|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Det er i alle fall et ordentlig argument at det er skattepengene våre som betaler for at foreldre får være hjemme med barna sine mens de er små, og det er da ikke noe merkelig at staten stiller bestemte betingelser for et gode. F.eks. er kontantstøtten betinget av at man ikke har barnet i barnehage, etc. Helsetilbud er betinget av at man retter seg etter de prioriteringene som er gjort av myndighetene.
|
|
|
#142 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er denne måten de har valgt, og denne måten som sikkert er best, og jeg støtter den hundre prosent. Jeg kommer ikke på noen bedre måter. Enkelte sjefer må ha loven "mot" seg for å forstå.
|
|
|
#143 |
|
Erfaren nok
|
Defintivt.
|
|
|
#144 |
|
Mother of Dragons
|
Om du kommer med saklige argumenter istedet for propagandaspråk så skal jeg kommentere på en saklig måte også.
|
|
|
#145 |
|
Off the map.
|
Jeg stemmer også Høyre og kommer nok til å fortsette med det fremover, men jeg er ikke 100% enig i dette. Sånn i utgangspunktet så er jeg for at man skal bestemme selv. Men jeg kan ikke for at jeg synes målet helliger middelet. Det må almenn aksept for at menn blir borte fra arbeidsplassen. Først da blir det like attraktivt å ansette en 30 år gammel kvinne som en 30 år gammel mann. Og almenn aksept kommer ikke av seg selv, det må bli vanlig og forventet at far skal ta permisjon. Mange menn vil nok føle på at de ikke 'kan' ta permisjon hvis det er valgfritt. Dessverre.
|
|
|
#146 |
|
Fola Blakken
|
Hvis det er økonomisk selvmord å være vekke fra jobb i ni uker, så høres det ut som en farlig jobb å være i. Hva med sykdom?
Her sa Iset det jeg ville si. Det er ikke først og fremst hva det enkelte par blir enige om som er bekymringsfullt, men hva arbeidsgivere og samfunnet som helhet har for syn på saken.
|
|
|
|
#147 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenI min omgangskrets, som så mange her inne snakker om, er det vanlig at pappapermen brukes til å reise til Spania eller andre mer eller mindre eksotiske steder i et par måneder. Mor tar ferie + avspasering(lærere) eller ulønnet permisjon. Far har altså ikke hovedomsorgen for babyen i disse to månedene. De har også gjerne med seg bestemor og bestefar på begge sider, slik at de er ekstra mange voksne til å ta seg av og kose med ungene i nettopp pappapermisjonen. Og da skjønner jeg heller ikke poenget med pappapermisjonen. Sist redigert av Veslemøya : 10-05-10 kl 19:40. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
weird
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg blir sittende og fundere litt over forskjellen mellom individ og system, jeg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#149 |
|
weird
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenForresten: Selv om jeg ikke er helt enig med meg selv om hva jeg mener i denne saken, synes jeg denne var fantastisk morsomt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenFor det første er jeg prinsipielt for å ha tillit til at enkeltpersoner, i denne sammenheng familier, klarer å ivareta sine behov best mulig selv. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Ekvilist
|
Eh, så det at fedrenes uttak av foreldrepermisjon stiger i takt med fedrekvoten er bare rene tilfeldigheter? Dette er jo ikke noe man tror og mener, slik du viser til.
|
|
|
#152 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Kanskje fordi bare et par-tre prosent gjorde det før "pappapermisjonen" ble innført? |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Dette er jo fakta, ikke synsing. Og ikke nødvendigvis pga. egoistiske koner som vil ha hele "mammapermisjonen" selv, men pga. sjefer som synes at det å ta pappakvote er noe stort nymotens tullballskap, noe som gjør at menn dropper å ta permisjon for å slippe å få problemer på jobben. Nå har de 10 ukers lovfestet rett, mister de den, tror jeg neppe det gjør saken bedre når det gjelder arbeidssituasjonen altså. Tvert imot.
|
|
|
#154 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenFanden innst inn i $#%#$", jeg slettet et langt innlegg. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
geskjeftig
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg skjønner ikke behovet for å fjerne en ordning som beviselig fører oss dit vi vil før vi har oppnådd det vi ville fullt og helt. Ja, med tiden skal det være unødvendig med overstyring av permisjonsuttaket, men foreløpig er vi ikke der at menn og kvinner er likestilte i arbeidslivet.
Bare for å presisere, så er jeg helt enig med deg. Det du siterer var tilsvar til de som mente det var umulig for fedre med sånne jobber å ta ut permisjon. Er det lettere for mor, liksom?
|
|
|
#156 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenEtter min mening kan vi ikke fjerne fedrekvoten før vi har oppnådd at de fleste menn tar sin del av permisjonen, og at de kan gjøre det uten at arbeidsgiver rynker på nesa. Det er mange menn som finner det vanskelig å ta ut mer enn sin andel permisjon, fordi de vet at arbeidsgiver ikke akkurat setter pris på at de blir borte fra jobb. Det ER forskjell på hvordan menn og kvinner blir møtt når de forteller at de skal ha permisjon, dessverre.
|
|
|
#157 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenFor å svare på mitt eget spørsmål, så er tallene ganske høye. Veldig høye. Har sjekket tall (fra avisartikler, riktignok), og det er stor forskjell. Rekker ikke å legge inn tall og kilder her, de som er interesserte kan sikkert finne selv. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten*poster kjapt & gæli innimellom eksamenslesing* |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenHvor er statistikken/faktagrunnlaget som viser at "mange menn" finner det vanskelig å ta ut permisjon på grunn av arbeidsgiver? |
|
|
|
|
|
#160 |
|
maler
|
Dette er endret. Fra i år eller i fjor-ish. Det er løst på den måten at far ikke får _fedrekvote_ , men at antall uker foreldrepermisjon er øket slik at totalen blir den samme. Fedrekvoteopptjeningen er merksnodig nok fremdeles avhengig av mors opptjening.
|
![]() |
|
|