Sv: Hvit saus fra pose?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Om du lager verdens beste hvitsaus så må du legge ut oppskriften i saus-tråden, slik at vi alle kan lære å lage verdens beste hvite saus
Jeg syns at min fiskebollesaus er verdens beste, og kan godt legge ut oppskriften. Men den er litt på slump...
Men altså, til 1 boks fiskeboller, lager jeg sausen slik:
ca 3-4 ss margarin (jeg bruker helst Melange eller Soya eller Soft i fast form, ikke flytende).
Smelt margarinen i kjelen, rør inn hvetemel til ganske tykk konsistens.
Hell over kraften fra fiskebolleboksen, og rør godt til jevn konsistens, mens det koker.
Når blandingen er jevn sper jeg gradvis med melk. Spe litt, visp godt, og fortsett sånn. Bruker mellom 1/2 og 1 liter med melk, har i gradvis til passe konsistens.
Når sausen er noen lunde passe tykk (og tykkelsen er en smakssak, jeg liker den tykk), så kommer smakstilsetningene. Husk at sausen tykner når den koker opp, og det kan være lurt å justere melkemengden litt etter hvert.
Av smakstilsetning bruker jeg buljong og karri. (Buljongen er lys type i pulverform, og karrien er helt vanlig Black Boy). Jeg bruker ca 3 ts buljong og ca 1-2 ts karri. Men smak deg fram!
Sausen må passes godt på under oppkok. Jeg pleier å la den akkurat koke opp (bare så vidt), og så har jeg i fiskebollene, og skrur ned litt på varmen så ikke sausen svir i bunnen.
|