|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Ja, nå har jo Knerten fått plass i barnehage fra 1. august.
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Regntøy, vår/høstdress, vinterdress, støvler, ullsokker, fleecesett, alternativt ullstrikkebukse/genser, ryggsekk, matboks, tøfler som henger på føttene, byttetøy til å ha i barnehagen, votter, regnvotter, tykk/tynn lue, hals. De er mye ute, ofte lenge også, så de trenger godt med tøy til å legge lag på lag. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Du får jo se an litt etterhvert. Hva man trenger mer av ift inneklær og slikt, ser du jo kjapt underveis, og så supplerer du da. Det er ikke nødvendig å kjøpe masse i forkant. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Klesmerketusjer har vi. I sånn ca 6 farger (det var det eneste jeg fant da jeg trengte en). Merkelapper må vi skaffe.
|
|
|
#5 |
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Ja, jeg renger med å ta det litt etterhvert, butikkene er jo faktisk åpne i august også. Dertil har han altså bursdag, så da er det meget mulig at det ligger en del klær i pakkene også (og besteforeldre kan til en viss grad styres...noen av dem...)
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Jeg ville tenkt at det holdt med en vår/høstdress med ordentlige ull-lag under - to ekstra lag på det kaldeste kanskje, men Bergen er vel ikke SÅ kald. Det blir jo bare det samme som Trolldressen, som vi alltid har brukt med foret løst. Dersom han allerede har vår/høstdress, ville jeg sett om ikke det ordnet seg når vinteren kom. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Står på egne ben
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Han skal sikkert sove på dagen i barnehagen? Sjekk om det er i senger de har inne eller i egne vogner ute. Om det er i vogn ute så er det genialt å ha egen barnehagevogn og slippe å styre frem og tilbake med vogn. Selv kjøpte jeg ei rimelig Simo sportstrille på Finn. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?
Min erfaring også. Jeg resignerte, og kjøpte en reima vinterdress til snuppa i vinter, en ulldress hang i bhg, jenta ble levert i ullundertøy hver dag (gjerne med en "spencerkjole" utenpå). Da var det enkelt på de kalde dagene; en ulldress og deretter vinterdress, og det fungerte supert! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?En god ulldress han kan sove i i vognen er bra, det har minsten min. Og en god dyne/tykt teppe som alltid ligger i vogna.
|
|
|
#11 |
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Han har vår/høstdress ja, men den er nok ikke passe til høsten, det er jo den han fikk i fjor høst og har hatt i vinter. Og en til, i samme størrelse... (arvetøy) Også har han en som er to str større da (arvetøy), men den blir antakelig for stor i vinter, det er vel størrelsen mellom han kunne trenge.
|
|
|
#12 |
|
Han skal sikkert sove der ja, men med mindre vi får førstevalget i suppleringsopptaket kommer han til å ha vogn i barnehagen uansett. Min mann har nemlig ikke sertifikat, og ettersom vi tenker å dele på henting/levering blir det antakelig slik at far og sønn triller til barnehagen etter at jeg har kjørt på jobb, og jeg henter med bil på ettermiddagen (og tar med vogna hjem sånn at den er der igjen til neste morgen.) evt motsatt, må jeg sette igjen vognen der på morgenen, så far og sønn kan trille hjem. (får vi førstevalget er det bare et par hundre meter, da kan de gå, men der han er kommet inn er for langt for en liten kar å gå dersom de skal ha håp om å komme hjem før leggetid, det er jo 15-20 minutters "voksengange" og dagens tempo avklarte i alle fall at 5 minutters "voksengange2 tok et kvarter INKLUDERT at jeg bar ham deler av veien....)
Ulldresser til å sove i vogna med har han. Vogna har vognpose (evt med ullfell inni på det kaldeste) i den tiden slikt hører til. Han bruker tøybleier, og de vi tenker bruke i barnhagen er altså med borrelås i stedet for tape, men ellers er eneste forskjell at de puttes i en pose vi tar med hjem i stedet for at de puttes i en pose som kastes. (forskjellen for dem. For oss er den noe større, men de slipper altså forholde seg til det)
|
|
|
#14 |
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Nå nærmer det seg faretruende.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Mitt tips er å ikke kjøpe for mye før de starter. Det er stor forskjell på barnehager, så det er egentlig greit å kjøpe ting når behovet oppstår.
|
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Du trenger jo ikke ha vintertøyet klart riktig ennå. Men støvler og regntøy vil jeg si er en nødvendighet, og det bør kunne henge i barnehagen sånn at det alltid er tilgjengelig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Jeg vet han må ha tøfler, de ba om at vi bruker sandaler.
|
|
|
#18 |
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Å kjøpe en vinterdress er sikkert en grei løsning, om det altså ikke var for at det er fristende å prøve seg frem med å bruke de dressene vi allerede har, for å slippe å kjøpe en ny...
|
|
|
#19 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Vi har en Reimatec vårdress som fungerer som dress og regntøy i bhg. Den blir ikke våt og vi bor i Bergen. Vinteren som var måtte vi ha vinterdress, men det er første vinteren mens vi har hatt barn at det trengtes. Eldste brukte skallklær da. Men yngste satt endel mer i ro. Vi hadde jo 17 minus som standard.
|
|
|
#20 |
|
Sv: Hva må jeg tenke på til barnehagestart?Vinteren som var var jo helt ekstrem da, her i byen pleier vi ikke ha slikt. Vi holdt ham en del inne, han var tross alt ikke halvannet år enda, og da følte vi ikke at mange timer ute i 15-20 minus var helt nødvendig, det ble med korte turer... Men altså, da var han hjemme. Om neste vinter blir like kald, får vi ta det når den tid kommer...
|
![]() |
|
|