Sv: Norwegian (dn.no)
Opprinnelig lagt inn av Kif, her.
Spørsmålet jeg stilte til Luftsfartsverket var:
Forrige gang jeg fløy var med Lufthansa, og da fikk jeg ikke utdelt setebelte til spebarnet. Da jeg spurte etter dette kunne de svare at de ikke benyttet dette i Lufthansa, og det ble også hintet at setebeltene gjorde vondt verre for de minste dersom noe skulle skje. Jeg har også opplevd dette med SAS-partneren Cimber, ombord mindre jetfly. Dette er i sterk kontrast til formaningene man får ombord hos SAS og Norwegian om å ha på beltet.
På nettsidene deres finner jeg belegg for begge syn:
[lovutdrag som ovenfor]
Kan dere belyse hva som er det "korrekte" synet, og hvem som eventuelt har mest rett? Har Norge et strengere regelverk enn andre?
Så til hans forsvar har han ikke svart på hva som er gjengs i Norge, men på hvorfor Lufthansa evt. kunne la denne gli igjennom.
Det er i hvert fall ingen som helst tvil hva som er pålagt hos norske flyselskaper som opererer ut fra Norge. Derom råder ingen tvil. Hva andre måtte gjøre er da deres sak. AT det kan komme forandringer i reglene som blir annerledes/strengere, ser jeg ikke bort i fra ettersom det stadig blir foretatt nye sikkerhets-tester osv. I USA jobbes det bl.a. hardt med forandringer/forbedringer på dette området.