Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsete til ekstrabil for treåring

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 12:24   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Bilsete til ekstrabil for treåring

Nå har vi omsider fått ut fingeren etter lang tids snakk og skal kjøpe en bil nr. to - en Ford Fiesta. Og så kom det jeg ikke hadde tenkt på så langt: stoler til gutta. For snart-seksåringen er saken grei - det blir en beltestol til (Britax kid plus, tenker jeg). Men så er det treåringen på ca 15 kg. Han vil for det meste sitte i Securaen i den andre bilen, og bare en sjelden gang kjøre ekstrabilen. Jeg vet ikke om det er plass til bakovervendt sete i Fiestaen, og lurer på om jeg skal plassere vår gamle forovervendte Römer et-eller-annet fra 2005 der inntil han kan få beltestol, eller om han skal gå rett på beltestol. Er det fortsatt slik at hvis de skal sitte forovervendt så er beltestol best?

Og - finnes det bakovervendte seter som får plass i en så liten bil? Er det i så fall veldig ulurt å kjøpe brukt?

Gammel 07-04-10, 12:27   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til ekstrabil for treåring

Poden på 4,5 år sitter bakovervendt i min Toyota Yaris. I et Britax TWE.

Gammel 07-04-10, 12:29   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Wow. Det var jeg overrasket over at det var plass til i den bilen. Står setet foran eller er Britax TWE så mye mindre enn andre seter?

Gammel 07-04-10, 12:31   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Wow. Det var jeg overrasket over at det var plass til i den bilen. Står setet foran eller er Britax TWE så mye mindre enn andre seter?

Det står bak. Og en ikke-veldig-storvokst voksen kan sitte i forsetet på korte turer. Ikke så behagelig, men det går.

Og poden har helt grei sittestilling.

Gammel 07-04-10, 12:31   #5
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Jeg hadde et BeSafe isi Combi bakovervendt i Fiestaen. Gikk greit det.

Gammel 07-04-10, 13:41   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Jeg hadde et BeSafe isi Combi bakovervendt i Fiestaen. Gikk greit det.

Det må jo bety at det er relativt god plass, da. Takk for info.

Gammel 29-04-10, 23:18   #7
hererjeg
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2010
hererjeg har et hav av muligheter foran seg
Standard

I heftet som følger Besafe izi combi står IKKE fiesta som en av de gokjente bilene til dette setet. Har hørt at det har noe med ryggen i baksetet å gjøre...at det ikke er like sikkert som større biler. Vet ikke... men det kan ikke står bakovervendt i forsetet heller da det ikke kan støtte seg til dashbordet.
Har fiestaen deres 3 eller 5 dører da? For det vil kanskje bli tungvindt med bakovervendt i en tredørs?

hererjeg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 23:20   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor lang er sønnen din? Treåringen vår får ikke lenger plass bakovervendt i ekstrabilen vår, i hovedbilen sitter han dog greit en stund til.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 23:23   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hvor lang er sønnen din? Treåringen vår får ikke lenger plass bakovervendt i ekstrabilen vår, i hovedbilen sitter han dog greit en stund til.

Jeg tipper han er 105 cm?

Gammel 29-04-10, 23:33   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tipper han er 105 cm?

Ok. Kanskje setet har en del å si? Ekstrabilen vår er ikke sååå liten egentlig, men setet der er utrolig digert og klumpete.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 23:34   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ok. Kanskje setet har en del å si? Ekstrabilen vår er ikke sååå liten egentlig, men setet der er utrolig digert og klumpete.

Britax TWE tar ikke stor plass i bilen.

Gammel 30-04-10, 14:40   #12
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Poden her er nærmere 110 ocm g sitter fortsatt greit i TWE i mormors Yaris. Ikke all verden med benplass, men det er sjelden de kjører veldig langt og jeg har ikke hørt ham klage.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 15:59   #13
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sett setene i bilen og plasser ungen oppi, da vil du kunne se hva som fungerer best. Jeg hadde vesla fremovervendt i fempunktssele en stund etter at hun var godkjent for trepunkt fordi jeg anså det som sikkrere ettersom selene på fempunkten lå bedre på skuldrer og hofte. I trepunktsselen var jeg en stund redd for at den spe jenta skulle vri seg ut av dersom det skulle oppstå en kollisjon. Hvorvidt det er plass til bakovervent må du nesten prøve og se selv, jeg hadde bilen min med til forhandler der jeg fikk hjelp til å prøve de ulike setene i bilen for å finnne ett som tok lite nok plass.

Gammel 30-04-10, 16:24   #14
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Takk for mange gode svar.

Et spørsmål lurer jeg imidlertid fortsatt på:
Er det fortsatt slik at hvis de skal sitte forovervendt så er beltestol best (fra 15 kg)?

Gammel 02-05-10, 02:05   #15
hererjeg
Nybegynner

hererjeg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Takk for mange gode svar.

Et spørsmål lurer jeg imidlertid fortsatt på:
Er det fortsatt slik at hvis de skal sitte forovervendt så er beltestol best (fra 15 kg)?

Tester viser fortsatt det ja. Har dere kjøpt bilen allerede? Vi har nemlig fiesta og jeg ville ikke anbefalt bilen til 2 barnsfamilie, selv som ekstrabil. Det er bedre småbiler på markedet i forhold til sikkerhet og barn. 2 barneseter i en fiesta tror jeg kommer til å by på irritasjon. Men igjen, det har litt å si om det er tre eller fem dørs. Jeg har kun erfaring med tredørs. Selve baksetet er jo veldig smalt og litt sånn buet...vet du hvordan tilogmed ett britax kid pluss vil sitte der? Tenker litt på at ikke det vil vri seg inn mot midten ettersom setet og ryggen ikke er helt rett.

hererjeg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.