Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utspekulert eller ...? (Kokaintiltalt i Bolivia er gravid - VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-10, 22:58   #61
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utspekulert eller ...? (Kokaintiltalt i Bolivia er gravid - VG)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nei, jeg synes overhodet ikke at søramerikanske eller asiatiske narkosmuglere er domme som brød. Norske derimot... Noen er sikkert bare keen på penger og tror det går bra- noe det antakeligvis gjør i mange tilfeller også. Men Bakgrunnen til norske og f.eks. afrikanske smuglere lar seg jo ikke akkurat sammenligne. Det er ikke slik at de ikke ville greid seg om de ikke smuglet. Og det er overhodet ingenting i denne saken som får meg til å tro at de ikke visste hva de gjorde. Bolivia er jo et skikkelig vanlig land å feriere i når man er 19 år. Oj, jeg glemte jo at de fikk betalt flybillettene også. Det er jo sånt som skjer, lizzom.

Enig, og i tillegg klarte de å dra med seg et barn på turen. Smart.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 23:11   #62
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Om det er tilfellet at det ligger et taktisk motiv bak graviditeten håper jeg virkelig at hun allikevel er i stand til å ta valget om hvor barnet skal få vokse opp ut fra hva som er til det beste for barnet, og ikke ut fra hva hun kan bruke for å komme seg hjem. Én ting er å sette seg selv i en slik situasjon, men når man setter et barn i en slik situasjon rører det ved ganske dype strenger hos meg. En hver norsk 19-åring som har tillatelse til å fly på egenhånd burde vite hvordan et barn blir til - samme hvordan forholdene i fengselet er. Jeg går ikke med på at eventuelle vansker med å skaffe seg prevensjon, eller forelskelse eller hva det nå måtte være, foruten (in)direkte tvang som truer mer enn bare velværet eller helsen i større grad enn det man må ta forbehold om, er formildende omstendigheter rundt den situasjonen hun har satt seg selv - og barnet i - nå

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 23:57   #63
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hun får da tydeligvis(om bildet som vises av henne på VG nett er fra nå nettopp da) både shave, sminke seg og dusje så hun ser relativt velstelt ut, så så forferdelig grusomt i fengsel der nede kan hun neppe ha det. Eller tenker jeg helt feil nå?

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 12:41   #64
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

For et nek.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 17:38   #65
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha.. så OM dette er taktikk, så betyr det at med mindre hun blir sendt hjem så insisterer hun på å ha barnet hos seg der i det Bolivianske fengselet. Men om hun får sone i norge, da syntes hun det er ok at barnet vokser opp utenfor fengselet plutselig?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 17:41   #66
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Aha.. så OM dette er taktikk, så betyr det at med mindre hun blir sendt hjem så insisterer hun på å ha barnet hos seg der i det Bolivianske fengselet. Men om hun får sone i norge, da syntes hun det er ok at barnet vokser opp utenfor fengselet plutselig?

Det er vel det at hun vil være i nærheten av barnet, kunne få det på besøk osv. Ikke vet jeg, men jeg hadde i hvertfall satt pris på å ikke være i et helt annet land enn barnet mitt (selv om jeg ikke mener så mye om denne saken da).

Gammel 28-03-10, 17:59   #67
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel det at hun vil være i nærheten av barnet, kunne få det på besøk osv. Ikke vet jeg, men jeg hadde i hvertfall satt pris på å ikke være i et helt annet land enn barnet mitt (selv om jeg ikke mener så mye om denne saken da).

Jeg tror likevel du heller hadde sendt det fra deg, enn å ha det hos deg inne i et fengsel. Selv om det betyr å sende barnet ut av landet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:08   #68
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om jeg skal ha sympati med noen i denne saken må det være det ufødte barnet.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:09   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Såfremt fengselet er av ok standard, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være skadelig for et mindre barn å vokse opp der i starten. Min baby på 3 uker sover og spiser, det kan gjøres de fleste steder. Hvordan dette konkrete fengselet er aner jeg ikke, men tviler på at det er blant de verste. Isåfall kan man jo fint ha et barn på ca 1 år der, mener jeg.

For øvrig synes jeg det er helsløvt å bli gravid på et slikt sted, med mindre det er et overgrep. Innbiller meg isåfall at dette ville vært opplyst, som argument for å bli hjemsendt.

Gammel 28-03-10, 19:14   #70
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg er faktisk enig med Pelle. Det første året tror jeg barnet har det like godt med mor i fengsel enn noe annet sted. Jeg ville nok ikke gitt fra meg barnet den første tiden uansett, ikke før barnet begynte å "skjønne" litt mer.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:29   #71
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er faktisk enig med Pelle. Det første året tror jeg barnet har det like godt med mor i fengsel enn noe annet sted. Jeg ville nok ikke gitt fra meg barnet den første tiden uansett, ikke før barnet begynte å "skjønne" litt mer.

Men for barnet vil det nok være mer traumatisk å bli tatt fra mor som 1-åring enn som nyfødt baby. En 1-åring er stor nok til å ha knyttet seg til moren, men alt for liten til å kunne sette ord på følelsene sine. Gutten vår var 13 mnd da vi fikk ham, og han har enda (han er snart fem) problemer med endringer og er livredd for å miste oss. Han var alt for liten til å forstå, og husker ikke noe av det. Men kroppen hans husker, og det gjør at han kan reagere veldig sterkt på situasjoner, som feks å bli plassert i en bil uten oss, legebesøk osv. De tingene som skjedde da han ble tatt fra fosterforeldrene han hadde bodd hos i er år og gitt til oss.

Å beholde barnet i et år gagner ikke barnet, kun moren.

I avisen står det forresten at hun ble gravid med kjæresten. Jeg Tenker Mitt når jeg leser at hun vil at barnet skal vokse opp sammen med henne, og at hun vil de skal hentes sammen til Norge, og ikke har fått med seg den biten at i Norge har man ikke mulighet til å ha barnet i fengselet. Eller tror hun at bare hun kommer til Norge så får hun gå fri, fordi hun har barn?

Sist redigert av Milfrid : 28-03-10 kl 23:25.
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:30   #72
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Noterer meg at hun har hatt mulighet for full øyebrynsstell/-farging i fengslet, så litt humant må det være ?

Jeg hadde droppet å reise med kokain for å unngå fengsel i Bolivia.

Det var forøvrigt en engelsk narkokurer i Asia som oppnådde soning i England p.g.a. graviditet. Hun hadde gjort seg selv gravid med sperm fra en engelsk medfange:
http://www.huffingtonpost.com/2009/0..._n_252672.html

Bare påpeker at de øyen brynene er tatovert.

Gammel 28-03-10, 20:14   #73
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men for barnet vil det nok være mer traumatisk å bli tatt fra mor som 1-åring enn som nyfødt baby. En 1-åring er stor nok til å ha knyttet seg til moren, men alt for liten til å kunne sette ord på følelsene sine. Gutten vår var 13 mnd da vi fikk ham, og han har enda (han er snart fem) problemer med endringer og er livredd for å miste oss. Han var alt for liten til å forstå, og husker inne noe av det. Men kroppen hans husker, og det gjør a han kan reagere veldig sterkt på situasjoner, som feks å bli plassert i en bil uten oss, legebesøk osv. De tingene som skjedde da han ble tatt fra fosterforeldrene han hadde bodd hos i er år og gitt til oss.

Det har du sikkert rett i. På den annen side virket det jo som om det var veldig mange barn (jeg har bare sett TV-opptak av fengselet og har ikke førstehåndskunnskap) i alle aldre som gikk omkring i fengselet, og i det hele tatt virket det mer som et lite samfunn der folk gikk fri innenfor fengselsmurene enn et fengsel med celler og strengt fastsatt døgnrytme.

Jeg lurer bare litt på om jeg mener at det er ille å ha barnet med seg i fengsel i det hele tatt? Hvis alternativet er at barnet vokser opp hos f.eks. besteforeldrene og senere får vite om sin fengslede mor.

Jeg vet ærlig talt ikke. Det er jo mange land der barn kan sone sammen med mor, jeg lurer på om det er så ille, egentlig.

(Allerhelst burde hun jo ikke vært gravid, men det er jo litt sent nå...)

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:32   #74
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Enig med Morella..min sympati går til det ufødte barnet.

Gammel 28-03-10, 21:54   #75
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting jeg blir nysgjerrig på når jeg leser avisenes skriving om mor, familie og bv er hvor far er i dette her. Det er snakk om en kjæreste kan vi lese. Er han innsatt? Er han norsk? Er han bolivianer? Noen som har lest noe om dette?

Aner ikke. Hun er jo i et kvinnefengsel, og det står her at det ble unnfanget i varetekt, så sånn sett vil jeg tippe han ikke er norsk? *vill spekulering*

http://www.dagbladet.no/2010/03/28/n...ning/11057283/

Gammel 28-03-10, 21:56   #76
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting jeg blir nysgjerrig på når jeg leser avisenes skriving om mor, familie og bv er hvor far er i dette her. Det er snakk om en kjæreste kan vi lese. Er han innsatt? Er han norsk? Er han bolivianer? Noen som har lest noe om dette?

Ja, det tenker jeg også på. Hvis det er snakk om å "hente barnet hjem til Norge", er vel ikke det noe man uten videre kan gjøre, dersom faren er boliviansk og tar på seg farsskapet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 21:58   #77
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hun viser utrolig dårlig dømmekraft ved å reise på smuglertur til Bolivia (ikke minst venninnen som tok med seg barnet sitt på turen) og viser utrolig dårlig dømmekraft ved å bli gravid der nede. Hun er jo svært ung, så naiviteten henger vel sammen det, men man får håpe hun vokser opp en smule hvis hun skal ha ansvaret for et barn. Det virker jo ikke helt som hun klarer det med seg selv alene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:21   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det tenker jeg også på. Hvis det er snakk om å "hente barnet hjem til Norge", er vel ikke det noe man uten videre kan gjøre, dersom faren er boliviansk og tar på seg farsskapet.

Det er jo bare for mor å ikke oppgi hvem faren er, og med mindre noen insisterer på farskapstest, så står vel barnet uten far?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:31   #79
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo bare for mor å ikke oppgi hvem faren er, og med mindre noen insisterer på farskapstest, så står vel barnet uten far?

Heh, i så fall er det kanskje litt dumt av henne å "skryte" av at hun har blitt gravid med "kjærsten". Men hun vil jo ikke at barnet skal sendes til Norge, så..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:32   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Heh, i så fall er det kanskje litt dumt av henne å "skryte" av at hun har blitt gravid med "kjærsten". Men hun vil jo ikke at barnet skal sendes til Norge, så..

Jeg tror ikke uttalelser i Dagbladet regnes for å være juridisk bindene, ennå i alle fall.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.