Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Utdrikningslag - hva koster det egentlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-07, 00:47   #1
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Utdrikningslag - hva koster det egentlig?

Jeg skal på utdrikningslag igjen og har fått meg et lite kultursjokk.

Det er noen år vi holdt slike lag i min vennegjeng og det har tydeligvis skjedd noe siden da, for jeg synes det er grisedyrt! I min tid hadde vi fokus på kostnad og at alle skulle ha råd til å delta, denne gangen er det er såpass dyrt at jeg vurderer å droppe arrangementet.

Først foreslo brudens forlovere et utenbys opplegg (og vi snakker ikke om et spennende reisemål) som totalt ville koste nesten 3000,- per pers! Nytt opplegg kom på mail i går: Planene er justert, det vil holdes i Oslo, men koster likevel over 1000,- + drikke + bytur.

Jeg innbiller at tidligere utdrikningslag (til nære venninner) har kostet betraktelig mindre. Er jeg helt på jordet?!? Er jeg rett og slett blitt en gnien kjerring som har mistet kontakt med virkeligheten?

Gammel 30-01-07, 01:08   #2
TBM
Passiv

Standard

Sv: Utdrikningslag - hva koster det egentlig?

Jeg synes kr 1000 hørtes veldig dyrt ut! Greit nok om venninnegjengen er tett OG at man blir enige om at alle ønsker å gjøre noe som blir såpass dyrt, men å bare få beskjed om at det koster kr 1000 - synes jeg er på grensen til frekk...

Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 01:56   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det hørtes veldig over kanten ut synes jeg. Spesielt siden bytur + drikke kommer i tillegg.
Det er i såfall ikke bare du som har blitt en gnien gammle kjerring om dette er vanlig.
Greit nok at man går mere og mere bort fra utdrikkingslag som er rotbløyte, og vil gjøre det til noe spesielt.
Men så spesielt trenger man vel ikke gjør det at folk nesten ikke har råd til å være med.

Gammel 30-01-07, 06:04   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tror mitt utdrinkingslag kom på 500 for de som ar med hele dagen og 200 for de som bare var med på kvelden. Da var mat og mye drikke inkludert.

1000 kr syns jeg var dyrt ja!

Gammel 30-01-07, 07:55   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns 1000 kroner ++ er i overkant, ja. En ting er om deltagerne har blitt enige om dette i forkant, noe annet er å bare få beskjed om at prisen blir dette. Jeg syns nesten det er litt frekt å forvente at folk skal bruke tusenvis av kroner på én kveld på denne måten. Dessuten tror jeg at de fleste bruder, om de fikk velge, ville foretrukket et rimeligere lag mot at alle hennes venner og bekjente dermed hadde råd og lyst til å delta.

Selv hadde jeg nok akseptert en slik pris om bruden var en av mine nærmeste venner, men var bekjentskapet mer perifert hadde jeg nok droppet det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 08:23   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo veldig dumt å legge opp til noe som folk dropper fordi det er for dyrt.
Jeg hadde ikke kunnet være med ¨på et utdrikningslag nå hvis prisen var 1000 kroner + drikke+ bytur. (En tur ut på byen kommer seg fort på en 1000-lapp for min del.)

Hva skal den 1000-lappen dekke egentlig?

Gammel 30-01-07, 08:26   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var veldig dyrt. Jeg var med å arrangere utdrikningslag for en god venninne for halvannet år siden, og vi snakket mye med deltakerne om hva de syntes om forskjellige priser og opplegg. Hvis det kostet for mye svarte mange at det ville gå ut over hvor mye man brukte på gave i selve bryllupet. Og det er jo virkelig synd om det ene skal gå utover det andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 08:34   #8
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis det kostet for mye svarte mange at det ville gå ut over hvor mye man brukte på gave i selve bryllupet. Og det er jo virkelig synd om det ene skal gå utover det andre.

Ja, ikke sant. Dessuten koster det å delta i bryllup utover gaven også - man skal ha klær og sko ++, kanskje ordne håret hos frisør etc.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:03   #9
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Tror mine venner spytta i 200 hver til mitt utdrikningslag. Det er passe pris, og vi hadde en kjempedag med mat og drikke og tur og vorspiel. Ut på byen skulle kommme utenom, men vi glemte å gå..

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:30   #10
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal gifte meg i september, og har gitt beskjed til mine forlovere at sånne priser på utdrikningslaget er uaktuelt. Jeg vil at alle som har lyst skal ha mulighet til å være med, også de som har dårlig råd.

Trenden nå virker som om alle skal ha kjempedyre aktiviteter, helikopterturer, go-kart, spa...og helst alt i løpet av en dag.

Jeg synes virkelig det er en uting at utdrikningslag skal koste over 1000-lappen.

Som andre sier - er man veldig nære, og er enige om at opplegget skal blis å dyrt, så er det jo forsåvidt greit. Men jeg ser for meg at noen kan føle seg presset til å være med selv om de synes det er alt for dyrt.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:39   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Trenden nå virker som om alle skal ha kjempedyre aktiviteter, helikopterturer, go-kart, spa...og helst alt i løpet av en dag.

Ja, det er noe i det der. Alt skal overgås hele tiden.

Nå er det svært store forskjeller i hvordan folk drikkes ut, men hele poenget må vel uansett være at alle har det morsomt/koselig den dagen.
Hvis det hadde vært meg som hadde blitt drukket ut så hadde jeg nok hatt en liten bismak i munnen om jeg visste at deltakerne måtte ut med så mye penger.

Gammel 30-01-07, 09:55   #12
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det synes jeg var dyrt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 11:10   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt unødvendig dyrt, ja! Jeg skjønner ikke vitsen med å presse inn så mange svinedyre aktiviteter - ofte legges det opp til mer enn man har tid tid også, og det blir så mye stress. Med 500 kroner per person burde man komme veldigl angt, synes jeg - inklusive drikke til alle.

Gammel 30-01-07, 11:16   #14
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Helt unødvendig dyrt, ja! Jeg skjønner ikke vitsen med å presse inn så mange svinedyre aktiviteter - ofte legges det opp til mer enn man har tid tid også, og det blir så mye stress. Med 500 kroner per person burde man komme veldigl angt, synes jeg - inklusive drikke til alle.

Jeg er helt enig! Jeg hadde ikke blitt med om det kostet så mye!!
De som arrangerer tenker som oftest ikke på at man faktisk skal i bryllpu også, evt ha kjole etc, som ble nevnt over her et sted.

Gammel 30-01-07, 12:20   #15
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det arrangøren ofte ikke tenker på, er at alle ikke står bruden like nær. En ting er å svi av 1.000 kroner på utdrikningslaget til bestevenninnen din (det er jo gjerne hun som er forlover), mens for mer perifere bekjente er ikke dette like naturlig.

I tillegg synes jeg det er en uting med utdrikningslag som starter klokken ni om morgenen, med fullpakket og stressende program gjennom hele dagen. Spa, kanopadling, fjellklatring og strikkhopp er liksom minimum for tiden, har jeg inntrykk av. Ofte blir det nesten ikke tid til min favorittpost på programmet: God mat og vin, skravling og gamle sanger om igjen.

:makelig anlagt:

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 12:42   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ofte er forlover helt blendet av selvpålagte krav om at "hennes" utdrikningslag MÅ RULE over alle andre utdrikningslag. Og da blir det ofte "koste hva det koste vil". Kosen på kvelden er jo det viktigste, og den kan ikke kjøpes for penger ...

Jeg har opplevd at folk har syntes det vi har organisert har vært dyrt. Noen reagerer på å måtte betale for aktiviteter kun bruden har glede av, aldre blir sure for å betale for aktiviteter de selv ikke kan være med på av f.eks. helsemessige årsaker.

En så høy pris som 1000,- + drikke+ byn er det uhøflig å kreve uten at det er "enstemmig" vedtatt, dvs at alle kjenner hverandre godt nok til at det er rom for prisdiskusjoner og at alle er enige om og har økonomi til å spytte i en sånn sum.

Jeg tror mitt utdrikningslag kom på 750, og det var vel ett av de dyreste. Så var det til gjengjeld en hyttetur over 2 dager, og all mat og drikke var da inkludert. (Jeg tror ikke reise/bensin var inkludert)

Jeg har også opplevd at en 1 dags hyttetur med alt inkludert + aktiviteter for bruden skulle komme på 700, men da ble det ramaskrik, og det endte på rundt 300-400, fremdeles til ramaskrik. (Fra en enkelt person)

For 250,- + drikke så får du et svært bra, koselig og gøyt utdrikningslag, det er min erfaring. Så med mindre det er en spesiell aktivitet man har lyst til å påspandere bruden (kanskje tilogmed på bekostning av bryllupspresangen).

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 12:45   #17
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

2-500 kroner synes jeg er passe.

I vår gjeng pleier vi å fokusere på "kosekveld" med vennene! Vi drar på hytteturer ! I bagasjen har vi nok vin, deilige matingredienser, herlige spill og leker, sist hadde vi Buzz med, + gjerne noen overraskelser (f.eks videoopptak med intervju av brudgom , evt. andre ting).
Dette trenger ikke koste mye penger og blir en heidundrende herlig kveld!

Altså 1000,- synes jeg er alt for mye..

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 16:20   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det beste utdrikningslaget jeg har vært i tok plass på en hytte. Der grillet vi, drakk vin og koste oss verre.

Det er en uting at alt skal koste så mye. Om det er en god venninne er det utrolig vanskelig å si nei. Dessuten skal sikkert de flestei bryllupet også, med alt dte innebærer av antrekk, gave og frisør.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 16:24   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betalte 500 kr forrige gang. Det var en grei sum, men jeg hadde ikke vært villig til å betale særlig mer.

Gammel 30-01-07, 16:31   #20
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne ha betalt så mye for et utdrikningslag dersom det var noe veldig spesielt som stod på tapetet. Feks at alle skulle på SPA (og de som ikke ville være med på det kunne møte opp senere og slippe og betale) eller hoppe i fallskjerm (særlig jeg hadde blitt med på det forresten!) eller noe sånt.

Og jeg kunne også akseptert et par hundrelapper til brude-dill (feks at vi spleiset på aromamassasje eller ansiktsbehandling eller tilsvarende til henne). Men da måtte ikke selve arrangementet være så dyrt.

Ellers synes jeg 300-600 kr er akseptabelt. Bruden skal jo uansett ikke betale noe så noe må det jo koste.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.