Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-07, 14:59   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Om du skal lage hønsefrikase, så bruker du vannet du har kokt høna i, når du skal lage 'kjøtt i mørket' bruker du vannet du har kokt kjøttet i, sant? Mye bedre enn det der buljongvannet.

Jeg pleier å brune kjøttkakene så vidt i smør og la dem trekke på svak varme i buljong. Den buljongen bruker jeg til saus, dersom jeg ikke har kraft, for da lager jeg saus med kraft. Helt uten svidd mel.

Jeg bruker alltid kokekraften til frikasse og andre gruter, ja. Men da bruker jeg maizena å jevne med, det er veldig greit og godt.

Gammel 30-01-07, 15:03   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brunet smør og mel før (da jeg var en ung dame ), men sluttet ganske fort med det. Det pleide ikke å smake svidd, men tilførte heller ikke sausen noe ekstra smak syns jeg.

Maizena har jeg prøvd, men liker ikke konsistensen det blir av det. Litt sånn "kort" syns jeg, litt posesaus-aktig?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:08   #3
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg brunet smør og mel før (da jeg var en ung dame ), men sluttet ganske fort med det. Det pleide ikke å smake svidd, men tilførte heller ikke sausen noe ekstra smak syns jeg.

Nettopp!

Jeg har aldri opplevd at min saus smaker svidd. Kunsten er jo nettopp å unngå det, å brune sånn akkurat passe. Jeg bruker også sukkerkulør. Man bruner selvsagt ikke til det er helt brunt.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:06   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg pleier å brune kjøttkakene så vidt i smør og la dem trekke på svak varme i buljong. Den buljongen bruker jeg til saus, dersom jeg ikke har kraft, for da lager jeg saus med kraft. Helt uten svidd mel.

Jeg bruker alltid kokekraften til frikasse og andre gruter, ja. Men da bruker jeg maizena å jevne med, det er veldig greit og godt.

Svidd mel syns ikke jeg heller høres noe særlig ut.
Brunet mel og smør derimot høres helt ok ut.

Men du er jo en matkjenner. Det jeg syns er godt trenger jo ikke du å like.

Gammel 31-01-07, 23:59   #5
Davina
Nybegynner

Davina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Davina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kaffegruter???Eller noe annet?

Gammel 01-02-07, 08:02   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Davina, her.

Kaffegruter???Eller noe annet?

Nei, det er jerngrute, aliminiumsgrute og stålgrute. Eller GRYTE, da, som vanlige folk sier.

Gammel 01-02-07, 09:37   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heeeeelt på sidelinjen, men det fantes da vel ikke husmorskoler i 1983? Jeg var nesten i "videregående"-alder selv da, og "husmorskole" var et ukjent alternativ. Det var noe mammas generasjon hadde gått på. Mulig det var noe som het husstellinja. Det må i så fall ha vært det nærmeste. : ogsågammel :

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:39   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Heeeeelt på sidelinjen, men det fantes da vel ikke husmorskoler i 1983? Jeg var nesten i "videregående"-alder selv da, og "husmorskole" var et ukjent alternativ. Det var noe mammas generasjon hadde gått på. Mulig det var noe som het husstellinja. Det må i så fall ha vært det nærmeste. : ogsågammel :

Husmorskolen på Stabekk fantes iallefall. Mannen min var der på ekskursjon en gang på åttitallet vet jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:08   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi flyttet til mitt hjemsted i 1984 var det da helt tydelig en husmorskole der. Vet ikke når den skiftet navn, men den het det en stund etter det. Det var forresten en kombinert landbruks- og husmorskole, en uslåelig kombinasjon

Gammel 01-02-07, 11:30   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det var et "grunnfag" (første år på videregående - hva heter det igjen?) som het noe sånt som "Husstell", ja. Og det var rett og slett husmorsskole, sånn i praksis. Det handlet om matlaging og husøkonomi og barn og sånn. Det var en full klasse da jeg begynte på videregående i 1990, i hvert fall (almennfag var to klasser, så det sier litt....).

:fra landet:

Gammel 01-02-07, 11:37   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

:fra landet:

I bygda hvor jeg bodde, hadde de "husflidsskule". SVÆRT mange av jentene fra bygda gikk der på "søm". Selv fikk jeg angstfornemmelser bare av tanken.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 12:56   #12
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

I bygda hvor jeg bodde, hadde de "husflidsskule". SVÆRT mange av jentene fra bygda gikk der på "søm". Selv fikk jeg angstfornemmelser bare av tanken.

Jeg skulket sømtimene, ja.

Bodde på hybel og var mest opptat av mat og fest.
Servering og vinlære var sjempekult.

Dette var altså en ren husmorskole, med halvtårskurs og helårs.
Var det Tinholt eller Tinfoss den het, tro? :gammel:

Jeg gikk i hvertall 9 km, frem og tilbake, over elva, fra hybel til skole/skole til hybel.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.