Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Grandiosa (ang. nøkkelhullmerking)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 13:53   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grandiosa (ang. nøkkelhullmerking)

Jeg har nok litt større tiltro til menneskeheten enn deg, og tror at de som kommer til å tro at Sjokade er mer sunt enn makrell i tomat kan telles på en hånd (omtrent )

Jeg tror de færreste som har lagt merke til nøklehullene har så lite peiling, faktisk. Da er det nok et større problem at nøkkelhullmerket er så lett å overse, i hvert fall på RIMI hvor alt er rødt og grelt fra før.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:57   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk virkelig innsyn i hvor lite peiling folk har da jeg vanket på VG sin vektklubb for noen år siden.

Folk sluttet med tran/omega 3 fordi det var så mye fett i det, de spiste seigmenn til den store gullmedaljen for det var det ikke fett i, de spiste melkesjokolade fordi det jo var ren, naturlig sjokolade, rå nøtter var djevelens verk pga. kaloriinnholdet så da var det bedre å spise kokosboller, og avokado og makrell i tomat var ikke noe man spiste når man slanket seg, man burde heller velge prim og lettsyltetøy siden det var magrere.

Nå har jeg riktignok ikke det samme ernæringssynet som Olympia, der blir vi nok aldri enige, men det var rett og slett tragisk å lese på forumet der inne til tider.

Gammel 11-05-10, 14:03   #23
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ville det vært så rart om Sjokade med 30% mindre sukker (den inneholder ikke søtstoffer) ville fått nøkkelhullmerket? Den er sunnest i sin (sjokoladepåleggens) kategori.

Jeg er enig. Jeg synes nøkkelhullmerkingen er et fint steg på veien. Et eksempel på en plass hvor nøkkelhullsmerkingen er nytteg er panert fisk, hvor paneringen kan variere fra alt til skrekkelig usunn til kjempesunn.

Gammel 11-05-10, 14:06   #24
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg fikk virkelig innsyn i hvor lite peiling folk har da jeg vanket på VG sin vektklubb for noen år siden.

Folk sluttet med tran/omega 3 fordi det var så mye fett i det, de spiste seigmenn til den store gullmedaljen for det var det ikke fett i, de spiste melkesjokolade fordi det jo var ren, naturlig sjokolade, rå nøtter var djevelens verk pga. kaloriinnholdet så da var det bedre å spise kokosboller, og avokado og makrell i tomat var ikke noe man spiste når man slanket seg, man burde heller velge prim og lettsyltetøy siden det var magrere.

Nå har jeg riktignok ikke det samme ernæringssynet som Olympia, der blir vi nok aldri enige, men det var rett og slett tragisk å lese på forumet der inne til tider.

Jeg tror ikke det er et problem at Grandiosaen har nøkkelhullmerke mens tomater ikke har det. Så dum tror jeg nemlig ikke at folk flest er. Og det er noe helt annet enn at forskjellige selvlærte kostholdseksperter kriger om hva som er ritkig og galt på et sted som VG vektklubb, som i grunn allerede forutsetter en interesse for emnet.

Jeg tror at dere som er så over måte opptatt av kosthold fremstiller det som om alle er forvirret over hva som er riktig eller galt kosthold, og ikke minst at alle har en interesse for kosthold generelt. Det er ikke tilfelle, og jeg tror også at de færreste faktisk legger merke til nøkkelhullene (eller bryr seg, for den saks skyld).

Gammel 11-05-10, 15:01   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg syns ikke jeg er vrang når jeg syns nøkkelhullmerkingen er tåpelig og ofte veldig misvisende.

Hvordan kan du si at det er misvisende?

Gammel 11-05-10, 15:18   #26
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvordan kan du si at det er misvisende?

Fordi grandiosa er ikke sunt, selv om det er ørlite sunnere enn annen kjøpepizza. Min erfaring er at folk ikke catcher nyanser som "innenfor matvarekategori". Jeg skjønner at andre har andre erfaringer, men det endrer ikke at jeg har de erfaringene jeg har.

Jeg tror dere er helt på bærtur i forhold til det generelle kunnskapsnivået om kosthold i mange områder her i landet. Etter å ha bodd en del år i et område med større andel ressurssvake familer, samt jobbet i et annet, gikk det opp for meg at mange mennesker vet ingenting om sunt kosthold. Helt sjokkerende. Slike eksempler som iset referer til er helt dagligdagse mange steder, folk tror blindt på at ethvert produkt som heter light er bra, uansett, at barn må få saft ellers tørster de ihjel, at kjeks er like bra som brødskive, at forskjellen på loff og grovbrød ikke er stor, osv

Gammel 11-05-10, 15:23   #27
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Fordi grandiosa er ikke sunt, selv om det er ørlite sunnere enn annen kjøpepizza. Min erfaring er at folk ikke catcher nyanser som "innenfor matvarekategori". Jeg skjønner at andre har andre erfaringer, men det endrer ikke at jeg har de erfaringene jeg har.

Man trenger ikke å bruke ord som "matvarekategori". I de allerfleste tilfellene kan man si "i samme hylla".

Hvis man er ute etter pizza og har beveget seg til frysedisken, så gir det helt klart mening at det henger et nøkkehull på den pizzaen som faktisk er den sunneste. Eller mener du at det burde stå et advarselsskilt der som peker bort til cc og grønnsaksdisken?

Gammel 11-05-10, 15:23   #28
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nøkkkelhullmerkingen er jo ikke misvisende selv om folk ikke vet hva merkingen betyr?

Gammel 11-05-10, 15:25   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ER den noe særlig sunnere? Kjøttet er jo ikke rent kjøtt, engang.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/article569293.ece

Sitat:

Konklusjon
Kjøper vi en pizza med nøkkelhullsmerke, ønsker vi å tro at vi gjør et smart valg rent helsemessig. Det smarteste her er nok at du bes om å bare spise halve pizzaen. Sammenliknet med den vanlige pizza Grandiosaen, er det nemlig ikke de aller største forskjellene. Litt mer fiber (kanskje, det oppgis jo ikke på den andre) og noe mindre fett. Dette grenser til lureri - det er 0,3 % forskjell i fettprosent, og ut fra rekkefølgen på ingrediensene ser det ut til å være mer tilsatt sukker i denne enn i originalen! Så som sagt, det smarte er at du bare skal spise halve pizzaen!

Gammel 11-05-10, 15:53   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Man trenger ikke å bruke ord som "matvarekategori". I de allerfleste tilfellene kan man si "i samme hylla".

Hvis man er ute etter pizza og har beveget seg til frysedisken, så gir det helt klart mening at det henger et nøkkehull på den pizzaen som faktisk er den sunneste. Eller mener du at det burde stå et advarselsskilt der som peker bort til cc og grønnsaksdisken?

Ja men hallo, det er jo slik at de fleste har ikke noen tilgjengelig til å forklare det nærmere, det er jo det som er problemet.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær

Men nøkkkelhullmerkingen er jo ikke misvisende selv om folk ikke vet hva merkingen betyr?

Så hvir folk ikke skjønner merkingen kan de skylde seg sjøl, merkingen er ikke problemet, er det det du mener? Merker man ikke matvarer for å opplyse folket, da? Er ikke nettopp merkingen for at de som ikke kan nok om kosthold til å lese innholdsfortegnelsen og vurdere utfra det? Om merkingen er av en slik art at den er forvirrende for den gruppen mener jeg den kan klassifiseres som misvisende, ja.

Men alt dett blir en rar diskusjon, når vi har så forskjellig utgangspunkt og tenker så forskjellign rundt folkeopplkysningen om kosthold.

Gammel 11-05-10, 16:12   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også merkingen er rar, og har trodd at den skulle henvise til sunne alternativer, ikke "det minst usunne i sin kategori". Og jeg mener at jeg er relativt godt oppdatert, altså (jeg har bare latt vær å tro på merkingen når den helt klart har vært plassert på usunne matvarer). Hvis den bare henviser til det minst usunne så vil jeg påstå at den ikke fungerer særlig bra som prosjekt for å få folk til å velge sunne alternativer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 16:15   #32
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns også merkingen er rar, og har trodd at den skulle henvise til sunne alternativer, ikke "det minst usunne i sin kategori". Og jeg mener at jeg er relativt godt oppdatert, altså (jeg har bare latt vær å tro på merkingen når den helt klart har vært plassert på usunne matvarer). Hvis den bare henviser til det minst usunne så vil jeg påstå at den ikke fungerer særlig bra som prosjekt for å få folk til å velge sunne alternativer.

Ja, det hun sa!

Gammel 11-05-10, 16:24   #33
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Har lest denne tråden og først nå skjønt hva nøkkelhullet betyr. Jeg har hele tiden trodde det betydde sunne varer, men har liksom ikke fått det helt til å stemme...
Takk for info!

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 16:25   #34
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Grandiosa har nok sikkert betalt godt for å få den nøkkelhullet på pizzaen sin.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 16:32   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var jo også en konspirasjonsteori.

Pizzaen oppfyller kravene, problemet er at kravene er for unyansert. Den skiller ikke mellom sunt og usunt fett, og den har kun krav om 15 % fullkorn for å bli regnet som sunn nok.

Gammel 11-05-10, 16:32   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke fett i seigmenn?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 16:44   #37
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er det ikke fett i seigmenn?

Nei, bare bittelittegrann sukker.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 16:48   #38
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Pizzaen oppfyller kravene, problemet er at kravene er for unyansert. Den skiller ikke mellom sunt og usunt fett, og den har kun krav om 15 % fullkorn for å bli regnet som sunn nok.

Nemlig, og dermed blir det misvisende, for mange kjenner ikke kravene men tenker likevel nøkkelhull=sunn!

Gammel 11-05-10, 16:58   #39
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg har ikke pratet med så veldig mange om de der nøkkelhullgreiene, men jeg har pratet med mange om kosthold, da det plutselig ser ut som om hele verden mener noe om karber og sukker og fett og livsstil og hva-har-du. Det er ikke en eneste i min omgangskrets som kunne komme på å tro at Grandiosa er sunt fordi det har et nøkkelhullmerke ved seg, i hvertfall. De som i utgangspuntket trodde nøkkelhullene var der for å peke på sunn mat må jo ganske raskt merke at det ikke er tilfelle?

Jeg er enig i at de burde sette i gang en kampanie der de merker sunn mat, men dette er altså ikke en slik kampanie.

Gammel 11-05-10, 17:04   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

De som i utgangspuntket trodde nøkkelhullene var der for å peke på sunn mat må jo ganske raskt merke at det ikke er tilfelle?

Ja, og da mister kampanjen tiltro. Enkel markedsføringsteori.

Jeg er enig i at de burde sette i gang en kampanie der de merker sunn mat, men dette er altså ikke en slik kampanie.

Nja, det er jeg heller ikke helt enig i. De sier bl.a. om seg selv:

Sitat:

Nøkkelhullet er myndighetenes merkeordning av sunnere matvarer.

Målet med merkeordningen er at det skal bli enklere for forbrukerne å velge sunnere matvarer i butikken og sette sammen et sunt og variert kosthold.

Nøkkelhullet er et symbol som er enkelt å forstå, også for dem som har språklige utfordringer, eller som normalt ikke søker eller leser næringsdeklarasjonen på matvarepakningen.

Da syns jeg ikke det er et far stretch å tro at det er en merkeordning for sunne matvarer. Det er faktisk forskjell på "sunnere" og "mindre usunt".

Med den siste setningen sier de også at det ikke skal være nødvendig å vite bakgrunnen til kampanjen, at det finens ulike kategorier, men at nøkkelhullet er god nok merking for å få et godt kosthold. Og det er det ikke, om produkter som gradiosa får merket. Syns jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.