da kan leder spørre de andre om de vil tilpasse seg, eller man kan forsøke å få inn vikar, eller kanskje det finnes andre løsninger -hva vet jeg.

Poenget mitt er at hvis man har noen ønsker om å forandre på arbeidssituasjonen sin, så tar man det med sin leder og lar denne tenke ut løsninger på "problemet".

Er det typisk kvinneyrker (helsevesenet) å først tygge ferdig en løsning som ikke er "urettferdig for de andre", før man snakker med sin leder?
Jeg spør, fordi jeg er leder i en helt annen bransje, og absolutt ikke vant med den måten å gå fram på.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:49   #29
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo litt spesielt av en leder å bare ta hensyn til noen av de ansatte, da, synes jeg. En god leder skal vel sørge for at arbeidssituasjonen blir så bra som mulig for alle, det er skummelt hvis bare de som roper høyest blir hørt.

Det trenger da ikke være sånn, om leder forhører seg om andre på arbeidsplassen kan tenke seg flere nattevakter, så kan det jo løses til alles tilfredshet. Det må jo være lov for en arbeidstaker å si til leder hva man ønsker, og så får leder se om det kan ordnes.

Om det er ingen som ønsker å bytte, så er det jo et problem. Nattevakter er fullstendig pyton for de aller fleste og jeg kan tenke meg kan være temmelig ødeleggende for arbeidsmiljøet om noen skal få slippe. Da hadde nok mange andre også ment at de skulle slippe. Så da hadde vel lederens alternativ vært å ansette folk i egne nattevaktstillinger eller noe.

Gammel 14-03-10, 12:59   #30
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Esme her. Noen få ønsker nattevakter av ymse årskaker, men for oss andre er det pyton. Det er noen få medisinske årsaker til å "slippe" skiftarbeid, men da er det egentlig ganske obvious. Feks søvnsykdommer, diabetes eller epilepsi der personen ikke klarer å regulere grunnsykdommen sin godt nok uten rigid døgnrytme.

Jeg skiftet selv jobb til ikke-skiftarbeidstid fordi jeg ble koko av nattevaktene.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:05   #31
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er vel ingen som har sagt at Skremmerns leder bare tar hensyn til noen ansatte. Foreløpig vet vi ingenting om det, siden Skremmern enda ikke har snakket med sin leder om dette, og hun har absolutt ikke "ropt høyest" . Ikke enda ihvertfall.

Uansett så skal ikke slike argumenter som "hva med de andre" holde folk fra å ha samtaler med sin leder om arbeidssituasjonen sin. Det er leders ansvar at arbeidsmiljøet er bra, og om én ansatt trenger tilpasninger, så er det opp til leder å vurdere om det kan la seg gjøre. Da kan leder spørre de andre om de vil tilpasse seg, eller man kan forsøke å få inn vikar, eller kanskje det finnes andre løsninger -hva vet jeg.

Jeg har ikke snakket om Skremmern i det hele tatt, og har ingen forutsetning til å mene at hun har "ropt høyest" om noe som helst. Jeg spurte på bakgrunn av det jeg ha hørt fra de to jeg kjenner, og fordi jeg altså ikke vet nok om hvordan turnusarbeid fungerer selv.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om det er ingen som ønsker å bytte, så er det jo et problem. Nattevakter er fullstendig pyton for de aller fleste og jeg kan tenke meg kan være temmelig ødeleggende for arbeidsmiljøet om noen skal få slippe. Da hadde nok mange andre også ment at de skulle slippe. Så da hadde vel lederens alternativ vært å ansette folk i egne nattevaktstillinger eller noe.

Ja, det er det jeg også tenker. Mine venner sier nemlig at de ta flere nattevakter, og da oppfattet jeg det som om de ikke ville dette. Hvis noen faktisk har lyst til å jobbe mer natt, eksisterer det jo ikke noe problem, slik jeg ser det.

Gammel 14-03-10, 16:43   #32
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det er ikkje mulig hjå oss, dessverre. Eg har hatt ganske store søvnproblem over mange år, og skulle gjerne vore fritatt for nattevakter. Heldigvis har eg berre 6 stk. på 12 veker. Eg tullar veldig med sovinga både under og etter desse periodane (tre vakter fordelt på to økter).

Gammel 14-03-10, 19:04   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir det ikke veldig kjipt for de som får flere nattevakter enn de egentlig skal ha i turnusen sin, da? Det skal vel ikke gå ut over kollegaene om man vil jobbe natt?

Enkelte ønsker bare å jobbe nattevakter, dette kommer veldig an på hvorfor og hvordan man jobber. (100% eller deltid, er dette jobben man skal ha "for ever" eller er det vakter man tar for å spe på økonomien og sist men ikke minst hvordan man er som person. Mannen min kunne glatt ha jobbet natt, jeg hadde blitt gal.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.