|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Er du kresen eller altetende? | |||
| Jeg er superkresen / Jeg er bare kresen på noen matvarer (med dårlig grunn) |
|
6 | 3,68% |
| Jeg er kresen |
|
21 | 12,88% |
| Jeg er litt kresen |
|
23 | 14,11% |
| Jeg er bare kresen på noen matvarer (med god grunn!) |
|
21 | 12,88% |
| Jeg er altetende, med unntak av noen få matvarer (med god grunn!) |
|
57 | 34,97% |
| Jeg er altetende, med unntak av hederlige intoleranseårsaker |
|
5 | 3,07% |
| Jeg er altetende |
|
25 | 15,34% |
| Jeg er altetende (inkl. værtestikler etc.) |
|
5 | 3,07% |
| Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Er du kresen?Jeg v ar utrolig kresen før, men ett eller annet sted på veien har jeg blitt altetende.
|
|
|
#122 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er du kresen?Jeg er virkelig altetende (selv om jeg har styrt unna grillede kakerlakker på markedet i Thailand).
|
|
|
|
#123 |
|
Unik
|
Sv: Er du kresen?Eg var vanvittig kresen som unge, og er over middels kresen no. Det i sammenheng med at eg ikkje tåler ein del ting, gjer at eg ofte sitter i familiebesøk og ikkje kan eta noko som helst. Slik som i går. Snitter. Nope. Det er smør på alt, maten er blanda og det er ikkje noko pålegg som er godt. Så då eter eg ikkje.
|
|
|
#124 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er du kresen?Jeg er ikke så veldig kresen egentlig, men samtidig så ser jeg en del av dere nevner ting som jeg kanskje synes er litt |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kresen?Jeg er ganske kresen, og har blitt enda mer kresen den siste tiden. Tror medisinene jeg går på har forandret smakssansene mine. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kresen?Jeg anser meg selv som temmelig altetende. Kan være mange ting jeg ikke er så glad i, og som jeg sjelden lager hjemme feks, men jeg spiser stort sett alt jeg blir servert
|
|
|
|
#127 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Er du kresen?Jeg er altetende, inkl værballer.
|
|
|
#128 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Er du kresen?Jeg er kresen. "Brnsligkresen" (Men ikke gi meg loff med nugatti, jeg liker ikke nugatti...)
|
|
|
#129 |
|
By the Sea
|
Sv: Er du kresen?
Tar du ikke med deg egen mat i selskaper, da?
|
|
|
#132 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er du kresen?Jeg er ganske altetende, og ser med stor undring på voksne som ikke vil smake på eller tror de ikke liker ting. Så kjedelig det må være, og så mye de går glipp av. Jeg forstår at noen ikke liker eller tåler mat. Men at man ikke ønsker å prøve ting man ikke har smakt for å kunne vite om man liker det eller ikke, nei det er sært. Har noen i familien som liksom skal gjøre seg spesiell fordi vedkommende ikke hadde smakt yoghurt eller reker. At det liksom var en kuriositet ved personen. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Ustabil
|
|
|
|
|
|
|
#135 |
|
Ustabil
|
For meg er smaksopplevelsen sammensatt, og består ikke bare av smaken jeg opplever i munnen. Jeg bruker også både syn og luktesans for å vurdere om jeg liker mat. Og ofte er det syn og luktesans som bestemmer om jeg ønsker å prøve ny mat. Hvis maten ser ekkel ut, og lukter vondt, så se jeg ingen grunn til å smake. Da er sansene mine allerede forutinntatt, og jeg kommer garantert ikke til å like noe som jeg syns lukter vondt. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Men hva med oss som har smakt, men bare ikke klarer like det? Ikke klarer svelge ned uten synlige problemer, brekninger, og andre problemer, uansett vilje? Å nekte å prøve, vel, det gjør jeg nok på noen ting, men det største problemet er altså det jeg HAR prøvd, men ikke liker, og da er jeg åpenbart ifølge en del her inne barnslig, uoppdragen eller det som verre er. For jeg prøver ikke nødvendigvis igjen med tilskuere... Fordi jeg brekker meg av brokkoli, og ikke klarer svelge paprika uansett drikkemengde uten at det synes at jeg ikke liker det. Selv om jeg gjerne vil. Paprika ser godt ut, så jeg prøver fra tid til annen. Det går bare ikke.
|
|
|
#137 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Sv: Er du kresen?Jeg spiser det aller-aller meste. Jeg kan dog spare meg for brekkbønner og en eller annen thaisopp - samt veldig tørr hvitvin...
Sist redigert av Mamarazzi : 22-03-10 kl 14:08. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er du kresen?Jeg regner meg ikke som kresen. Det er enkelte matvarer jeg reserverer meg for, men som oftest greier jeg å bli mett av det som serveres rundt om kring. Blir igrunnen litt overrasket over hvor høylytt enkelte "ikke liker", selv i voksen alder.
|
|
|
#139 |
|
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sikkert - jeg var voksen før jeg fant ut at mamma ikke likte melk
|
|
|
#140 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Er du kresen?Jeg er rimelig altetende og spiser nok meste om jeg må. Men det er enkelte ting jeg ikke liker og som jeg kan finne på å legge igjen på fatet, feks oliven og kapers. Jeg er heller ikke særlig glad i skalldyr, men spiser det uten å mukke.
|
![]() |
|
|