Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går alt til helvete?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 01:21   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går alt til helvete?

Etter en liten utblåsning i en annen tråd:

Er jeg den eneste i kongeriket som er pissnervøs for at økonomien skal gp skikkelig til helvede? Altså, ikke bare bittelitt til helvede, som i finanskrisen, men helt, fullstendig ad undas?

Omtrent samtlige land i den vestlige verden durer og går på enorme summer med lånte penger. Stort sett så er det vel Kina og Russland som er kreditorer, tror jeg? Og noen arabere, kanskje? Fine greier. Putin som torpedo - snasent.

Nå kom euro-redningspakken og straks var alle glade, og jeg er bare forvirret. Altså, er ikke dette litt som når gjeldsslaver med lassevis med kredittkortgjeld blir happysnappy fordi de har fått et forbrukslån stort nok til å dekke alle regninger, og nå er alt fint og flott?

Til og med Norge, med en diger pengekran som står og pumper penger ute i Nordsjøen (og som går TOM på et tidspunkt, mind you), bruker LANGT mer penger enn vi tjener om dagen. I stedet for å lasse penger på sparegrisen så har vi funnet frem hammeren og knust den.

For gud forby at vi må lempe på luksusordninger som sinnsykt luksuriøse pensjonsordninger og den slags. Da kan jo Jensemann få streik rett før valget og det vil man IKKE ha.

Altså, samfunnsøkonomi er ikke mitt fag, akkurat, og jeg er ellers kjent for mine dommedagsprofetier, så kan noen vennligst fortelle meg at jeg tar feil, at vi slett ikke kommer til å ende som underbruk og råvareleverandør til Kina og Russland og at verden står til påske?

Gammel 14-05-10, 01:25   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Fikk denne på prikk:

http://www.zerohedge.com/

Gammel 14-05-10, 01:30   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nix, du er IKKE den eneste som i grunnen tenker at dette her kommer til å fare lukt at helvete. Det er et samtaleemne i heimen her, for å si det sånn. Jeg er ikke så fryktelig stor på økonomi og sånn, men har en mann som er ganske inni det hele, og han ser relativt (understatment) mørkt på det. Og jeg ser jo at han har en del poeng.

Men han pleier ikke å snakke så fryktelig høyt om det, siden "dommedagsprofetier" ikke slår fryktelig an. Folk vil helst tro at this too shall pass. Og kanskje gjør det det. Men neppe om vi fortsetter nedover the road of overspending.

Gammel 14-05-10, 01:32   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

This too shall pass. :zen:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 01:33   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg hørte noe om at 1800-tallet var europas århundre, 1900-tallet var USAs, og 2000-tallet blir Kinas...

Gammel 14-05-10, 01:34   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

*abbonerer og følger spent med på innspill her*

Jeg vet for lite men det jeg vet er at situasjonen er langt mer alvorlig en det norsk presse ser ut til og formidle. Jeg fikk newsweek i går og har nettopp lest meg gjennom hovedstoryen som også stod på coveret "The end of the Euro", svært deprimerende. Jeg vet også at situasjonen i UK er svært dramatisk og hvis en så stor økonomi går til dundas så vil det jo ha enorme ringvirkninger langt utover UK .. og Spania og Portugal også sies også å kunne ende opp som Hellas?

Gammel 14-05-10, 01:34   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg hørte noe om at 1800-tallet var europas århundre, 1900-tallet var USAs, og 2000-tallet blir Kinas...

Tro ikke alt hva du hører
si ikke alt hva du vet...
:fjaser og har ikke peiling:

Gammel 14-05-10, 01:35   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det sier jo en del når til og med Norge, som jo burde ligget best an av alle, bruker mer enn vi tjener, så står det ille til.

Gammel 14-05-10, 01:41   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

This too shall pass. :zen:

Jeg er ikke stor på veddemål, men akkurat den der er jeg villig til å vedde ganske mye i mot.

Forøvrig sant at Norge bare er bestemann i klassen på liksom. Vi overforbruker big time. Vi er bare heldige som har oljen. Den dagen den ikke er så viktig lengre, da sliter vi. Danmark er faktisk et av de landene som er bedre stilt sånn økonomisk sett.

Jeg tror ikke the world as we know it skal gå under i morgen eller neste år. Men at det ikke kan fortsette slik i evigheter er temmelig sikkert. Noen spådde finanskrisen god tid i forkant og fikk rett. Noen spår at dette ikke er over. En skal ikke se bort i fra at de også får rett.

Og selvfølgelig bør en være minst like bekymra når hele stater havner i Luskusfellen og ovelever på å låne enda mer, som når mannen i gata gjør det.

Og noen land, feks USA trykker jo bare opp nye penger og selger gjeldsbrevene til Kina.

Gammel 14-05-10, 01:43   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Er det nå jeg skal være glad for at vi jobber i det offentlige, har lite lån og kan ha vårt eget lille småbruk?

Gammel 14-05-10, 01:44   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ja, det er Noen som mener det.

Gammel 14-05-10, 01:45   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Noen er sikkert smart.

Gammel 14-05-10, 01:49   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

I USA er det seks stater som går med overskudd. Seks stykker. Resten går med dundrende underskudd, noen mer enn andre. Detroit pleide å være en by, feks.

http://www.time.com/time/photogaller...810098,00.html

California er for alle praktiske formål konk. De har sagt opp 25 000 lærere, og har ikke råd til å fylle bensin på politibilene.

Og sånn kan man fortsette. Selv bor vi i Annerledesland i USA, altså en av de få statene som enda går med overskudd (det sies at det er fordi de folkevalgte her bare møtes en gang i året eller deromkring, og ikke får tid til å lage helvete ). Byen jeg bor i er den byen med størst netto innflytting, for her er det enda jobber å få.

Verdensøkonominen har fått rimelig mye sminke for å ikke snakke om plastiske operasjoner i det siste. Don't like it.

Gammel 14-05-10, 01:56   #14
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(…) 2000-tallet blir Kinas...

Det er vel den populære teorien. Jeg tviler. Jeg tror ikke den totalitære styringsformen i Kina overlever hvis den blir satt på prøve i et moderne kommunikasjonssamfunn. De kan neppe slå ned opprør lokalt og hindre det i å spre seg slik de kunne i 1989. Jeg tror derfor at også Kina går til helvete.

Kanskje India eller Brasil vil greie seg bedre?

Ben "BRIc" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:18   #15
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser nesten aldri på nyheter, men hver gang jeg får et glimt av avisoverskrifter, så står det alltid noe om økonomi og kriser. Er ganske redd for at det kan gå dårlig, men jeg klarer ikke å forholde meg til det sånn i praksis. Men har begynt å lure på om det er lurt å spare pengene i tilfelle kronekursen skulle synke dramatisk....

Gammel 14-05-10, 08:40   #16
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

...bare tanken på at det blir brukt mer enn det skapes er svært skremmende. Det er ikke veien å gå i noen økonomi. Verken på hjemmebane eller i større skala. Jeg kjenner en liten frykt i magen. Det ser ikke bra ut akkurat nå, opplever jeg.

Gammel 14-05-10, 08:52   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen bombe at en kurve ikke kan peke til himmels til evig tid....
Men bekymret? Nei, ikke veldig. Jobben min er bunnsolid, inntekta suger allerede i dag og landbruket rammes ikke av en slik krise på samme måte som mange andre sektorer.
Akkurat der er jeg litt egoistisk ja. Nå har vi fått sitte utenfor å sett på velstandsutviklingen i så mange år, at for min del må gjerne resten av europa komme ned på vårt nivå :generøs:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:03   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er ikke den eneste. Dette er ihvertfall langt skumlere enn 2012-teorier.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:06   #19
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg registerer, men bekymrer meg ikke. Rett og slett fordi jeg ikke kan gjøre noe særlig for å påvirke verdensøkonomien i en mer positiv retning.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:09   #20
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er heller ikke noen ekspert når det kommer til økonomi, men har det samme tankene. Det som provoserer meg veldig er at Norge gjør så lite for å legge til rette for nye måter å tjene penger på. Vi bruker av oljepengene og ser ikke fremover.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.