|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Jeg vurderer seriøst å legge om kostholdet her i familien. Vi har fått anbefaling fra barnelegen å ta bort melk, men jeg vurderer også å ta bort sukker, hvitt mel og tilsetningsstoffer/e-stoffer etc.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Jeg vil anbefale denne boken, jeg har lest den fillete. Knallbra bok!
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Bare ikke kutt ut alt mel før næringsopptaks-problemene evt er ferdig utredet. :streng:
![]() |
#5 |
Jamning
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Er nok veldig inspirert av Kernesund familie ja, men også en bok som heter Steinalderkost. Sistnevnte trekker klare paralleller mellom jordbruksrevolusjonen(innføring av korn i kosthold) og fremvekst av en del sykdommer som ikke fantes tidligere (allergi, astma, hjerte og karsykdommer). (Selvsagt svært forenklet).
![]() |
#6 |
Jamning
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Kanina: helt klart et poeng. Mitt ene barn skal sjekkes for cøliaki igjen, i sommer, og vi tar ikke bort alt mel før vi har fått disse resultetene. Det som imidlertid blir vanskelig er at disse testene sjelden er nøyaktige, og ofte ikke gir rett resultat. Har nå truffet/hørt om flere som måtte la barna gå gjennom gastroskopi for å tilslutt få bekreftet tilstanden i tarmen ("ødelagte" tarmtotter).
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?
Gastroskopi er i de aller fleste tilfeller nødvendig for å stille diagnosen cøliaki. Men du tenkte kanskje på at dersom blodprøvene er negative, og man likevel mistenker cøliaki, så hender det at man gjennomfører gastroskopien likevel?
![]() |
#8 |
Jamning
Ja, nettopp. Jeg formulerte meg litt dårlig. Jeg var ikke klar over dog at gastroskopi er nødvendig for å stille diagnosen? Vet du om man gjør dette i narkose med små barn?
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
Ja, det er i utgangspunktet nødvendig med gastroskopi for å bekrefte en positiv blodprøve. Dessuten gir en diagnose på bakgrunn av gastroskopi rett til stønad fra Nav. Små barn må legges i narkose, ja.
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Hei! Eg kan kjenne meg igjen i tankemåten din |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Det er en lett narkose da, mer en lett rus siden gastroskopien er kjapt unnagjort.
![]() |
![]() |
#12 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Vår jente fekk narkose. Ho var då fire år. Ho hadde svært sterke utslag på blodprøven, men det er ikkje "bevist" før det er gjort gastroskopi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?... og nei, vi ante ikkje at det var cøliaki |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Jeg skjønner veldig godt tankegangen og motivasjonen din Zeppelin. Jeg er litt der selv, samtidig som jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk når jeg ser på hjemmesiden som Iset linket til. Dette blir litt for mye sekt og litt for mye kommers til at jeg helt fikser det. Kanskje boka er mer "ærlig"? Uansett, til spørsmålet ditt om hvorvidt du kan klare dette med barn og jobb og studier, så lurer jeg på om dere er to voksne i familien, og i så fall om partneren din også vil være med på dette? For jeg tror ikke jeg ville ha prøvd på noe slik hvis jeg måtte "krangle" med partneren min om hvorvidt det var en god ide eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Jamning
Vi har også ei jente som er kronisk forstoppet, og her fikk vi tips om at hun kanskje spiser for mye banan. Hun har mye smerter når hun skal på do (nummer to) og det går mange ganger lang tid mellom hvert besøk. Hun har hatt det slik siden hun kom til verden.
![]() |
#17 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Største symptomet var at ho var så snill og grei. Søt, lita jente som såg på verda med store auge. Beskjeden, rolig, flink. Problem med diare i periodar. Ganske ofte og mykje. Blei tatt opp med helsesøster, og vi prøvde å redusere på fiber. Ellers var ho frisk og rask; normal utvikling på alle måtar (litt liten, men det har vi alle vore). Klagde aldri på magesmerter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Unik
|
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Eg og skjønner frustrasjonen og tankegongen din. Min eldste er lik din eldste. Tåler ikkje melk og egg. Framleis dårlig i magen. Men negativ cøliaki prøve. ( og heller ikkje utslag på egg og melk lengre, men me kan ikkje setta han på det igjen for blir han himla dårlig
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Jeg forstår frustrasjonen din kjempegodt, Zeppelin! Jeg har diverse matintoleranser selv og lever derfor sukkerfritt, bruker ikke hvete (men spelt går greit) og med begrensede mengder melkeprodukter (har gjeninnført ost og yoghurt forsiktig, men prøver å ikke overdrive), og det har hjulpet. Jeg har fått mange tips fra boken Kjernesunn famlie, men er enig med Heilo i at hjemmesiden og en del av fokuset deres har blitt veldig kommersielt og "seeee så slank og lekker jeg har blitt i forhold til hvor kvapsete jeg var før". Oppskriftene deres og mye av det som står i boken er like fullt bra, og de har oppnådd mye særlig i forhold til ungene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Boka er annerledes ja, de har tatt litt av i det siste og blitt veldig komersielle. Jeg slanker meg ikke og ser ikke på det, synes det blir litt voldsomt. Men boka er veldig bra altså, det er mer fokus på helse enn slanking, det er ingen slankebok og den er proff og bra, synes jeg. Jeg liker den veldig godt, men hjemmesiden er jeg sjelden innom. Jeg abonnerer på nyhetsbrevet men leser det sjelden lenger.
![]() |
|
|