Sv: Når foreldre rakker ned på lærere i barns påsyn...
Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.
Det er vanskelig dette her. Men jeg synes at elevene absolutt burde vise mer respekt ovenfor lærere enn det mange gjør i dag. Særlig ungdomskole elevene har jeg inntrykk av. Vet at i andre land som både Spania, Italia og England er det helt andre boller gitt.
Vi har et problem der. Problemet er ganske sammensatt, slik jeg ser det.
På den ene siden ønsker vi at våre barn skal stå på krava og være selvhevdende. På den andre siden skal de ha respekt for lærere og andre voksne. Vi behandler våre barn som tenkende vesener med egne tanker, og det skulle bare mangle. Det er en vanskelig balansegang her, som krever veldig klare rammer. Samtidig er det utrolig stor forskjell på hvordan barn oppdras eller ikke oppdras nå. For ikke mange tiår tilbake var samfunnet langt enklere. Man hadde ganske lik bakgrunn og samfunnets syn på oppdragelse var langt mer ensidig enn det er i dag.
Systemer som du nevner har et litt annet syn på barn. Det ligner mer på hvordan det var når jeg var barn, i steinalderen Barn skulle tie når de voksne snakket. Det de voksne sa var LOV. Det å si i mot var ikke bra. Da var du uhøflig, uoppdragen og frekk.....osv. Hele samfunnet var slik.
|