Sv: Flere nyfødte dehydreres
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Med eldstemann husker jeg at vi fikk beskjed om at en nyfødt fint klarte seg uten mat de tre første døgnene. Det virket som en generell holdning at det var først etter flere døgn uten mat det var nødvendig å sette i gang tiltak. Poden fikk allikevel MME (muligens MM?) gjennom sonde i nesa siden han var innlagt på barneintensiven. Jeg syntes det virket som to ganske forskjellige kulturer på barsel og på barneintensiven.
Jeg kan bare snakke for "min" avdeling, der er det de samme som bestemmer hva som gjelder av matrutiner for barna på intensiv og barna på barsel. Forskjellen på de to gruppene er at de på barsel er (stort sett) friske og store, de på intensiv er enten syke eller små. De vi tar over for observasjon, men som er presumptivt friske, får heller ikke ekstra mat selv om de ligger på nyfødt intensiv med mindre de trenger det fordi de går raskt ned i vekt. De fleste terminbarn tåler fint å være uten mat til melken kommer igang (eller lite mat, det er jo ikke helt tomt), men det kan jo være forhold som tilsier at de trenger mat. Enten fordi de går for mye ned i vekt, de er små i utgangspunktet eller melken kommer tregt igang.
De barna vi har fått innlagt som har vært underernærte/dehydrerte er ikke barn på 4.-6. døgn hvor foreldrene ikke har fått anbefalt MME på barsel, det dreier seg om noen dager eldre barn. Det er helt klart en risikofaktor å ha førstegangsmamma som bor et stykke unna sin mor og som har reist hjem fra barsel før barnet snur i vekt. Og av en eller annen grunn virker det som om ingen tenker tanken for lite mat før det har gått veldig langt. Dette dreier seg vel om de barna som reiser tidlig hjem fra barsel, ikke følges opp av ammepoliklinikken og ikke har tidlig oppfølging fra helsestasjon (eller oppfølging som ikke virker). For foreldre som ikke har håndtert nyfødte før er det ikke så lett å vite hvordan det skal fungere, og mange vil ikke renne ned dørene til helsestasjonen i tide og utide heller.