Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 20:13   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

(Jeg er jo selvfølgelig fullstendig objektiv. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:15   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

(Jeg er jo selvfølgelig fullstendig objektiv. )

Bøtt åff kårs.
Noe annet skulle tatt seg ut.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:19   #23
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp i Oslo, og klarer egentlig ikke å se et eneste argument som taler mot at ikke det skulle være det absolutt beste stedet å vokse opp.

Likevel utsetter jeg ungene mine for å vokse opp i sub-suburbia, og håper på at en halvtime inn til hovedstaden er nok til at de skal få en fin oppvekst likevel.

Gammel 28-03-10, 22:23   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg er jo forsåvidt enig med Teofelia, men det er så kjedelig at jeg likevel velger meg et sted:

Lillestrøm.

Gammel 28-03-10, 22:40   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

For mine barn og den barndommen/ungdommen jeg ønsker å gi dem ville det aldri vært aktuelt å bo på landet eller utenfor Østlandsområdet. Det har noe med fritids- og kulturtilbudene å gjøre,

Hvilke tilbud får de der som man overhodet ikke kan få andre steder?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:50   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvilke tilbud får de der som man overhodet ikke kan få andre steder?

Det lurer jeg også på. Det er i alle fall langt flere tilbud her enn ungene mine noen gang kunne rekke over, og flere enn jeg noen gang kommer til å savne.

Det er kanskje fem ganger flere ballettskoler, turnforeninger, rideskoler og fritidsklubber i Oslo enn i Trondheim, men jeg synes likevel ikke det automatisk kvalifiserer til å hevde at fritidstilbudet er bedre. Man trenger tross alt bare én av hver, vanligvis, så om det finnes fire eller åtte ballettskoler i tillegg til den vi bruker, er lite interessant i grunnen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:51   #27
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror de fleste har best av å vokse opp hjemme, så lenge de har brukandes foreldre selvfølgelig.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:13   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri savnet flere fritidsaktiviteter og kulturtilbud. Ok, vi må reise til Oslo for å se Disney on Ice, kanskje, men det er ikke avgjørende for meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:33   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo er et aldeles glitrende sted å vokse opp. Bergen er også et aldeles glitrende sted å vokse opp. Trygt og godt, godt og variert fritidstilbud, variert utvalg av folk, fin og variert natur...

Der jeg vokste opp var det fint før, da det var en del jevnaldrende barn og et veldig godt fritidstilbud i fht antall mennesker. Men det er for få folk der nå, til at det er aktuelt å flytte dit eller til lignende steder. Å være ganske alene, uten en eneste jevnaldring er kjipt, altså.

Gammel 28-03-10, 23:34   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Lillestrøm? Seriøst? Lillestrøm?

Gammel 28-03-10, 23:36   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og Lillestrøm? Seriøst? Lillestrøm?

De er klin gærne.

Gammel 28-03-10, 23:40   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er best å vokse opp i eller nær en av de større byene. Både på grunn av bredden i kultur- og skoletilbudet og på grunn av, tja, bredden i miljøer - at man slipper å velge mellom "fotball, bedehus eller hjemmebrent" (som en kamerat fra en liten bygd på Sørlandet vel formulerte det). Hvor nært eller langt fra sitt valgte "sentrum" man bør bo tror jeg kommer mye an på hva foreldrene ønsker seg av hage- og friluftsmuligheter. Klart det er fint å ha akebakke og blomstereng rett bak huset, og klart det er fint å ha butikker, museer og kinoer i rusleavstand.

Sånn ellers så er selvsagt det viktigste at man har trygg familie, gode venner og et hyggelig nærmiljø. Men akkurat det er ganske selvsagt, og det vet jeg jo dessuten at man kan få absolutt overalt i Norge.

Gammel 28-03-10, 23:40   #33
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg er jo forsåvidt enig med Teofelia, men det er så kjedelig at jeg likevel velger meg et sted:

Lillestrøm.

Nærme Oschlo, så foreldre står relativt fritt til å skifte jobb hvert år av barnas oppvekst om de ønsker, uten at familien trenger flytte av den grunn. Det er lite nok til at man som forelder har grei oversikt, men stort nok til at ikke alle vet hva man gjør. Man har natur og bygd i umiddelbar nærhet, samtidig som stedet kan matche en by langt på vei når det kommer til fritidstilbud, skoler og action. - Men med lavere kriminalitet.

Det finnes andre småbyer som har de samme fordelene, men for at de skal falle inn under det jeg mener er det beste stedet å vokse opp, bør de ligge sentralt på østlandet. Ikke fordi jeg mener at resten av Norge ikke duger, men fordi jeg har inntrykk av at østlandet prioriteres når det gjelder utbygging og forbedring av kollektivtilbud og fordi det er et bredt tilbud av arbeidsplasser og skoler her.

Enig i alt. Lillestrøm!

Gammel 28-03-10, 23:50   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg registrerer tre stemmer til Lillestrøm, og en og en halv til Oslo.

Gammel 28-03-10, 23:52   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

...men den hele til Oslo har dog blitt svært entusiastisk og ofte gjentatt. Poeng for innsatsvilje?

Gammel 28-03-10, 23:53   #36
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...men den hele til Oslo har dog blitt svært entusiastisk og ofte gjentatt. Poeng for innsatsvilje?

Sånt skaper bare inflasjon. Oslo er tilbake til en stemme.

Gammel 28-03-10, 23:57   #37
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Flateby, skal det da være. Ikke så fryktelig langt til Lillestrøm, slenger inn en stemme for dere også.

Eller for å si det enkelt. Hjemme hos normalt gode forldre, med et nettverk rundt.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 00:01   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Sånt skaper bare inflasjon. Oslo er tilbake til en stemme.

Men det forklarer i det minste innleggstallet mitt.

Gammel 29-03-10, 00:01   #39
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt min barndom i Oslo og omegn og har hatt det bra. Nå bor vi en halv times kjøring fra Oslo og trives med det. Vi har det vi trenger akkurat her vi bor og savner vi noe kan vi dra til Oslo. Men det er heller sjeldent, jeg drar dit så og si nesten bare for å møte venninner.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 00:04   #40
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.