|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor går grensen for rus(mis)bruk og evnen til omsorg for barn?Å røyke hasj (uten ungene tilstede) en helg i ny og ne gjør en ikke automatisk til en dårlig omsorgsperson. Da må det ligge andre kriterier til grunn i tillegg. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bodø
![]() |
Sv: Hvor går grensen for rus(mis)bruk og evnen til omsorg for barn?Det er vel vanskelig å gi noe svar på. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bodø
![]() |
Sv: Hvor går grensen for rus(mis)bruk og evnen til omsorg for barn?Selv drikker jeg ikke, og jeg synes det er trist dersom barna blir skadelidene av at mor og far er i bakfylla dagen derpå. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Helt konge
|
Sv: Hvor går grensen for rus(mis)bruk og evnen til omsorg for barn?
Jeg tenker det handler om å hele tiden ivareta ungene. Om man tar seg en fyllefest innimellom og sørger for at man har barnevakt (gjerne også dagen etter) skader det neppe ungene. Om det skjer hver helg hvor mor og far ligger og halvsover på sofaen hele søndagen er det ikke bra. Om det skjer et par-tre ganger i året tror jeg ikke det skader ungene på noe vis. Det blir en kjedelig og lite festlig søndag, ja, men de tar ikke skade av det om foreldrene er der for dem resten av året/måneden. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Multitaskingmaniac
|
Dette lurer jeg også på. Jeg kan ta meg flere glass vin når barna er i seng uten at jeg regner det som omsorgsvikt. Skikkelig fest derimot, det sparer jeg til vi har barnevakt.
|
|
|
#26 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke en konkret problemstilling i hodet og ringer ikke barnevernet for å diskutere eller spørre uten at noe konkret ligger bak. Fp er et flott sted å kunne spørre siden det er mange mennesker som tør uttrykke hva de mener. Er vel mer enn et par som jobber/har jobbet i barnevernet også, men uansett er det interessant å høre hva folk mener og hva de legger til grunn for meningene sine.
|
|
|
|
#27 |
|
Helt konge
|
Da er også jeg i overkant liberal, og det er kanskje ikke bra all den tid jeg faktisk jobber med barnevern? Jeg mener oppriktig at man ikke er en dårlig foreldre om man røyker en joint på fest en skjelden gang. Det skal mere til for å være en dårlig omsorgsperson. Det er ikke nødvendigvis smart å røyke en joint, kriminelt er det også, men man driver ikke automatisk omsorgssvikt av den grunn. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Sv: Hvor går grensen for rus(mis)bruk og evnen til omsorg for barn?Jeg har innimellom truffet folk som gir meg inntrykket av å være dårlige omsorgspersoner. Men dette går ikke på rusbruk alene (eller det har gjort det, man da snakker vi i en helt annen skala enn å røyke hasj en gang iblant på fest.) Og for meg har det så og si bestandig vært magefølelsen, mange små ting som til sammen ga meg et dårlig inntrykk.
|
|
|
#29 |
|
Helt konge
|
Ikke sant. Jeg er glad du sier noe om at denne magefølelsen er basert på mange små ting som til sammen gjør et dårlig inntrykk. Jeg synes magefølelse er null verdt all den tid man ikke klarer å lokalisere hva som gjør at denne følelsen dukker opp. Magefølelsen er ofte basert på årelang erfaring og faglig kunnskap, men det må kunne skilles ut og beskrives. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Leser
|
Jeg synes det er en kjempespennende digresjon. Jeg sitter innimellom og river meg i håret over folk som ikke intuitivt skjønner det samme som meg, det er så lett å glemme at grunnen til man skjønner ting. Og kanskje spesielt når det gjelder folk. Når en person er frekk, så tenker man første gangen at vedkommende har hatt en dårlig dag, og andre gangen også. Tredje gangen er man irritert, men man vet ikke hvorfor! For da er de to andre gangene rasjonalisert vekk. For meg er det ofte slik at når jeg får en uggen følelse for noe, må jeg arbeide med å finne ut hvorfor jeg har den uggene følelsen, jeg vet det ikke i utgangspunktet.
|
|
|
#31 |
|
Helt konge
|
Sv: Hvor går grensen for rus(mis)bruk og evnen til omsorg for barn?Ah, en sjelefrende. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
saftig
|
Jeg vil vel ikke definere det som omsorgssvikt i seg selv, men man tar jo en stor risiko mht psykoser og det å bli tatt for kriminell handling. Ikke særlig heldig mtp hvordan disse to tingene vil påvirke et barn.
|
|
|
#33 |
|
Helt konge
|
Jepp, det er en risiko. Samtidig vet man jo at de aller, aller færreste blir tatt for den kriminelle handlingen det er å røyke en joint, eller ha hasj til eget forbruk. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener du at risikoen for et barn ligger i om omsorgspersonen blir tatt eller ikke? Er det ikke en negativ ting å begå lovbrudd med overlegg, spesielt når man har barn og er forbilde?
|
|
|
|
#35 |
|
Helt konge
|
Tja, jeg regner meg selv som en god omsorgsperson. Jeg er for det meste et godt forbilde for mine barn. Alikevel begår jeg lovbrudd, og det med fult overlegg. Når jeg kjører bil kjører jeg ofte for fort. Det er absolutt en negativ ting. |
|
|
|
![]() |
|
|