Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alternativ medisin vs skolemedisin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-06, 08:49   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Synspunkter?

Dette er det faktisk et regelverk på i Norge. Ved livstruende sykdommer kan foreldre faktisk bli fratatt foreldreretten. Mener det blir regnet som omsorgssvikt hvis man unnlater å oppsøke medisinsk hjelp når det er nødvendig. Og man skal selv kunne bestemme behandlingen når man er 15 år (tror alderen stemmer).

Jeg er helt for det.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:05   #2
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og man skal selv kunne bestemme behandlingen når man er 15 år (tror alderen stemmer).

Jeg mener helt klart at vi bør bli flinkere til å ta ansvar for vår egen helse selv. Og med det mener jeg at man bør forsøke å sette seg litt inn i hvordan en forebygger dårlig helse og sykdom, og noe om hvilke behandlingsformer som kan være relevant. Og kanskje bruke lege og terapauter mer som konsulenter, en diktatorer. En bør være litt bevist i forhold til den behandling en gjennomfører, enten det er sammen med lege, eller alternativ behandler eller begge. Når jeg går til legen med en kanskje "mindre alvårlig plage" som si søvnproblemer, da ønske jeg meg i første rekke noen råd for hvordan jeg legge tilrette for å sove bedre - jeg ønsker ikke piller. Om legen da bar gir meg piller så kaster jeg resepten. Det samme, når jeg gikk til legen fordi jeg var "kronisk sliten" og kom utigjen med en resept på "fatgrabbers" da kastet jeg også resepten. Jeg tar ikke legens råd for ordre, når jeg føler at lege ikke har sett problemet og tatt det på alvår, og bare skriver ut en respt for å bli kvitt meg.

Uansett, jeg mener at når det finnes alternativr å velge mellom, da bør også barn men mening tas med i diskusjonen.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:26   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er det faktisk et regelverk på i Norge. Ved livstruende sykdommer kan foreldre faktisk bli fratatt foreldreretten. Mener det blir regnet som omsorgssvikt hvis man unnlater å oppsøke medisinsk hjelp når det er nødvendig. Og man skal selv kunne bestemme behandlingen når man er 15 år (tror alderen stemmer).

Jeg er helt for det.

Nå spurte jeg ikke etter regelverket, men om synspunkter på at foreldre gjerne ikke følger normen når det gjelder behandling av sine barn.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:31   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå spurte jeg ikke etter regelverket, men om synspunkter på at foreldre gjerne ikke følger normen når det gjelder behandling av sine barn.

Du spurte om det var neglisjering/mishandling og det er det.

Jeg skjønte at du spurte etter synspunkter, men jeg ville alikevel kommentere at det er hjemlet i lovverket. Som regel er det slik at ting som er hjemlet i loven er i samsvar med folk sin alminnelige rettsoppfatning. Jeg tror det er de færreste som holder seg striks til alternativ medisin ved sykdom hos barna. De gangene jeg vet om at det har skjedd har vært i forbindelse med religiøse forbud og påbud. USA blir en annen diskusjon med tanke på det økonomiske aspektet ved medisinsk behandling.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.