Sv: Oppskrifter for diabetikere?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Mulig jeg er hjernevasket, men etter å ha lest en del om resultatene diabetikere får av lavkarbokosthold (blodprøver som er topp, blodtrykk som er topp, nedjustering/fjerning av medisiner++) så synes jeg det er helt merkelig å fraråde kostholdet. Langsomme karbohydrater er så vidt jeg har forstått uansett for raske for en diabetiker, iallefall når det blir mye av dem. F.eks grovbrød til frokost, lunsj og kvelds.
Jeg har lest at retningslinjene fra statlig hold er endret til å anbefale lavkarbokosthold til overvektige og folk med diabetes. (Tar gjerne i mot link hvis noen har, jeg finner ikke den informasjonen nå.) Det tar kanskje tid før fagfolkene følger etter?
Ernæringsrådet har gått bort fra å fraråde et slikt kosthold ( ) til diabetikere, til å synes det er helt greit at diabetikere velger å følge et slikt kosthold, leste jeg. Må se om jeg finner artikkelen. Jeg er helt på linje med deg, spesielt etter å ha lest denne boken, skrevet av en diabetiker som fikk hele livet sitt forandret:
Spis deg sukkerfri - nøkkelen for å knekke diabeteskoden
Jeg er faktisk helt sikker på at til og med Ernæringsrådet etter noen år vil anbefale lavkarbo for diabetes. Noe annet synes jeg er merkelig, i og med at det jo er karbohydratene som gir blodsukkersvingninger, samme hvor "fullkorn" de er (selv om grovt er bedre enn lyst, selvsagt).
Det er mange leger og ernæringsfolk som anbefaler lavkarbo mot diabetes nå, flere og flere. Så vi får nå se.