Sv: Gaveåpning i barnebursdag
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Nei du tar feil. Det blir fokus på hver enkelt gjest! 
Hvilket faktisk er grunnen til at jeg vurderer å droppe felles pakkeåpning i fremtidige bursdager...Vi har hatt noen runder nå, og etter at Vesla begynte på skolen, har jeg oppdaget noe. Det er hos oss til tider en vannvittig forskjell på verdi på gavene - noen gir gaver til 400-500, andre til 50 kroner. Siste bursdag ble en slik bitteliten gave åpnet blandt de siste - flasketuten pekte på det stakkars barnet, som nå er stor nok til å skjønne verdiforskjellen på gaven h*n gir kontra de øvrige. Det var ikke noe hyggelig opplevelse (på barnets vegne) i det hele tatt! Vesla (som stort sett er ganske veloppdragen og har stor innlevelsesevne på slike ting) slår til med et gledeshyl og erklærer at det var akkurat det hun hadde ønsket seg aller mest!!! Det gjorde hele seansen lettere, også for det stakkars barnet....
Jeg gir meg helt beng i hva folk gir i gave, hvilken verdi det har osv - men når ungene er så store at de skjønner verdibegrepene, og når jeg vet at det dagen etterpå tas opp på skolen hvem som gav hva, så er jeg fristet til å insistere på at gaver ikke åpnes i bursdagen. Vi har valgt å legge oss på maks 200,- til slike gaver (med 20 barn blir det jo litt i løpet av ett år), men jeg vet at en del aldri ville kunne bruke i nærheten av slike beløp på en klasskameratgave. Og hva er da alternativet? At unger nekter å gå i bursdag fordi det er pinlig å se at deres egne gave virker så "billig" i forhold til andres???
Kjenner at dette faktisk gjør meg skikkelig frustrert, det var så vondt å se hvor ubehagelig dette barnet syntes det hele var....
Alternativt melder jeg meg frivillig som klassekontakt neste år og tvangsinnfører maksgrense på bursdagsgaver!!!