Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Skikkelig italiensk pizza

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-10, 19:48   #1
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Skikkelig italiensk pizza

Jeg har så lyst til å få til skikkelig italiensk pizza. Har tenkt å skaffe meg pizzastein, det er vel en idé?

Dere som får det til, kan dere fortelle meg hvordan dere lager? Gjerne med forslag til godt fyll også (annet enn det "tradisjonelle").

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:20   #2
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Skikkelig italiensk pizza

Et lite tips bare: Pizza pronto pizzabaker Blir skikkelig god, tynn pizza! Den bruker jeg når jeg lager italiensk pizza.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339412

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:21   #3
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Standard

Og jeg har som regel parma eller serranoskinke, ristede pinjekjerner, mozzarella og ruccolasalat på.

Gammel 06-05-10, 21:24   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset snakker om meltypen tipo 00 til slik pizza. Kan sikkert søkes opp her inne.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:37   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, man MÅ bruke Tipo-melet, det er et must synes jeg. Mye bedre. Mannen min er halvt italiensk og lager verdens beste italienske pizza etter å ha vært rundt i Italia og smakt alt som er. Han bruker konsekvent Tipo 00-melet og forskjellen er helt enorm synes jeg. Tyyyyynn bunn, papirtynn og den hever i flere timer. Han lager deigen på morgenen og steker pizzaen på kvelden. Den stekes i rundt 5-6 minutter på høyeste varme, og han lager sausen selv også, veldig god. Vi pleier å ha skinke, mozarella og sopp på, og gjerne litt hvitløksolje ringlet over før steking.

Sist redigert av Dixie Diner : 06-05-10 kl 21:49.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:38   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant oppskrift:

http://www.foreldreportalen.no/forum...46&postcount=5

Gammel 06-05-10, 21:39   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk tynnbunnet pizza med chevre, ferske fiken og parmaskinke for ikke så lenge siden. Det var sinnsykt godt.

Gammel 06-05-10, 21:47   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager pizza av denne bunnen:

3 dl vann
1 dl olivenolje
1 ts salt
450 g hvetemel
1/3 pk gjær

Vanlig gjærdeig, hev i 1 time.

Kjevles til 4 tynne bunner (2 mm tykke) som prikkes og stekes på 300 grader i 3 minutt.

Fyll:

Smør tomatsaus utover. Ha på ekte mozarellaost (sånne poser med en stor osteklump), ha på rødløk i skiver, hvitløk, spekeskinke og tynne potetskiver marinert i olje/salt/pepper. Strø flaksalt og nykvernte pepper over. Risle litt olivenolje over og stek på 250 grader i 3 minutt - til osten er smeltet.

Gammel 06-05-10, 21:49   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi har fått til noen veldig gode italienske pizzaer med pizzastein på grillen. Har lagt ut oppskrifter og bilder i Irmas kokebok her på FP. (Orker ikke å lete fram nå.)

Gammel 06-05-10, 23:21   #10
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sånn pizzastein kan komme til å bli liggende ubrukt i skapet etter at den er brukt én gang. Har jeg hørt.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 23:52   #11
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Shane: hvordan steker du pizzaen i ovnen uten at den blir svartbrent under? Vi har nemlig samme ovn () men har gitt opp fordi den alltid blir brent. Hva er kunsten? Hvilken temp? Hvor lenge varmes ovnen opp? bruker du noen form for bakepapir/silikonpapir?

Gammel 07-05-10, 10:21   #12
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Shane: hvordan steker du pizzaen i ovnen uten at den blir svartbrent under? Vi har nemlig samme ovn () men har gitt opp fordi den alltid blir brent. Hva er kunsten? Hvilken temp? Hvor lenge varmes ovnen opp? bruker du noen form for bakepapir/silikonpapir?

Måtte ringe mannen, siden det er han som er sjef for pizzamaskinen

Han sier at han tar mel under pizzaen, da blir den ikke brent. Han tar det på spaden, eller hva man skal kalle det. Og så stekes pizzaen på mellom 2 og 3 på varmeinstillingen.
Ang oppvarming, så varmer han den opp til den røde lampen slukner.
Pizzaen stekes til den blir gylden oppå, men han husket ikke hvor lang tid det tar.
Og nei, ikke noe bakepapir eller sånn.

Og pizzaovnen vår er svartbrent, hvis det var det du lurte på! Men det er sånn den blir, det gjør ingenting.

Lykke til

Gammel 07-05-10, 10:28   #13
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får det til, men uten pizzastein i ovnen.

Jeg får alltid tynn og sprø bunn når jeg lager italiensk pizza. Og så fikk vi sånn steinplate til jul som vi testet ut for et par mnd siden, men helt ærlig; Den gjorde ingen forskjell på bunnen og gjorde i tillegg hele pizzabakingen mye mer komplisert ved at man må "skuffe" pizzaen over på den hersens spaden før steking. Dermed risikerer man en pizza som ligner mer på Lille Leos pizzasnurrer, enn på italiensk pizza.

Så den steinplaten fikk kjapt plass i garasjen, og jeg kommer aldri til å bruke den til pizza igjen.

Forøvrig har jeg litt forskjellig på italiensk pizza, men det går i parmaskinke, artisjokkhjerter, rødløk, fersk champignon, hvitløkskjøttboller, kapers, ananas, etc, og alltid fersk mozarella.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 10:30   #14
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shane, her.

Et lite tips bare: Pizza pronto pizzabaker Blir skikkelig god, tynn pizza! Den bruker jeg når jeg lager italiensk pizza.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339412

Nå ble jeg pizzagira her. Er hjemme med syk minstemann og så med et halvt øye at GodMorgenWenche brukte denne pizzabakeren i dag. Hun skrøt av den (selvom hun klarte å svi den ene pizzaen). Er egentlig veldig imot ekstra stash som tar plass på kjøkkenet, men har vært litt lysten på en slik.

Det slo meg at man relativt raskt kan fikse porsjonspizzaer selv til en familie på fem. Wenche forstekte bunnene, stemmer det at siste steking da bare tar noen minutter?

Gammel 07-05-10, 10:30   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, vi prøvde også en pizzastein for en stund siden og det var en heller mislykket affære og smakte ikke forskjell overhodet. Mannen min sverger til "screaming hot" stekeplate innsmurt med litt olje før han legger pizzaen på, det blir like godt som steinhelle, om ikke enda bedre, og man slipper at ting henger fast osv.

Gammel 07-05-10, 10:32   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Det slo meg at man relativt raskt kan fikse porsjonspizzaer selv til en familie på fem. Wenche forstekte bunnene, stemmer det at siste steking da bare tar noen minutter?

Du trenger ikke å forsteke bunnene, mannen sine bunner tar knappe 5-6 minutter å steke med fyll og alt, fordi han lager dem så tynne og legger dem på glohete, oljede stekeplater. Men du kan forsteke dem om du vil altså, jeg vet at noen gjør det, og det går også an å gjøre som Veronal (?), altså lage opp en haug av bunner, smøre saus på og fryse dem med, så er det bare å ta opp pizza når du er sugen, legge fyll på og steke.

Gammel 07-05-10, 10:39   #17
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Standard

Nå ble jeg pizzagira her. Er hjemme med syk minstemann og så med et halvt øye at GodMorgenWenche brukte denne pizzabakeren i dag. Hun skrøt av den (selvom hun klarte å svi den ene pizzaen). Er egentlig veldig imot ekstra stash som tar plass på kjøkkenet, men har vært litt lysten på en slik.

Ja, det stemmer, ifølge mannen

Gammel 07-05-10, 13:09   #18
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi lager dette til stadighet til vår familie på 5. Lager 5 bunner av oppskriftem min over her, de skal forstekes i 3 minutt. Da trenger selve pizzaen med fyllet kun 3 minutter ca. 2 av barna sine er så små at de går på samme plata også, så det hele er ferdig på 10 minutt. Veldig kjekt, og kan gjøres i vanlig stekovn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.