Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Meny til 6 personer

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-07, 13:49   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meny til 6 personer

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

I morgen får vi to vennepar på besøk. Vi vil veldig gjerne laget noe kjempe godt, selvsagt, og trenger litt forslag.
Vi har en tendens til å lage signatur-rettene våre (*kremt* mine) kanskje litt for ofte

Noen som har forslag til hva vi kan lage? Om det er kjøtt eller fisk,
det spiller ingen rolle, men har jo lyst å imponere da.
Gjerne noe som er enkelt, men avsindig godt!

Veldig enkel forrett/ starter: Salinakjeks smøres med et lag rømme, legg så en ss rogn på hver kjeks, blir kulest hvis du har både svart og orange rogn.

Annen forrett: Smørstekt loff med skagensalat. Skagensalat lager du på forhånd og setter i kjøleskapet: 1 pk creme fraishe blandes med 1 pk krepsehaler, en liten boks rogn, en halv finhakket rødløk, saft av en halv sitron, maldonsalt, kvernepepper og en god neve fersk, hakket dill. Loffen (f.eks spiralloff) skjærer du av skorpene på og steker på begge sider i en god klatt meireismør til skivene blir litt gyldne. Legg opp på tallerkener en skive med toppet skagenrøre og eventuelt en liten grønn salat av ekeblader, skrellet og uthulet agurk og avocado til.

Hovedrett: Hva med Madam Mims kyllingbryst med hjemmelaget potet/sellerimos og portvinssaus? Den er kjempegod. Eller søk på confit de canard her på forumet, det er også kjempelett og kan ikke gå feil, kanskje med unntak av å få tak i confit de canard i Bergen!

Ost: Deilig med ost mellom hovedrett og dessert. Server bare en ost, jeg vil anbefale Mont d'Or som jeg mener er verdens beste ost. Denne får man kun kjøpt i sesongen som begynner ca november hvert år. Server med litt loff eller eventuelt salinakjeks, og gjerne litt tørket aprikos, nøtter og/eller honning.

Dessert: Panna cotta med varme bær. Lages i dag for å minimerer stress i morgen. Denne oppskriften er nok til 4 store eller 6 ganske små panna cottas.: 5 dl fløte, 100 g sukker, en Tørrsleff vanlijestang og 2,5 gelatinblader. Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i 5 min. Varm 1 dl fløte sammen med 100 g sukker og vanlijestangen som du deler i to på langs og skraper ut frøene av (frøene skal med altså!), la det koke opp og syde 2 minutt mens sukkeret løses helt opp. Ta pannen av platen og rør ut gelatinplatene som du har skvist ut vannet fra. Rør i resten av fløten og fisk tilslutt opp resten av vanlijestangen. Hell i porsjonsformer og sett i kjøleskapet. Serveres enten hvelvet oppå et fat med bær varmet i sukkerlake (1dl sukker og 1 dl vann), eller rett fra porselensformer. Det kan være litt vankelig å hvelve panna cottaene ut av f.eks en silikonform uten å ødelegge dem litt, men samtidig er det finest å gjøre det slik syns jeg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.