Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er pen/vakker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-10, 19:59   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er pen/vakker?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Kan jeg avspore hvis jeg lover å svare mer gjennomtenkt etterpå? Én jeg aldri har skjønt at er pen er Janne Formoe (hvs noen vet hvem det er). Jeg kan se tusen bilder av henne og likevel ikke kjenne henne igjen den 1001. gangen. Ikke fordi hun sikkert ikke er pen, men fordi det er etellerannet som gjør henne fullstendig anonym. Og ikke til forkleinelse for (stakkars?) Janne, som for alt jeg vet er både snill og søt og vakker, men jeg klarer altså ikke helt å se henne.

Hun er sexy. Er nok ikke enig med deg der, jeg synes hun har særpreg i ansiktet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 20:02   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje Janne Formoe er sånn som meg? Jeg er (nesten) aldri pen på bilder, men jeg er ganske pen i virkeligheten, sjarm, fine pupper og lukter godt. Ikke sånn hengslete vakker modellpen, myk og blond og til å ta på. Jeg tror nok Janne fra landet og jeg lider samme grimme skjebne.

Det er mye kulere å se ut som aC.

Gammel 29-04-10, 20:03   #23
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hun er sexy. Er nok ikke enig med deg der, jeg synes hun har særpreg i ansiktet.

Dét er interessant! Hva er det jeg overser?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 20:08   #24
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kanskje Janne Formoe er sånn som meg? Jeg er (nesten) aldri pen på bilder, men jeg er ganske pen i virkeligheten, sjarm, fine pupper og lukter godt. Ikke sånn hengslete vakker modellpen, myk og blond og til å ta på. Jeg tror nok Janne fra landet og jeg lider samme grimme skjebne.

Det er mye kulere å se ut som aC.

Hm. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle diskutere kjendiser, men la gå, og jeg håper for guds skyld ikke Janne er her inne. Janne er garantert mye penere enn meg og jeg ser det, og ser at hun er pen, men det er etellerannet. Kjendiseri, kanskje.

Kanskje det er som du skriver, at sjarmen ikke helt kommer ut på bilder? Jeg ser nesten aldri på TV og har derfor bare sett Jenny Skavlan på bilder i avisen, jeg har litt av den samme oppfatningen om henne, samtidig aner jeg at hun har sjarm i bøtter og spann og derfor anses som superpen og kul.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 20:20   #25
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes også at kjendisene blir penere når jeg ser dem på tv.

Gammel 29-04-10, 20:48   #26
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For meg er "pen" noe som er rent utseenderelatert, mens "vakkert" kan jeg av og til bruke mer om helheten. Jeg bruker nok mye oftere uttrykket "vakker" om barna mine enn "pene".

"Vakker" vil jeg nok bruke om noen som BÅDE er pene og også er fine innvendig.

DM, for eksempel, er sånn. Klassisk pen, og med en veldig varm, omtenksom og flott personlighet som også skinner gjennom.

Jeg ville nok ikke brukt ordet "vakkert" om noen som var mest pen på innsiden og ikke hadde pene trekk i det hele tatt.

Nei, jeg ville kanskje heller si nydelig da. Jeg kjenner ei lita jente, som etter objektive mål neppe er noen blomst, men som samtidig har en personlighet og væremåte som overstråler de estetisk sett mindre pene trekkene og gjør at jeg synes hun er noe av det søteste jeg vet om. Første gang jeg så bilde av henne, uten å ha møtt henne, syntes jeg at hun var et mindre pent barn. Men etter å ha blitt kjent med henne...

Tilsvarende opplevelse hadde jeg mht et barn som jeg så bilde av (det er mye bilder i adopsjonsverden ) tenket jeg at hun var et ekstremt nydelig barn. Men så får jeg aldri taket på henne, hun utstråler relativt lite personlighet. Det er vanskelig å forklare hva jeg mener, så dere får bære over med meg. Og selv om jeg kan se at det ene barnet sånn objektivt er mye penere/vakrere enn det andre, så er det ikke tvil i min sjel om hvilket barn jeg synes er det nydeligste av dem. Det er det lille fyrverkeriet av et sjarmtroll, som aldri ville skåret høyt på skjønnhetsbarrometeret om man kun skulle tatt utgangspunkt i et bilde, men som med sin personlighet vinner hjerter over en lav sko. Hun er kanskje ikke pen, men hun er utrolig nydelig.

Ellers vil jeg genrelt skille på pen og vakker. Pen er for meg et objektivt mål - rene trekk osv, osv. Når man snakker om vakker, da tar man med utstrålingen i tillegg. Tror jeg.

Ellers legger man forskjellige ting i ordet. Jeg har diskutert penhet med mannen mange ganger, og vi er ikke alltid like enige. Så det er nok noe i at beauty is in the eye of the beholder.

Gammel 29-04-10, 20:58   #27
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så om jeg kommer med ting jeg føler, så er det en sannhet? Om jeg sier at du er et nek, så er det sant fordi jeg mener det? Ser du ikke hvor idiotisk det er?

Om du oppfatter meg som et nek så er jeg jo et nek dine øyne.
Så ja, da er det jo sant, for deg.
Om jeg synes du er pen, så blir ikke det mindre sant av at du IKKE synes du er pen. Ta eksempelet mannen min da, jeg synes han er virkelig, virkelig kjekk, kjekkere enn Jonny Depp. Det er MIN sannhet, og det kan jo ikke være sånn at jeg tar feil bare fordi det er en ( relativt stor) sannsynlighet for at maioriteten av kvinner i verden nok synes hr Depp er kjekkeren en min mann. Han vil jo fortsatt være den kjekkeste, for meg.
Eller mener du seriøst at jeg kke kan synes mannen min er kjekkest i verden, bare fordi majoirteten ikke er enig med meg?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:02   #28
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting blir ikke en sannhet fordi man syns det selv.

Akkurat som mannen din ikke er kjekkest bare fordi d syns det selv. Det er mulig han ER det, objektivt sett, men sannsynligheten for at han ikke er det er stor.

Spør han da vel; er du den vakreste mannen i verden?

Gammel 29-04-10, 21:05   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat som mannen din ikke er kjekkest bare fordi d syns det selv. Det er mulig han ER det, objektivt sett, men sannsynligheten for at han ikke er det er stor.

Spør han da vel; er du den vakreste mannen i verden?

For å være helt ærlig, så er du på jordet! Helt og holdent.
Kan vi ikke kåre den peneste fargen og den vakreste blomsten samtidig

At jeg oppfatter noe som pent gjør det faktisk til min sannhet ja.
Du kan selvfølgelg mene at jeg har dårlig smak, men å hevde at mine følelser er usanne....

Gammel 29-04-10, 21:20   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For meg er "pen" noe som er rent utseenderelatert, mens "vakkert" kan jeg av og til bruke mer om helheten.

Hmmm.. Mener du at du vurderer utseendet uavhengig av det indre? Jeg greier ikke det. For det indre påvirker det ytre i mine øyne. Jeg synes f.eks. moren min er vakker fordi hun er snill. Jeg greier ikke å skille det fra hverandre. Når jeg ser et bilde av en person jeg ikke kjenner, må jeg først danne meg et bilde av hvordan jeg TROR denne personen er som menneske før jeg kan ha en mening.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 21:21   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan man det. En ting kan være sant for deg og usant for en annen. Det går fint an. 2+2 = 4, uansett, men estetikk, følelser og mye annet kan ha mange sannheter.

Gammel 29-04-10, 21:23   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

For å være helt ærlig, så er du på jordet! Helt og holdent.

Du kan selvfølgelg mene at jeg har dårlig smak, men å hevde at mine følelser er usanne....

Spør han da. Eller enda bedre; legg ut bilde.

Gammel 29-04-10, 21:34   #33
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Spør han da. Eller enda bedre; legg ut bilde.

Sitron, kjønner du ikke at for meg spiller det ingen rolle hva du/andre måtte mene? Jeg trenger ikke å legge ut bilde for å få bekreftet eller avkreftet av mannen min er kjekk. Jeg er nemlig trygg på min egen sannhet.
Om 99% av FP sine brukere hadde syntes mannen min var stygg som nøkken hadde jo ikke det endret mitt syn på han.

Eller mener du fortsatt at jeg tar feil når jeg synes fjordingen er penere enn araberen?

For de som ikke driver med hest:

Gammel 29-04-10, 21:36   #34
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig. Det er sant for deg, og det er det som teller i din verden. Er det ikke det som kalles eksistensialisme ifølge Kierkegaard? Husker vagt fra ex.phil.

Gammel 29-04-10, 21:42   #35
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Veldig mange, de fleste igrunnen av modeller er ikke så pene i rl. Men de fotograferer godt. Pen og ren hud teller mye hos meg. At det er greie trekk uten feks veldig store ører eller ørnenese. Pent og rent hår. Men dette er kun overfladisk. De som er vakre har utstråling og sjarme.

Gammel 29-04-10, 21:42   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hmmm.. Mener du at du vurderer utseendet uavhengig av det indre? Jeg greier ikke det. For det indre påvirker det ytre i mine øyne. Jeg synes f.eks. moren min er vakker fordi hun er snill. Jeg greier ikke å skille det fra hverandre. Når jeg ser et bilde av en person jeg ikke kjenner, må jeg først danne meg et bilde av hvordan jeg TROR denne personen er som menneske før jeg kan ha en mening.

Ja, jeg vurderer det veldig uavhengig. Jeg kjenner pene mennesker som jeg virkelig ikke liker. Faktisk en hel familie, når jeg tenker meg om. De er uvanlig pene, alle sammen, men ikke så veldig hyggelige, utover det overflatehøflige.

Gammel 29-04-10, 21:59   #37
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Oh yes, endelig en tråd for meg. Jeg må være den vakreste blomsten på FP.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 22:07   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er pent har vel en ganske objektiv del, og en subjektiv. Den objektive er vel slik at de aller, aller fleste vurderer det ganske likt (symmetriske trekk, etc.etc.).

De subjektive går mer på smak og behag. Det er åpenbart at det ikke finnes en objektiv sannhet på "den peneste blomsten" eller "den vakreste kvinnen i verden". Det vil finnes store variasjoner i smak.

Men jeg tror den greia som Sitron reagerer på er den som ligger utenpå de objektive og subjektive (smak og behag)-kriteriene, og er basert på følelser. Nemlig at man syns noen er vakre fordi man liker dem eller er glad i dem. Det er liksom en helt annen greie, og handler ikke om at man subjektivt mener at "han er kjekk", men at "jeg er så glad i ham at jeg ser ham som vakker".

I førstnevnte tilfelle vil man synes at mange med samme "type" utseende også er ganske kjekke. I det sistnevnte vil man synes denne mannen er kjekk selv om man normalt sett ikke liker lyst hår/blå øyne/veldig renepene trekk eller hva det nå er denne mannen har.

See?

Gammel 29-04-10, 22:17   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg er både enig og ikke enig med deg Polyanna.
Objektivt pen er jo nesten en umulighet.

Jeg ser at mange mener store øyne er objektivt pent.
Store øyne er en av de tingene som gjør at jeg synes bikkja mi er gørstygg.

Jeg liker hår på brystet, menn skal ha tykk hårmatte på brystet. Et glatt mannebryst gir meg ingenting (jeg synes ikke det er stygt, bare feil).

En tykk kvinnekropp med valker, celulitter og hengebryst kan være vel så vakker som en modellkropp. En ting blir ikke pent av at maioriteten har preferanser for at det er pent.

Gammel 29-04-10, 22:47   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

En tykk kvinnekropp med valker, celulitter og hengebryst kan være vel så vakker som en modellkropp. En ting blir ikke pent av at maioriteten har preferanser for at det er pent.

Enig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.