Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Grandiosa (ang. nøkkelhullmerking)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 17:07   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grandiosa (ang. nøkkelhullmerking)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns også merkingen er rar, og har trodd at den skulle henvise til sunne alternativer, ikke "det minst usunne i sin kategori". Og jeg mener at jeg er relativt godt oppdatert, altså (jeg har bare latt vær å tro på merkingen når den helt klart har vært plassert på usunne matvarer). Hvis den bare henviser til det minst usunne så vil jeg påstå at den ikke fungerer særlig bra som prosjekt for å få folk til å velge sunne alternativer.

Jeg synes merkingen er bra fordi det på en del varer er vanskelig å se på varene hva som er det sunneste. Jeg tror de fleste skjønner at rene grønnsaker, fisk og kjøtt er sunnt. Men det å "se" på pølser, youghurt, saft, frokostblandinger, ferdigpizza, sjokoladepålegg, påleggstuber hva som er sunt er ikke gjort med et blikk.

Og jeg synes jo det er helt greit å kjøpe sjokade med 30% mindre sukker hvis man skal ha sjokade.

Gammel 11-05-10, 17:09   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det greit å kjøpe sjokoladepålegg med mindre sukker om man først skal ha det, eller pizza med et par fullkornsfrø i deigen i stedet for ren loff, men det er ikke det vi diskuterer. Nøkkelhullet kan lett misforstås som at varen er sunn, ikke bare mindre usunn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 17:15   #43
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan bare slutte meg til glitters utmerkede konklusjoner.

eller, ikke bare, forresten:
Kirsebær, det er ikke mange i min vanlige omgangskrets som tror grandiosa er sunn mat, men jeg anerkjenner at det fins temmelig mange med lavere kunnskap om ting og tang her i verden.

Gammel 11-05-10, 17:18   #44
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det står vel ganske klart merket "sunnere alternativ". Det er milevidt unna å kalle noe for sunt, selv om noen få kanskje mener at det er det samme.

Det er jo ganske umulig å ha et merke for sunne matvarer. Det ser man jo i en hver debatt her inne, ingen er enige i hva som er sunt og hva som ikke er det. Derfor synes jeg nøkkelhullet er en ålreit greie, og enklere å forstå enn andre merkinger.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 17:20   #45
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig er det greit å kjøpe sjokoladepålegg med mindre sukker om man først skal ha det, eller pizza med et par fullkornsfrø i deigen i stedet for ren loff, men det er ikke det vi diskuterer. Nøkkelhullet kan lett misforstås som at varen er sunn, ikke bare mindre usunn.

Og da er det bedre å ikke merke det sunneste innenfor sjangeren i det hele tatt, bare fordi noen få kan misforstå?

Sorry, jeg forstår ikke helt hva du skal frem til.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 17:20   #46
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det står vel ganske klart merket "sunnere alternativ". Det er milevidt unna å kalle noe for sunt, selv om noen få kanskje mener at det er det samme.

Det er jo ganske umulig å ha et merke for sunne matvarer. Det ser man jo i en hver debatt her inne, ingen er enige i hva som er sunt og hva som ikke er det. Derfor synes jeg nøkkelhullet er en ålreit greie, og enklere å forstå enn andre merkinger.

Jeg syns derimot nøkkelhullet er en tullete greie, og tåkelegger mer enn det oppklarer.

Gammel 11-05-10, 20:27   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Og da er det bedre å ikke merke det sunneste innenfor sjangeren i det hele tatt, bare fordi noen få kan misforstå?

Sorry, jeg forstår ikke helt hva du skal frem til.

Jeg mener to ting.

1. Jeg syns grensene merkingen opererer innen er for dårlige. Jeg syns ikke loff med 75 % siktet hvetemel og 25 % korn kan regnes som sunt. Jeg syns det er for dårlig at de ikke skiller mellom sunt og ikke sunt fett, dette kunne de fint gjøre innenfor statens retningslinjer for et godt kosthold.

2. Jeg syns kampanjen kommuniserer dårlig. På ene siden sier de at det skal være enkelt, og man skal verken trenge å lese om kampanjen eller i det hele tatt kunne norsk for å forstå den, på den andre siden opererer de innen ulike sjangre som faktisk krever litt av brukeren å sette seg inn i, og snakker egentlig om mindre usunne alternativer, ikke sunne alternativer. Overfor bransjen kaller de det for "sunnhetsmerking", og jeg sier det igjen, jeg syns ikke det er rart at det kan tolkes som at dette er sunne matvarer, ikke bare det minst usunne i sin kategori.

Siden pizza er i ferdigmatsjangeren (undersjanger pizza, pirog, pai), ikke pizzasjangeren, så tviler jeg sterkt på at det er det sunneste alternativet uansett. I tillegg er dette merking produsentene må søke om, og siden man ikke kan garantere at alle produsenter gjør dette, så vil det bli en skjevfordeling.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:32   #48
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Det er jo greit at man merker det "sunneste" alternativet med nøkkelhullproduktene, men når INGEN makrell i tomat får merket pga fettprosenten, synes jeg hele greia blir litt tåpelig....

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:34   #49
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Jeg mener to ting.

1. Jeg syns grensene merkingen opererer innen er for dårlige. Jeg syns ikke loff med 75 % siktet hvetemel og 25 % korn kan regnes som sunt. Jeg syns det er for dårlig at de ikke skiller mellom sunt og ikke sunt fett, dette kunne de fint gjøre innenfor statens retningslinjer for et godt kosthold.

2. Jeg syns kampanjen kommuniserer dårlig. På ene siden sier de at det skal være enkelt, og man skal verken trenge å lese om kampanjen eller i det hele tatt kunne norsk for å forstå den, på den andre siden opererer de innen ulike sjangre som faktisk krever litt av brukeren å sette seg inn i, og snakker egentlig om mindre usunne alternativer, ikke sunne alternativer. Overfor bransjen kaller de det for "sunnhetsmerking", og jeg sier det igjen, jeg syns ikke det er rart at det kan tolkes som at dette er sunne matvarer, ikke bare det minst usunne i sin kategori.

Siden pizza er i ferdigmatsjangeren (undersjanger pizza, pirog, pai), ikke pizzasjangeren, så tviler jeg sterkt på at det er det sunneste alternativet uansett. I tillegg er dette merking produsentene må søke om, og siden man ikke kan garantere at alle produsenter gjør dette, så vil det bli en skjevfordeling.

Gammel 11-05-10, 20:36   #50
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva med oss som ikke skjønner det spøtt av innholdsfortegnelsen da? …

Da bør du kanskje ta deg bryet med å sette deg litt inn i det? Den som har ansvar for å fø opp barn bør ha en basiskunnskap om kosthold, syns jeg.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg tror dere er helt på bærtur i forhold til det generelle kunnskapsnivået om kosthold i mange områder her i landet. Etter å ha bodd en del år i et område med større andel ressurssvake familer, samt jobbet i et annet, gikk det opp for meg at mange mennesker vet ingenting om sunt kosthold. Helt sjokkerende. Slike eksempler som iset referer til er helt dagligdagse mange steder, folk tror blindt på at ethvert produkt som heter light er bra, uansett, at barn må få saft ellers tørster de ihjel, at kjeks er like bra som brødskive, at forskjellen på loff og grovbrød ikke er stor, osv

Dette er min erfaring også. Det hender støtt og stadig jeg treffer på folk som ikke har noen som helst kunnskap om kosthold.

Ellers er jeg rørende enig med glitter.

Gammel 11-05-10, 20:36   #51
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Glitter- godt skrevet Akkurat det jeg mente

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.