Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-10, 19:09   #21
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Har ikkje lest heile tråden her, men svarer det eg tenker.

Eg begynner gjerne tidleg på julegåvene. Vi har stor familie og dermed mange barn å kjøpe til. Føler faktisk eg får betre sjanse til å tenke på kvar enkelt når eg begynner tidleg. Eg kjøper gjerne ting på salg, da får jo mottakaren meir for pengane. Det er jo da greit at det er ting eg er ganske sikker på at mottakaren vil ha.

Eg har også gaveeske her heime, der jentene får velge gåve når dei skal i bursdagsselskap til vener og veninner. Her er det ting som bøker, tegnesaker, lego ol., som eg synes er ting ein aldri får for mykje av, og som er greit å gi til dei ein ikkje kjenner så godt. Mykje i denne kassa er kjøpt på salg, har ingen problem med det.

Gammel 24-04-10, 19:11   #22
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har allerede bestemt meg for å kjøpe Bergans, Bula eller Bavac-luer til guttene (5 stk i alderen 9-12år).
Da kjøper jeg desse når jeg kommer over et eller annet tilbud i løpet av året.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 19:43   #23
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Er alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Ja, men skulle jeg funnet gave til 30 unger kan jeg love deg at de ikke hadde vært det.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:21   #24
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

For det meste, ja. Og jeg ser ikke at det nødvendigvis er i konflikt med å handle på salg?

Samme her.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 22:31   #25
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ER alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Alle gavene er valgt ut med omtanke her, men jeg kjøper bare gaver til 7 barn, jeg da, og da er mine egne barn inkludert. Hvis jeg skulle kjøpe gave til så mange at jeg måtte ty til samlebåndshandel, ville jeg heller kutte ut å kjøpe gaver til dem. Jeg har generelt ikke noe til overs for "pliktkjøp" av gaver og ønsker heller ikke å motta slike gaver fra andre.

For meg er det å glede meg over å kjøpe (eller lage, de sjeldne gangene det skjer) fine gaver som jeg tror vil falle i smak hos mottakeren hele poenget med julegavene. Skulle jeg hamstret i januar, hadde jeg heller droppet hele greia.

Jeg signerer Teofelia av hele mitt hjerte!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg setter for øvrig ikke noe likhetstegn mellom det å kjøpe gaver på salg og det å ikke legge ned omtanke i gavene. Jeg er strående fornøyd når jeg finner noe på salg som jeg ellers ikke ville hatt råd til å gi bort.

Igjen! Jepp.

Jeg vet jo at det er mitt innlegg du først og fremst sikter til, selv om jeg ikke kan huske å noen gang å ha brukt Whiskey Tango-kortet.

Samtidig må jeg jo innrømme at du i HI nå fronter den type gavehandling jeg ikke har sansen for da. "Pliktgaver". Jeg er, helt ærlig, av den oppfatning at hvis man skal kjøpe gaver kun for pliktens skyld, for å ha gitt "noe", så lar jeg det heller være. Jeg synes man skal kjøpe gaver for å glede mottakeren, og da må man nødvendigvis legge litt følelse inn i handlingen.

Om man legger omtanken i handlinga i Januar, Juli eller Desember til full pris eller med 75% avslag betyr heller mindre, men det er jo lettere å vite hva den enkelte ønsker seg på høsten enn fremfor på nyåret.

Jeg handler ikke gaver til 30 stykker da, og det kommer ikke til å skje heller.

Liker du selv og motta en gave der det er helt opplagt at avsender ikke har tenkt på at du skulle få den?

Jeg har jo selvsagt mottatt slike gaver i mitt liv og det er jo de mest unødvendig brukte pengene i verden. En gave gitt av plikt, mottatt av en som enten legger det på loftet, kaster det eller gir det til Fretex?

Det er jo ikke nødvendigvis slik at en ugjenomtenkt gave ikke treffer, men jeg foretrekker å vite at våre gaver ikke handler i overnevnte kategori.

Sist redigert av Vianne Rocher : 24-04-10 kl 22:39.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 22:34   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

White trash.

Jeg legger ikke all verdens tanker i samtlige gaver jeg kjøper nei, men jeg kjøper utelukkende bra gaver, aldri ræl! Jeg handler gjerne julegaver i januar, og kan virkerlig ikke forstå hva som er så white trash med å kjøpe akkurat de samme tingene/klærene som hang der noen uker før, bare til mer peng, til litt mindre penger i januar. Er poenget at det må være dyrt?

Gammel 24-04-10, 22:45   #27
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ser jo at det å kjøpe julegaver på salg i januar er litt "white trash".....
For julegaver skal kjøpes med følser og innlevelse?

Dette hører jo ikke sammen. Jeg kunne godt kjøpt julegaver lenge før, men de ville jo vært med omtanke for mottaker likevel. Fant en råkul Jean Paul skjorte til brodern i fjor sommer med 70% avslag. Ganske kjekt å kunne gi ham i gave noe jeg ikke ville tatt meg råd til ellers. Så nei det er ikke noe galt i å handle ting før, men det er alltid hyggelig å få en gave som vitner om at personen har forsøkt å finne noe du liker/setter pris på.

Jeg tror faktisk at jeg i større grad enn ellers ville kunne finne mer egnede gaver om jeg hadde mer tid på meg enn november/desember som det ofte ender opp med.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 22:56   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg vet jo at det er mitt innlegg du først og fremst sikter til, selv om jeg ikke kan huske å noen gang å ha brukt Whiskey Tango-kortet.

Samtidig må jeg jo innrømme at du i HI nå fronter den type gavehandling jeg ikke har sansen for da. "Pliktgaver". Jeg er, helt ærlig, av den oppfatning at hvis man skal kjøpe gaver kun for pliktens skyld, for å ha gitt "noe", så lar jeg det heller være. Jeg synes man skal kjøpe gaver for å glede mottakeren, og da må man nødvendigvis legge litt følelse inn i handlingen.

Om man legger omtanken i handlinga i Januar, Juli eller Desember til full pris eller med 75% avslag betyr heller mindre, men det er jo lettere å vite hva den enkelte ønsker seg på høsten enn fremfor på nyåret.

Jeg handler ikke gaver til 30 stykker da, og det kommer ikke til å skje heller.

Liker du selv og motta en gave der det er helt opplagt at avsender ikke har tenkt på at du skulle få den?

Jeg har jo selvsagt mottatt slike gaver i mitt liv og det er jo de mest unødvendig brukte pengene i verden. En gave gitt av plikt, mottatt av en som enten legger det på loftet, kaster det eller gir det til Fretex?

Det er jo ikke nødvendigvis slik at en ugjenomtenkt gave ikke treffer, men jeg foretrekker å vite at våre gaver ikke handler i overnevnte kategori.

Jeg er veldig lite opptatt av å motta gaver i det store og det hele, men dette dreier seg om barn, og mine barn driter virkelig en lang masj i om LEGO`en er plukket ut med zen og omtanke eller om den er røsket ut av et stativ på salg i januar. Mulig mine barn er overfladiske?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 22:59   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde mine også gitt bæng i.

Gammel 24-04-10, 22:59   #30
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke til alle... Vi har noen i familien som bare gir gaver fordi de "må", og til dem legger vi ikke så mye i det.

Til resten ligger det endel mer omtanke, og til de aller nærmere ønsker vi å treffe "innertier" .

Gammel 24-04-10, 23:04   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper ikke gaver til noen jeg ikke har lyst til å legge omtanke i gavene til. :enkel:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:06   #32
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor lurer du på det i april?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:10   #33
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvorfor lurer du på det i april?

!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:15   #34
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Handler ikke en eneste gave før 15 desember, men det er fordi jeg ikke gidder. Må ha litt press på meg. Dessuten er det mannen som handler de fleste gavene.
Også synes jeg det er litt snålt å handle julegaver fra januar da...

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:19   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er veldig lite opptatt av å motta gaver i det store og det hele, men dette dreier seg om barn, og mine barn driter virkelig en lang masj i om LEGO`en er plukket ut med zen og omtanke eller om den er røsket ut av et stativ på salg i januar. Mulig mine barn er overfladiske?

Det er jo ikke det som er poenget. Hvis dine barn liker Lego, så spiller det selvsagt ingen rolle om Legoen er kjøpt i januar til halv pris eller i desember til full pris. Poenget er at dersom man handler inn en stor haug med gaver, uten tanke for eller kunnskap om barnet som skal motta gaven liker Lego eller ikke, så risikerer man å gi bort Lego til et barn som ikke liker det. Eller som mistet interessen for det i april en gang. Det som skiller en god gave fra en kjip gave er jo ikke hva gaven kostet, men om gaven passer til mottageren eller ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:21   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken tråd har jeg egentlig gått glipp av nå?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:22   #37
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Handler bøker, lego, krystall og endel annet på tilbud og prøver å ha litt liggendes med tanke på bursdager og andre merkedager, vi handler julegaver hele året gjennom for å fordele utgiftene året gjennom, istedenfor å få alt på november og desember.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:24   #38
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Teo kom meg i forkjøpet!

I tillegg har jeg issues med at gaver, som for min del gis bort med glede og omtanke, skal være noe andre ser på som en kjip plikt og ett "problem" de bare vil bli kvitt fortest mulig.

Gammel 24-04-10, 23:27   #39
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi handler stort sett julegaver ganske nært julaften. Bortsett fra de vi sender.

Vi bruker gjerne litt tid en kveld her hjemme på å skrive liste over hvem vi skal gi til, og hva vi tror kunne passet som gave til hver enkelt. Så drar vi ut på leting etter det vi har bestemt, men kommer vi over noe vi mener passer bedre kjøper vi det i stedet.

Så stort sett kjøper jeg med omtanke ja. Men selvfølgelig er det noen gaver som blir litt upersonlige av og til. For noen ganger er det umulig å finne akkurat det personen ønsker seg, eller det rett og slett står stille i hodet når man er ute på handletokt.

Men jeg må si at jeg ikke nødvendigvis ser en sammenheng mellom hvor lang tid det tar å handle en gave, og omtanken bak. For man kan plutselig dumpe over noe man bare vet kommer til å klaffe som gave til noen. Mens andre ganger kan man vandre i butikkene i timesvis på jakt etter den rette gaven. Noen er jo vanskeligere å kjøpe til enn andre også.

Gammel 25-04-10, 00:09   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes hverken det er en uting å handle gaver på salg eller at man skal skamme seg over å gi helt fine gaver til barn, selv om de ikke nødvendigvis er innkjøpt med det konkrete barnet i tankene.

Selv kjøper vi ikke gaver til så mange at vi har behov for noe "gavelager". (Jeg har noen ganger anskaffet f.eks. bøker på salg med tanke på å gi dem bort, men det var så sjelden jeg faktisk fant noen jeg hadde lyst til å gi akkurat den boken til, så jeg sluttet med det.) Både jule- og bursdagsgaver kjøpes med tanke på den enkelte (og hvordan skal jeg kunne vite i januar hvilke Legosett et bestemt barn ikke har når vi kommer så langt som til jul? ), men jeg skjønner jo at dersom man har 30 tantebarn, som man kanskje heller ikke nødvendigvis kjenner så godt, så er det vanskelig å "fininnstille" gavene til den enkelte. Man er jo uansett aldri garantert at gaven "passer"; finner man den helt perfekte gaven, risikerer man jo f.eks. at vedkommende har den fra før. Men lettbyttede gaver som f.eks. Lego er jo utmerkede alternativer til penger eller gavekort, synes jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.