Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Earth hour 2010 - skal du slå av lyset og hva syns du om slike kampanjer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal du slå av lyset under Earth Hour/ Slo du av lyset under Earth Hour?
Ja. 64 56,14%
Nei. 28 24,56%
Glemte det/hva er det? 21 18,42%
Dustepoll 1 0,88%
Deltakere: 114. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-10, 23:27   #41
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Earth hour 2010 - skal du slå av lyset og hva syns du om slike kampanjer?

Hos oss var det litt mørkere enn vanlig, men vi slo ikke av alt lyset. Jeg synes nok det er viktigere å ta t-banen/sykle enn å kjøre bil til daglig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 00:52   #42
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 01:59   #43
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

I dag er det Earth Hour og folk blir oppfordret til å slå av lyset 1 time mellom kl 20.30 og 21.30. Er dette bare tull eller blir du mer miljøvennlig av slike kampanjer?

Jeg har hørt en reklame på radioen den siste uken hvor de snakker om at vi panter flasker tilsvarende 2 Earth Hour hver eneste dag i Norge og hvor man da blir oppfordret til å pante alt av flasker.

Poll følger.

http://www.dagbladet.no/2010/03/27/n...hour/11041451/

Viste ikke om det. Og var på jobb. Så kunne nok ikke slå av lysene der nei. Da hadde ingen fått handlet eller noe :P

Gammel 28-03-10, 03:30   #44
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Vi tenkte at det var en grei anledning til å bedrive sofakos. Som nybakte foreldre så blir det jo ikke så mye av det.
Det ble vi heldigvis reddet fra, ettersom naboen åpenbart er livredd mørke og satte i gang flombelysning et par minutter etter at vi hadde slukket alle lys.
Tusen takk, naboen, et øyeblikk der var jeg redd for at det kom til å bli stemning i heimen.

Gammel 28-03-10, 09:50   #45
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemte det i år - men sånn generelt sett er vi ganske flinke til å slå av lys og sånn. Nå.feks har vi eart-hour hva lys angår. (juhu, det er snart vår)

jeg liker idéen, men synes også at det er viktigere å tenke på hva man gjør på daglig basis.

Gammel 28-03-10, 10:09   #46
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Jeg slo av lyset. Det i seg selv var en stor bragd ettersom mannen er bortreist for tiden og jeg egentlig er litt mørkredd.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:55   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi slår av lyset (selv om vi ikke kom på det før 20.40 ).

Jeg synes det er en god anledning til å snakke om ungene om miljøvern og energisparing.

Gammel 28-03-10, 11:53   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden glitterbarnet var i seng til da så var det ingen anledning til å snakke
med ham om det. Vi slo av lysene litt halvhjertet og jeg er splittet mellom å synes at det er teit og fint. Det lukter for mye arm chair-activism for meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 12:50   #49
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er flott å støtte opp om symbolske aksjoner som får folk til å tenke over energiforbruk, selv om det er daglige handlinger som teller. Merker også jeg blir småirritert over statuser på FB i kategorien "lys er til for å bruker".

Gammel 28-03-10, 12:54   #50
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skulle egentlig ha gjort det, men hadde besøk og satt og spiste mat og skravla, så vi glemte det helt bort. Men prøver å være veldig nøye på strømbruk i hverdagen, også fordi det er svinedyrt!!

Gammel 28-03-10, 13:00   #51
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi slo av lyset for å snakke med barna om dette. De er ti og åtte år og svært opptatt av miljøet. Det ble en fin time.

Gammel 28-03-10, 13:36   #52
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Skrudde av lysene, men hadde på tv'en. Er hjemme alene, så det hadde blitt litt vel stusselig å sitte i mørket helt alene i en time. Det var koselig å sitte å se tv i skinnet fra stearinlys.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:41   #53
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi var på kino. Men de skrudde av lyset, altså.

OK, så gjelds det ikke siden de ikke skrudde av filmprojektoren.. Så jeg stemte "Nei". De kunne ha funnet noen talglys og brukt til å vise filmen med, kanskje, eller kinomaskinisten kunne ha sittet på en ergometersykkel og laget strøm til projektoren, men det får bli en annen gang.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:52   #54
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi slo av all lys, men hadde glemt det og var midt i en film så vi tok ikke av tven.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:57   #55
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så veldig begeistret for slike aksjoner, og hadde nok ignorert det om jeg var hjemme. Men vi var altså på besøk hos venner, og fikk da pent innfinne oss i at lyset var slått av. Barna syntes det var eksotisk da, å leke i stummende mørke. De føyk rundt med lommelykter og syntes earth hour var storstas.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:42   #56
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Siden glitterbarnet var i seng til da så var det ingen anledning til å snakke
med ham om det. Vi slo av lysene litt halvhjertet og jeg er splittet mellom å synes at det er teit og fint. Det lukter for mye arm chair-activism for meg.

Samma hos meg. Jeg slo av lysene på stue og kjøkken litt 'for syns skyld' Men TV-en beholdt vi på.

Det er som mange sier en fin anledning til å snakke med ungene om dette - selv prøver jeg å være litt forsiktig med å snakke med min eldste om dette, da det lett kan ta overhånd og enhver kveld kan bli en kveld i mørket om hun da får bestemme (for jorda har jo feber mamma!)

Gammel 29-03-10, 12:46   #57
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes forsåvidt det er fint med bevissgjøring. Men jeg synes dette blir ganske halvhjertet. Helst budrd man skru av alt som går på strøm (som tåler å bli avbrutt), slik at man kan kjenne på hvordan det er å klare seg uten ting som går på strøm. Sånn sett er jo taklyset det som er minst viktig egentlig. PC og TV, derimot, merker man fort hvor avhengig man er av.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:40   #58
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Greia er jo utelukkende symbolsk, og derfor etter min oppfatning tullball. Det er kun lys som skal slås av (for det ser jo naboen), mens man kan kjøre oppvaskmaskina og sitte på PC-en (og så lo jeg litt av den her i tråden som hadde vært så flink å ta ut strømkabelen til laptopen først), man har på TV og kaffetrakter - og hva var nå hensikten igjen? Jo, vise naboen at man bryr seg om miljøet.

Så nei, vi slo ikke av lysene. Men vi har fokus på strømsparing i det daglige, og det kjenner ungene godt til og er med på. Vi har sparepærer i alle de lysene som "alltid" står på (i gangene og utelyset, for eksempel), og strømforbruk er et av sjekkpunktene hver gang vi kjøper elektriske apparater, og det er strengt forbud mot å la noe stå på hvis man ikke bruker det. (TV-en skal slås av når vi ikke ser på den, musikken skal ikke stå på i et rom som vi har forlatt, lys slås av når vi forlater rommet, osv).

Skulle man først hatt noen sånn kampanje syns jeg man burde kuttet ALT strømforbruk i en time.

Avsporing, men vi har hatt strømbrudd enkelte ganger, og det er da man merker hvor mye lyd det egentlig er rundt oss hele tiden. Når strømmen har gått og det ikke er noen termostater som slår av og på med et bitte lite klikk, ingen kjøleskap som durer, ingen fryseboks, ingen oppvaskmaskin.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:42   #59
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Samma hos meg. Jeg slo av lysene på stue og kjøkken litt 'for syns skyld' Men TV-en beholdt vi på.

Det er som mange sier en fin anledning til å snakke med ungene om dette - selv prøver jeg å være litt forsiktig med å snakke med min eldste om dette, da det lett kan ta overhånd og enhver kveld kan bli en kveld i mørket om hun da får bestemme (for jorda har jo feber mamma!)

Det siste opplever vi også tendenser til. Ungene er svært miljøbevisste, og tenker mye på miljøet. De ville nok helst kuttet ut både strøm generelt og ikke minst bilbruk. Det tar litt overhånd, ja.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.