Sv: Så du konsekvenser av ting da du var yngre?
Jeg innser at jeg må ha virket rimelig schizofren. På den ene siden var jeg rusfri russ, var ikke med på et eneste arrangement og prioriterte skolen beinhardt. På den andre siden var det nok også litt konsekvensen av mine "glade tivolidager" der jeg stakk på turné med et omreisende tivoli. En konsekvens jeg tok uten særlig selvmedlidenhet.
Når det gjelder ubeskyttet sex, røyking, fyll osv. så kan jeg vel bare si at jeg nok hadde mer flaks enn jeg kunne ha hatt. (Jeg var "gamlisungdom" helt til den dagen jeg ble utsatt for voldtekt og utagerte ganske heftig i en periode etter det. (Nå gjør jeg det realitydeltakere ikke får muligheten til. Jeg kan fortelle hvordan jeg oppførte meg og sette det i en forklarende sammenheng slik at jeg ikke blir dømt så hardt.))
For meg ville det derfor vært rimelig hyklersk å late som om de som fikk større konsekvenser enn meg er dummere eller "fortjener det" mer enn det jeg ville ha gjort. Jeg kan humre litt av urealistiske forventninger, ungdommelig dumskap og slike ting, og jeg kan mene at en handling er dum, men jeg prøver å være litt ydmyk i forhold til de som ikke slapp unna konsekvensene like lett som meg.
Jeg var for kamerasky til å bli med i et realityprogram, tror jeg. Jeg holdt meg unna dop og slike ting også. Men jeg gjorde nok dumme ting til at jeg nok ikke bør kaste stein. Spesielt ikke når jeg vet så inderlig godt at det kan ligge mye mer bak enn det omverdenen ser og altfor villig dømmer etter.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|