Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dersom det var EU-valg nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dersom det var EU-valg nå ville du stemme for eller i mot Norge i EU?
Ja til EU 50 27,47%
Nei til EU 114 62,64%
Vet ikke 18 9,89%
Deltakere: 182. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 14:51   #41
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dersom det var EU-valg nå

Jeg ville stemt ja. Er europeer.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 14:58   #42
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg har alltid vært "ja til EU", men nå er jeg litt usikker. Stemte nei her, men når jeg tenker etter burde jeg stemt vet ikke.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 15:52   #43
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, selvfølgelig. EU burde få Nobels Fredspris hvert år nesten synes jeg. Er helt på linje med Jagland når det gjelder "fredsprosjektet" EU og jeg håper landene på Balkan også snart blir med. Fred og sikkerhet er viktigere en alt annet og når man ser den store sammenhengen så er EU her helt unikt. Noen av argumentene vestresiden har mot EU synes jeg er så nasjonalistiske og egoistiske at jeg blir småkvalm. Der jeg kommer fra blir man hetset om man er for EU og argumentene de bruker er rett og slett skrekklige (hvorfor skal vi dele vår rikdom, ikke vårt ansvar å løfte fattige land ut av fattigdom, fysj til at visse borgere skal ha samme rettigheter i Norge osv.)

Gammel 13-05-10, 16:10   #44
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er skremmende å se det som skjer i Hellas nå, og ting er i ferd med å skje i Spania. Det å innføre en felles myntenhet har fått store følger for blant annet Hellas, slik jeg har forstått. Jeg snakket med en greker da jeg var på Kreta. Hun var utdannet i England og hadde mangt å si om meget. Hun sa at da Euroen ble innført ble det mange tjenester som ble dyrere i Hellas. Mange grekere hadde ikke råd lenger til å abonnere på aviser f.eks. Dermed fikk avisene problemer. Levestandarden hadde gått ned iflg henne etter gjennomføringen av Euroen. Det var hennes subjektive syn så jeg kan ikke gå god for den, men det var ut i fra hennes erfaringer.

Gjennom EØS-avtalen har Norge måttet svelge en del "kameler". I mange år kjempet Norge mot en del farger i maten her til lands. Sverige måtte ha disse fargestoffene, fordi de var fullverdige medlemmer av EU. All forskning viser iflg det jeg har lest at flere av fargestoffene vi finner i blant annet godteri er kreftfremkallende og skadelige. Derfor ville ikke Norge innføre dette, men pga EØS ble de tvunget til å tillate det.

Det er en del idiotiske standarder som EU har lagt og som alle land må følge. Vi får ikke bestemme en del ting i vårt eget land. Dette misliker jeg sterkt med EU.

Tidligere hadde land handelsavtaler med hverandre. Hvorfor kan man ikke fortsatt ha det? Hvorfor skal man "selge seg" med hud og hår.

Vi har jo allerede erfart at EU har liten forståelse for at Norge er et langstrakt land med mange smådistrikter og at det krever distriktspolitikk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 16:26   #45
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sorry men det blir for enkelt å skylde på EU det som skjer i flere europeiske land nå. Hvem var det som ga hjelpen som var nødvendig for å løfte disse landene økonomsik? Det var jo nettopp EU og jeg tenker nå særlig på siste 15 år og Spania, Irland, Portugal, Finland ... de fikk jo den hjelpen de trengte og at de i ettertid har styrt over stokk og stein kan ikke skyldes på EU.

Men igjen, vi må huske på at det ikke er mange år siden naboer regelrett slaktet hverandre ned midt i Europa. Og vi sier at EU som fredsprojekt ikke har noe betydning lenger?

Sorry Jessica, argumentene dine blir klassiske for meg, de handler kun om oss, og hva som er best for oss i Norge. Jeg synes ikke norsk distrikspolitikk er viktig i forhold til fred og stabilitet i Europa. Jeg synes f.eks å løfte Romania ut av fattigdom og få stabilisert landene på Balkan til Eu medlemskap er overordent mye viktere en norsk landbrukspolitikk. Så lurer jeg også på om folk er klar over hvor enorme mengder EU bruker på å beskytte sitt eget landbruk, det er ENORME summer og noe av det jeg misliker mest med EU (proctectionsism og særordninger).

Man kan hate byråkratiet i Brussel så mye man vil, det gjør jeg også men saken er at gjennom EØS så er vi EU light medlem. For meg handler det i bunn og grunn om at vi bør være medlem med rett til å si hva vi mener også. Bare da kan vi ha mer innflytelse.

Sist redigert av Lisa : 13-05-10 kl 16:32.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 16:29   #46
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var tviler sist gang, nå tror jeg at jeg ville stemt nei (mannen var ja-mann tidligere, men er blitt mer av en tviler nå). Og det har i grunnen vært tanker vi har gjort oss opp før Hellas og Spania kom på trappene (mht å være i trøbbel så er UK også i rimelig deep shit, så jeg tror ikke man skal klandre euroen alene for hva Hellas og Spania sliter med).

Jeg har null tro på demokrat i så store enheter, jeg tror det avler korrupsjon. Det blir for komplisert, for lite gjennomsiktig. Jeg er for samarbeid, men ikke i EU-form. Eller i USA-form, for den saks skyld.

Gammel 13-05-10, 16:36   #47
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sorry men det blir for enkelt å skylde på EU det som skjer i flere europeiske land nå. Hvem var det som ga hjelpen som var nødvendig for å løfte disse landene økonomsik? Det var jo nettopp EU og jeg tenker nå særlig på siste 15 år og Spania, Irland, Portugal, Finland ... de fikk jo den hjelpen de trengte og at de i ettertid har styrt over stokk og stein kan ikke skyldes på EU.

Men igjen, vi må huske på at det ikke er mange år siden naboer regelrett slaktet hverandre ned midt i Europa. Og vi sier at EU som fredsprojekt ikke har noe betydning lenger?

Sorry Jessica, argumentene dine blir klassiske for meg, de handler kun om oss, og hva som er best for oss i Norge. Jeg synes ikke norsk distrikspolitikk er viktig i forhold til fred og stabilitet i Europa. Jeg synes f.eks å løfte Romania ut av fattigdom og få stabilisert landene på Balkan til Eu medlemskap er overordent mye viktere en norsk landbrukspolitikk. Så lurer jeg også på om folk er klar over hvor enorme mengder EU bruker på å beskytte sitt eget landbruk, det er ENORME summer og noe av det jeg misliker mest med EU (proctectionsism og særordninger).

Man kan hate byråkratiet i Brussel så mye man vil, det gjør jeg også men saken er at gjennom EØS så er vi EU light medlem. For meg handler det i bunn og grunn om at vi bør være medlem med rett til å si hva vi mener også. Bare da kan vi ha mer innflytelse.

Det som skjer i Hellas er ene og alene noe Hellas selv har pådratt seg. Jeg mener ikke at det er pga av EU, men det som skjer der kan få konsekvenser for myntenheten de har felles, EUROen. Det vil igjen få betydning for de landene som sliter etter finanskrisen. Nå vil EURO-samarbeidet og virkningen av det vise seg.

Gammel 13-05-10, 16:36   #48
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg var tviler sist gang, nå tror jeg at jeg ville stemt nei (mannen var ja-mann tidligere, men er blitt mer av en tviler nå). Og det har i grunnen vært tanker vi har gjort oss opp før Hellas og Spania kom på trappene (mht å være i trøbbel så er UK også i rimelig deep shit, så jeg tror ikke man skal klandre euroen alene for hva Hellas og Spania sliter med).

Jeg har null tro på demokrat i så store enheter, jeg tror det avler korrupsjon. Det blir for komplisert, for lite gjennomsiktig. Jeg er for samarbeid, men ikke i EU-form. Eller i USA-form, for den saks skyld.

Storbritannia har et større underskudd en Hellas etter det jeg forstår. Det snakkes forbløffende lite om det men det er veldig uvisst hva som vil skje i Storbritannia mot slutten av året, de er i deep deep shit og i en situasjon om ikke har noen "happy endings" visstnok.

Gammel 13-05-10, 16:37   #49
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg var på nei-sida sist (ikke gammel nok til å stemme), og jeg tror at jeg ville ha stemt nei nå, men jeg er ikke sikker. Jeg er på mange måter skuffet over hva Norge har brukt friheten som nei-et ga oss til, og på noen områder er jeg også imponert over hva EU får til. Hvis spørsmålet ble aktualisert måtte jeg ha brukt litt tid på å sette meg bedre inn i saken på nytt og gått gjennom argumentene mine med friske øyne. Jeg ser forøvrig at mange av de nei-argumentene som kommer frem, dels her i tråden og dels andre steder, ikke er argumenter som jeg kan stå inne for. Jeg er litt bekymret for hvordan en ny EU-diskusjon i Norge ville sett ut...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 16:38   #50
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Storbritannia har et større underskudd en Hellas etter det jeg forstår. Det snakkes forbløffende lite om det men det er veldig uvisst hva som vil skje i Storbritannia mot slutten av året, de er i deep deep shit og i en situasjon om ikke har noen "happy endings" visstnok.

Cameron skal jo inn og kutte 600 mill nå, noe Brown mente ville sette økonomien i stor fare. Egentlig litt rart at det var så stor kamp om statsministerjobben i Storbritannia, skulle tro at de ville ha slåss om å få slippe...

Gammel 13-05-10, 16:39   #51
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det som skjer i Hellas er ene og alene noe Hellas selv har pådratt seg. Jeg mener ikke at det er pga av EU, men det som skjer der kan få konsekvenser for myntenheten de har felles, EUROen. Det vil igjen få betydning for de landene som sliter etter finanskrisen. Nå vil EURO-samarbeidet og virkningen av det vise seg.

Nei det skyldes ikke Euroen. Det skyldes en lang historie i Hellas om korrupsjon og en økonomsik politikk og samfunn forøvrig som ALDRI var bærekrafig i et langt perspektiv. Det går ikke an å ha så stor offentlig sektor og det går ikke an å ha slike lønninger, pensjonsordninger, pensjonsalder ved 53 år, lønn for 14 mnd arbeid osv. Det går jo ikke an å ha underskudd over så mange år og føre akkurat samme politikk, det måtte gå galt. Dette skjedde uavhengi av valutaen.

Gammel 13-05-10, 16:42   #52
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Cameron skal jo inn og kutte 600 mill nå, noe Brown mente ville sette økonomien i stor fare. Egentlig litt rart at det var så stor kamp om statsministerjobben i Storbritannia, skulle tro at de ville ha slåss om å få slippe...

Ja det var veldig spesielt men tror du de får gjennomslag for denne sjokk terapien nå som de må jobbe med Liberaldemokratene? UK har jo nå blitt ConDemNation

Gammel 13-05-10, 16:45   #53
Jessica
Pauset

Standard

dobbelposting her gitt

Gammel 13-05-10, 16:45   #54
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg var på nei-sida sist (ikke gammel nok til å stemme), og jeg tror at jeg ville ha stemt nei nå, men jeg er ikke sikker. Jeg er på mange måter skuffet over hva Norge har brukt friheten som nei-et ga oss til, og på noen områder er jeg også imponert over hva EU får til. Hvis spørsmålet ble aktualisert måtte jeg ha brukt litt tid på å sette meg bedre inn i saken på nytt og gått gjennom argumentene mine med friske øyne. Jeg ser forøvrig at mange av de nei-argumentene som kommer frem, dels her i tråden og dels andre steder, ikke er argumenter som jeg kan stå inne for. Jeg er litt bekymret for hvordan en ny EU-diskusjon i Norge ville sett ut...

(men det synes jeg allerede vi ser nå, tror ikke de ville ha blitt annerledes ved et evt valg).

Gammel 13-05-10, 16:45   #55
Jessica
Pauset

Standard

Nei det skyldes ikke Euroen. Det skyldes en lang historie i Hellas om korrupsjon og en økonomsik politikk og samfunn forøvrig som ALDRI var bærekrafig i et langt perspektiv. Det går ikke an å ha så stor offentlig sektor og det går ikke an å ha slike lønninger, pensjonsordninger, pensjonsalder ved 53 år, lønn for 14 mnd arbeid osv. Det går jo ikke an å ha underskudd over så mange år og føre akkurat samme politikk, det måtte gå galt. Dette skjedde uavhengi av valutaen.

Jeg sa ikke at det skyldes Euroen. Jeg sa at det er Hellas ene og alene som har skylden for det uføret de har havnet i, så jeg er helt enig med deg der. De har brukt altfor mye penger på det du beskriver. Men det som skjer i Hellas kan få konsekvenser for verdien på Euroen, og da vil det ramme de landene som også har Euro som myntenhet.

Gammel 13-05-10, 16:46   #56
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Ja det var veldig spesielt men tror du de får gjennomslag for denne sjokk terapien nå som de må jobbe med Liberaldemokratene? UK har jo nå blitt ConDemNation

ConDemNation. Den hadde jeg ikke hørt!

Men derimot mener jeg å ha hørt på en nyhetssending at 600mill-kuttet skulle stå fast. :hm: Det eneste som er sikkert er at britisk politikk har blitt enda mer uforusigbart enn økonomien...

Gammel 13-05-10, 16:47   #57
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg sa ikke at det skyldes Euroen. Jeg sa at det er Hellas ene og alene som har skylden for og jeg er helt enig. De har brukt altfor mye penger på det du beskriver. Men det som skjer i Hellas kan få konsekvenser for verdien på Euroen, og da vil det ramme de landene som også har Euro som myntenhet.

Ok, sorry da misforstod jeg Jessica. Det er jeg helt enig i at er forferdelig, at det blir så store konsekvenser ut av at et land styres så dårlig. Men det er jo derfor denne krisepakka kom, ringvirkningene ville jo ha blitt enorme ..

Gammel 13-05-10, 17:04   #58
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Soleklart JA herfra. Så lenge det nå tross alt finnes et EU som vi allerede må forholde oss til liker jeg dårlig å stå utenfor. Og så er jeg enig i Lisas argumenter om stabilitet i Europa. Og Euroen? Det er nok av land som ikke har konvertert valutaen. Alle skandinaviske land har stått utenfor, og det er vel ingenting som taler for at Norge ville byttet ut kronen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 17:31   #59
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske mange land som sliter såpass at det er vanskelig å se noen happy ending, dessverre, men UK er definitivt ett av dem. Og ja, det er rart at det ikke snakkes mer om det. På den andre siden er det kanskje derfor det snakkes såpass mye om Hellas. Mht tall foregår det manipulering på høyt nivå for å dekke over tallenes virkelige tale. Det er feks interessant å se på hvordan man definerer arbeidsledighet, når man sier at det er en bedring der.

Jon Stewart hadde en fantastisk fin en på valget i England i gårsdagens program.

Det skyldes ikke Euroen sånn sett, men innføringen av Euro gjorde at det ble lettere å bedrive korrupsjon og en veldig lite bærekraftig økonomisk politikk over lengre tid. Så helt uavhengig av euroen var det jo sånn sett ikke. Den gjorde nemlig at de kunne skallere opp faenskapen.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Soleklart JA herfra. Så lenge det nå tross alt finnes et EU som vi allerede må forholde oss til liker jeg dårlig å stå utenfor. Og så er jeg enig i Lisas argumenter om stabilitet i Europa. Og Euroen? Det er nok av land som ikke har konvertert valutaen. Alle skandinaviske land har stått utenfor, og det er vel ingenting som taler for at Norge ville byttet ut kronen?

Så lenge det finnes et EU, ja. Seriøst så tror jeg at EU kanskje er litt sånn på hell. Ikke over natta, men på sikt. Drømte forresten her forleden at Euroen var nede i 2.95 norske kroner. Det er en viss fare for at vi snakker litt for mye økonomi og politikk her i huset for tiden.

Gammel 13-05-10, 18:41   #60
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Nei

Emneord
eu

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.